رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: اعتبارات تخصيصي به فرش دستباف متمركز شود.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ؛ احمد علي‌بابايي با بيان اينكه در حال حاضر 46 هزار بافنده فرش در همدان فعال است، اظهار داشت: بيش از 95 درصد بافندگان را بانوان تشكيل مي‌دهند.
 وي افزود: بافندگان استان در سال گذشته 60 هزار و 530 متر مربع فرش بافته‌اند. همدان داراي ظرفيت بالا در بافت فرش رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان بيان داشت: استان همدان ظرفيت بافت فرش تا 120 هزار متر مربع را دارد كه اين امر نشان از قابليت‌هاي اين استان در زمينه فرشبافي است.
وي ابراز داشت: تا پايان سال گذشته در استان همدان 14 هزار و 699 قاليباف، بيمه شدند.
علي‌بابايي از برگزاري دوره آموزش فرشبافي در سطح استان خبر داد و افزود: در سال جاري و از محل اعتبارات تخصيصي مركز ملي فرش ايران و استان، برنامه‌ريزي براي برگزاري 30 دوره آموزشي فرشبافي انجام شده كه در اين دوره‌ها تعداد يك هزار و 200 نفر از فراگيران در كلاس‌هاي ترويجي و به بافي شركت خواهند كرد.
 وي، يكي از مشكلات پيش‌رو در برگزاري اين دوره آموزشي را مربوط به مكان دانست و اظهار داشت: البته امسال بدون توجه به اين مشكل، برگزاري دوره‌هاي آموزشي را با قوت ادامه خواهيم داد. صدور 6 هزار و 753 فقره مجوز مشاغل خانگي رئيس اداره فرش صنعت، معدن و تجارت استان همدان در ادامه با اشاره به اينكه سال گذشته تحركات خوبي در بسياري از شاخص‌هاي فرش در استان صورت گرفت، گفت: در سال 91 بيمه قالي‌بافان با افزايش 10 درصدي مواجه بود. وي ادامه داد: سال گذشته 6 هزار و 753 فقره مجوز مشاغل خانگي در همدان صادر شد كه نسبت به سال 166 درصد افزايش داشت و اين امر نشان از گرايش به اين هنرصنعت دارد.
 علي‌بابايي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه تسهيلات اعطايي به بخش فرش نبايد خرد باشد، يادآور شد: تسهيلاتي كه در اختيار بافنده‌ها قرار مي‌گيرد به صورت خرد شده است؛ در صورتي كه ما اعتقادي به اعتبارات خردشده در بحث فرش دستباف نداريم. وي ادامه داد: در سال گذشته اعطاي 5 ميليارد تومان تسهيلات به بخش فرش مصوب شد كه البته آن را به صورت خرد شده و در قالب 2 ميليون تومان به تك‌تك بافنده‌ها پرداخت شد. رئيس اداره فرش صنعت، معدن و تجارت استان همدان اذعان داشت: اگر اين مبلغ به صورت كلي و متمركز در اختيار بخش فرش قرار گيرد و سازمان آن را بين تعاوني‌هاي فرش دستباف توزيع كند در آن صورت نتايج بهتري را خواهد داشت. وي با تأكيد بر اينكه بايد اعتبارات تخصيصي به فرش دستباف متمركز شود، افزود: اين امر موجب مي‌شود بتوانيم با قدرت بيشتري فرآيند نظارت بر بافت فرش از يك سو و رنگرزي، خريداري طرح، نقشه و قبول سفارش از بازارهاي جهاني را از سوي ديگر در برنامه كاري خود داشته باشيم.
 بابايي خاطرنشان كرد: توجه به اين مهم مي‌تواند زمينه افزايش متراژ بافت فرش در همدان را موجب مي‌شود./ب
برچسب ها: فرش ، دستباف ، اعتبارات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.