علي ياري كارشناس صنعت هوايي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با اشاره به اينكه ارز نقش مهمي در درآمدها و هزينه هاي يك شركت هواپيمايي دارد، گفت: در بخش هزينه بيش از 70 درصد هزينه هاي ما به صورت ارزي است و با افزايش 35 درصد نرخ ارز و كاهش ارزش ريال در هفته هاي اخير، ريال بيشتري بايد تامين شود.
وي افزود: نا به ساماني بازار ارز براي شركت هايي كه شبكه پروازي گسترده تر و فعاليت هاي وسيع تر دارند، مشكلات بيشتري را ايجاد كرده است و در حال حاضر اين نا به ساماني علاوه بر شركت هاي هواپيمايي اقتصاد كشور را هم تحت تاثير خود قرار داده است.
ياري در ادامه گفت: نرخ ارز از اوايل سال جاري تا چند هفته اخير از 1100 تومان به 1350 تومان رسيده بود اما از چند هفته اخير نرخ ارز تا حدود 1700 تومان افزايش يافت، اگر مجموع اين افزايش ها را در نظر بگيريم حدود 58 درصد هزينه هاي ما افزايش يافته است.
اين كارشناس هوايي تصريح كرد: مشكلاتي كه در اين زمينه اتفاق افتاده، موجب مقروض شدن شركت هاي هواپيمايي به دستگاه هاي دولتي و شركت هاي فرودگاهي كشور شده است.
وي اظهار داشت: اين بي ثباتي بازار و كمبود ارز كه عرضه آن محدود شده است، موجب شده مردم براي پروازهاي نوروزي خود و يا تهيه بليط براي مسافرت هاي تجاري در حالت بلاتكليفي باشند و شركت هاي هواپيمايي كه از ماه ها پيش پروازهاي نوروزي را براساس در خواست هاي آژانس هاي مسافربري مردم تدارك ديده بودند، در بلاتكليفي به سر برند.
ياري اعلام كرد: اگر دولت براي ثبات بازار ارز و تامين ما به التفاوت ها چاره اي نيانديشد آينده تاريكي تا پايان سال براي شركت هاي هواپيمايي پيش بيني مي شود.
وي افزود: شركت هاي هواپيمايي براي جبران اين موضوع هيچ راه حلي پيش رو ندارند و اگر اين بي ثباتي ادامه پيدا كند به زودي آثار نامطلوبي بر ايمني و خدمات رساني آنها بر جاي مي ماند.
عباسپور