جزئیات مهار فوران نفت و گاز در چاه شماره 30 نفت سفید مسجدسلیمان که در کمترین زمان ممکن صورت گرفت، اعلام شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، این عملیات با گزارش نشت گاز در ساعت یک بامداد روز شنبه این هفته در منطقه نفت سفید و با حضور تیمهای عملیاتی شامل متخصصان و کارشناسان شرکتهای ملی مناطق نفتخیز جنوب، ملی حفاری ایران، پیرا حفاری و نفت و گاز مسجدسلیمان شروع شد.

کارشناسان علت حادثه را نشتی شدید گاز از حلقه فلزی بین فلنج پایه وماسوره سرلوله جداری تشخیص و اعلام کردند.

در همان ساعات اولیه بروز حادثه کارشناسان اداره مهندسی بهره برداری، ایمنی، تعمیرات و بهره برداری شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در محل حاضر و اقدامات لازم را برای مهار فوران گاز صورت دادند.

با رسیدن تیمهای اداره کل حفاری، اداره مهندسی بهره برداری، واحد کنترل فوران اداره کل حفاری مناطق نفتخیز جنوب، خدمات سرچاهی شرکت پیرا حفاری، تیم های مختلف شرکت ملی حفاری به محل حادثه بلافاصله جلسه عملیاتی با ریاست مدیرعامل و حضور مدیر عملیات و ادارات حوزه مدیریت عملیات و فنی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان به منظور بررسی علل وقوع حادثه و راه های مقابله و مهار نشتی آغاز شد.

در اولین اقدام، یک خط لوله از شیرهای جانبی به سمت گودال سوخت نصب تا فشار نشت گاز خروجی کاهش یابد که این اقدام و دیگر اقدامات اولیه به دلیل فشار بالای نشت گاز بدون نتیجه ماند.

بی ثمر ماندن اقدامات قبلی باعث شد مدیریت میدان تصمیم به کشتن چاه به وسیله تزریق آب و آب نمک بگیرد. بدین منظور با بهره گیری از دو دستگاه پمپ تراک 1700 بشکه معادل 271 هزار لیتر آب و آب نمک به چاه تزریق شد.

به رغم قدرت و شدت بالای نشت گاز که درابتدا بیش از psi 1850 بود عملیات تزریق اب و آب نمک نتیجه داد و نشت گاز بلافاصله چند ساعت پس از شروع عملیات و بدون هرگونه تلفات انسانی و در شرایط جوی گرم و طاقت فرسای منطقه، مهار و کنترل شد.

لازم به ذکر است در مرحله نهایی با تزریق سیمان از دالیز ، چاه ایمن و در کنترل کارشناسان قرار گرفته و در برنامه تعمیر با دکل قرار گرفت./س

برچسب ها: فوران ، نفت وگاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.