معاون هماهنگی و توسعه جهاد دانشگاهی گفت: بر اساس نتیجه نظرسنجی جهاد دانشگاهی در اردیبهشت ماه میزان مشارکت احتمالی مردم در انتخابات آینده ۷۵ درصد است.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، هوشنگ زعیم‌کهن معاون هماهنگی و توسعه جهاد دانشگاهی در نشست خبری خود در جهاد دانشگاهی با موضوع «تشریح نظرسنجی انتخاباتی» این سازمان اظهار داشت: کارگروه ویژه‌ای در جهاد دانشگاهی به منظور انتخابات یازدهم شکل گرفته و نظرسنجی‌هایی توسط مرکز افکارسنجی این سازمان انجام مي‌شود.

وي درباره نحوه افکارسنجی در جهاد دانشگاهی گفت: یک کارفرما و درخواست‌کننده بیرون از سازمان،  با ارائه سفارش افکارسنجی به جهاد و یا انجام نظرسنجي از سوي خود جهاد دانشگاهی با توجه به اهداف و مقاصدش از جمله شيوه ما براي انجام اين کار است.

معاون هماهنگی و توسعه جهاد دانشگاهی در توضيح چرايي انجان اين نظر سنجي انتخاباتي تصريح کرد : این نظرسنجی‌ها با طرح 15 سوال اصلي از جامعه در دو نوبت در ده روز اول اسفند ماه سال گذشته در سطح ملی و در روز آخر ثبت‌نام کاندیدا در سطح کشور انجام شده و این آمار مربوط به مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ و در هر شهر و روستا در نظر گرفته شده است.

وی با اعلام میزان مشارکت مردم در انتخابات آتی خاطر نشان کرد: طبق نظرسنجی‌هاي انجام شده، میزان شرکت مردم در انتخابات آتی در ده روز اول اسفند ماه، 69.5 درصد و در اوایل هفته جاری مربوط می‌شود در جامعه آماری بین 0 تا 5 درصد افزایش مشارکت مردم مشاهده شده که در انتخابات شرکت خواهند کرد.

زعيم کهن ادامه داد: در اين هفته میزان مشارکت به 75 درصد هم  رسیده و در شهر تهران شاهد افزايش مشارت مردمي بوديم و آمار مربوطه در اردیبهشت ماه به 57.6 درصد رسیده اين در حالي است که در اسفند ماه مشارکت در حد 53 درصد بوده است.

معاون هماهنگی و توسعه جهاد دانشگاهی با اشاره به طرح سوالات در نظرسنجی مذکور گفت: اينکه مردم معمولا تا چه اندازه اخبار مربوط به انتخابات را پیگیری می‌کنند، که در اسفند ماه سال گذشته 35.1 درصد اخبار و در اردیبهشت ماه  به 46 درصد شاهد افزايش پيگيري مردم از اخبار انتخاباتي بوديم.

وي با بيان اينکه ديگر سئوال مربوطه به اين بحث اختصاص داشت که مردم معمولا اخبار مربوط به انتخابات را از چه کانال‌هایی دریافت می‌کنند گفت:  56.7 درصد صداوسیما، 15.1 درصد خانواده و دوستان و 14.3 درصد از طریق مطبوعات داخلی و وب‌سایت‌های خبری داخلی را کانال دریافت اطلاعات مربوط به انتخابات را اعلام کردند. در واقع نزدیک به 75 درصد مردم اخبار مربوط به انتخابات را از منابع اطلاع‌رسانی داخلی دنبال می‌کنند.

زعيم‌کهن در تشريح سولات مطرح شده در نظر سنجي تصريح کرد: در سال 88 بر چه مبنایی به کانديداي خود رای داده‌اید؟ که 24.8 درصد بر اساس مناظره‌ها، 19.9 درصد سوابق فردی، 17.1 درصد شعارها و برنامه‌های نامزدها، 13.2 درصد نظر اطرافیان و 3.5 درصد مردم نیز اعلام کردند که بر حسب حمایت طیف‌های سیاسی کاندیدایی خود را در انتخابات گذشته انتخاب کردند.

معاون هماهنگی و توسعه جهاد دانشگاهی اظهار داشت: طرح سئوال ديگري از جامعه آماري مبني بر اينکه اينکه علت اصلی افراد برای شرکت در انتخابات  92 چیست؟ و پاسخ‌هاي دريافتي به ترتيب بر اين محورها از جمله اول تکلیف شرعی، مشارکت در تصمیم‌گیری برای آینده کشور،وظیفه و حق قانونی و تغییر و بهبود وضعیت موجود را علت اصلی شرکت در انتخابات عنوان کردند.

وي اضافه کرد: سوال ديگر اين بود که اولویت برنامه‌های رئیس‌جمهور آینده چه بايد باشد؟ و پاسخ‌هاي دريافتي ما به ترتيب 42.6 درصد مردم بهبود وضعیت اقتصاد و اشتغال، 14.6 درصد مردم ایجاد ثبات و آرامش در کشور و 13.1 درصد مردم مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام کردند و در کل داشتن رئیس‌جمهوري مستقل در بالاترین طیف انتخابي مردم بود.

معاون هماهنگی و توسعه جهاد دانشگاهی درباره طرح سوالي مبني بر اينکه در تصمیم‌‌گیری‌تان در رای‌دهی چه کسانی موثر هستند؟ گفت: 41.4 به تشخیص خودشان، 22.1 خانواده و دوستان، 7 درصد جریانات سیاسی و 0.9 درصد هنرمندان و ورزشکاران در رای‌دهی‌شان موثر هستند.

زعیم‌‌کهن در پخاطرنشان کرد: مرکز افکارسنجی بعد از تایید صلاحیت‌ها موج بعدی نظرسنجی را انجام خواهد داد و آمار مربوط به کاندیدا و طیف‌های سیاسی را به اين دليل که جهاد دانشگاهی یک نهاد انقلابی است اعلام نخواهد کرد.

محمد آقاسی در ادامه این کنفرانس خبری بيان داشت: در جامعه آماری این سازمان 54 درصد پاسخگویان مرد و 45.8 درصد آنان خانم‌ها بودند و از این درصد 62.4 درصد متاهل و 32 درصد مجرد بودند.

وی در مورد مشاغل جامعه آماری نیز اظهار داشت: در این جامعه آماری 25.6 درصد مشاغل آزاد، 24 درصد خانه‌دار، 13.5 درصد دانشجو و 6.06 درصد کارمند بودند.

سرپرست مرکز افکارسنجی ایسپا درباره ميزان تحصيلات شرکت‌کننده‌ها در نظر سنجي گفت: 5.4 درصد با تحصیلات کارشناسی ارشد، 20 درصد با تحصیلات کارشناسی، 28.7 درصد دیپلم و 22.7 درصد زیر دیپلم  هستند.
انتهاي پيام/
برچسب ها: دانشگاه ، نظر ، سنجی ، جهاد ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار