سوفیا کاپولا کارگردان نامزد نخل طلایی تولدش را همزمان با افتتاح جشنواره کن جشن می گیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سوفیا کارمینا کوپولا متولد ۱۴ مه ۱۹۷۱ فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر آمریکایی است. او در سال ۲۰۱۰ برای فیلم "در یک جایی برنده" شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز شده‌است. سوفیا دختر کارگردان شهیر آمریکایی فرانسیس فورد کوپولا است و در مراسم دریافت جایزه، از پدرش به خاطر آنچه به وی آموخته قدردانی کرد.

سوفیا کاپولا در طول عمر هنری خود افتخارات زیادی را از ان خود کرده که از آن جمله میتوان به: نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برای فیلم گمشده در ترجمه ، دریافت اسکار بهترین نویسندگی برای فیلم گمشده در ترجمه ، کاندید دریافت نخل طلای کن برای فیلم ماری آنتوانت ، نامزد دریافت جایزه گلدن گلاب بهترین کارگردانی برای فیلم گمشده در ترجمه ، دریافت جایزه گلدن گلاب بهترین فیلمنامه برای فیلم گمشده در ترجمه ، دریافت جایزه شیر طلایی برای فیلم جایی و... اشاره کرد.

سوفیا کاپولا با نام کامل سوفیا کارمینا کاپولا ، در خانواده ای سینمایی به دنیا آمد. پدرش کارگردان بزرگ هالیوود یعنی فرانسیس فورد کاپولاست. همچنین وی دختر عموی نیکلاس کیج بازیگر برجسته هالیوودی است.

سوفیا اولین نقش زندگی اش را بدون اینکه حتی خودش بخواهد، در سن 1 سالگی! و در مهمترین فیلم تاریخ سینما یعنی پدرخوانده ایفا کرد. آن کودکی که در سکانس پایانی غسل تعمید داده می شود سوفیاست! ، او بعد از این نیز در تعدادی از فیلمهای پدرش مثل قسمتهای دوم و سوم پدرخوانده ، ماهی رامبل ، خودی ها و کاتن گلاب حضور یافت اما همواره مورد انتقاد منتقدان بود. بیشترین این انتقادها به زمان ساخت فیلم پدرخوانده 3 بر می گردد که در این فیلم قرار بر این شد که سوفیاسوفیا روان شد و همه این نقدهای منفی سبب شد که او در سال 1991 جایزه تمشک طلایی بدترین بازیگر نقش مکمل و بازیگر تازه کار را دریافت کند! به این ترتیب سوفیا از بازیگری منحرف شد و تصمیم گرفت که اینکار را بصورت حرفه ای کنار بگذارد. اما او بعد از خواندن رمان خودکشی پاکدامن ها به شدت ترغیب شد تا این رمان را به فیلم تبدیل کند. اینبار خود او هم در جایگاه نویسنده و هم کارگردان ، فیلم را رهبری کرد و علی رغم موضعی که منتقدان پیش از ساخت فیلم بر علیه او گرفته بودند ، بعد از اکران فیلم نقدهای بسیار مثبتی بر فیلم او شد و این سرآغاز مسیری بود که تا به امروز او را در جایگاه نویسنده و کارگردانی صاحب سبک تثبیت کرده است. نقش مری کورلئونه را بر عهده گیرد. قرار بود نقش مری کورلئونه در پدرخوانده 3 را وینونا رایدر ایفا کند اما نقش به سوفیا رسید.

سومین و جوان ترین زن در تاریخ و اولین زن آمریکایی است که کاندید دریافت اسکار بهترین کارگردانی شده است. همچنين وي امسال با فيلم "حلقه دزدان" در جشنواره كن 2013 حضور دارد./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار