عضو مرکز تحقيقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت :‌پارکينسون از بيماريهاي دوران سالمندي است و بروز اشکال در حرکت و لرزش اندام ها از علائم آن به شمار مي رود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،کاويان قندهاري با اشاره به اينکه پارکينسون يک بيماري پيشرونده مغزي در افراد مسن به شمار مي رود اظهار داشت :‌لرزش دست و پا ، کندی در انجام فعالیتهای بدنی ،کاهش و کندی حرکات و سفتی اندامها لرزش در موقع استراحت ،خمیده بودن تنه ،اشکال در شروع راه رفتن،اختلال حرکت دستها موقع راه رفتن ،اشکال در بلند شدن و نشستن از روی صندلی،از نشانه های این بیماری است و  این دسته از  بیماران به آهستگی و با قدمهای کوتاه گام برمی دارند و به تدریج وابسته به دیگران می شوند .

دانشيار داخلي اعصاب و روان دانشگاه علوم پزشکي مشهد با بیان اینکه این بیماری با معاینات بالینی قابل تشخیص است و در صورت تشخیص به  موقع کمک زیادی در بهبود عملکرد رفتاری بیمار خواهد داشت افزود : تا کنون درمان قطعی برای این بیماری مشخص نشده است و با تجویز دارو می توان علائم این بیماری را کاهش داد.

وی گفت: عوامل ناشناخته و کهولت سن را علت اصلی ابتلا به این بیماری است و جوانان به ندرت به این بیماری مبتلا می شوند.

قندهاری با اشاره به اینکه میزان شیوع این بیماری در کشور همانند سایر نقاط جهان است افزود : خوشبختانه در سالهای اخیر این بیماری مورد توجه قرار گرفته است و بر این اساس طرحهای تحقیقاتی مختلفی در گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجرا و یا در حال انجام است.

وی گفت : چنانچه علائم این بیماری در فردی مشاهده شود بهتر است هر چه سریعتر به پزشکان متخصص مراجعه شود .

گفتنی است : پارکینسون از جمله بیماریهای مغز و اعصاب در سنین بعد از ۶۰سالگی است از هر ۱۰۰نفر بالای ۶۰سال یک نفر به پارکینسون مبتلا می‌شوند.  بعد از آلزایمر، پارکینسون شایع‌ترین بیماری مخرب اعصاب به حساب می‌آید پارکینسون بیماری مزمن و پیشرونده‌ای است که در آن سلولهای ترشح‌کننده دوپامین در جسم سیاه در مغز می‌میرند و در فقدان دوپامین حرکات بدن نامنظم می شود/س

 

برچسب ها: بروز ، اشکال ، در ، حرکت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.