ناصر العمري ، مفسر سياسي ساکن نيويورک در گفتگو با شبکه پرس تي وي به تحليل و بررسي روابط پرتنش آنکارا-دمشق و تاثير سوريه ناآرام بر اوضاع داخلي ترکيه پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي‌وي، شبکه خبري پرس تي‌وي مصاحبه ای را با ناصر العمري ، مفسر سياسي دنياي عرب و ساکن نيويورک آمريکا انجام داده است.

مشروح اين مصاحبه به شرح زير است:

پرس تي وي:آقاي العمري باتوجه به تظاهرات طرفداران بشار اسد در هاتاي ترکيه، به نظر مي رسد که مردم ترکيه در برابر سياست هاي کشورشان درقبال سوريه مقاومت مي کنند.
نطر شما چيست؟

العمري: خب،مخالفان در ترکيه نگراني هاي خود را درباره کنترل وضعيت درگيري ها در سوريه و ناآرامي هاي اين کشور در اين تظاهرات مطرح کرده اند و خواستار آن هستند تا اين مقوله پيچيده که اين کشور را با دوگانگي در تصميم گيري رودرو کرده است ، حل کنند و دليل اين تظاهرات آن است که ترکيه در مورد فهم آينده سوريه عاجز است و تظاهرکنندگان اين موضوع را به خوبي درک مي کنند.
بنابراين در آينده احتمال تظاهرات بيشتر در ترکيه انتظار مي رود.

پرس تي وي: صحيح،اکنون باز هم شاهد آن هستيم که ترک ها دولت سوريه را مقصر در بحث بمبگذاري شهر ريحانلي ترکيه مي دانند.
اين طرز تفکر چقدر مي تواند در خصوص متهم کردن دولت سوريه توسط مقامات ترکيه در بين افکارعمومي مردم اين کشور که به نظر مي رسد در خصوص ديپلماسي نادرست کشورشان در قبال سوريه آگاه تر شده اند،قابل قبول باشد؟

العمري: خب،فکر مي کنم که مردم ترکيه احتمالا آگاه از موضوع باشند، در ابتداي منازعه، بيشتر آوارگان سوري به ترکيه مهاجرت مي کردند و اين موضوع به سبب مرز طويل ترکيه و سوريه و روابط پيچيده اين دو کشور بوده است.
و امروز ما احتمالا شاهد يکي از شديدترين حملات تروريستي به جان مردم ترکيه در پي جنگ داخلي در سوريه هستيم.
اکنون شاهد هجمه اي از اتهامات از جانب مقامات ترک هستيم اما من اطمينان از اين موضوع دارم که اين حادثه تنها آغازي بر يک مشکلي بزرگتر براي دولت ترکيه خواهد بود چراکه آنها (مقامات ترک) به دنبال تلافي اين اقدام تروريستي خواهند بود ودر اين راستا قطعا اقداماتعي انجام مي دهند که که قطعا تا حد بالايي اوضاع داخلي اين کشور را تحت الشعاع قرار خواهد داد.


پرس تي وي:صحيح، اکنون عليرغم موقعيت و موضع دولت ترکيه آنها در خصوص بمبگذاري اخير با ديد ملاحظه کارانه اي وارد شده اند و اين واقعيت به وضوح آشکار است که مقامات ترک با توجه به حوادث اخير در سوريه سياستي سازشکارانه را لحاظ کرده اند.
آيا شما فکر مي کنيد که سران ترکيه به دنبال ارزيابي مجددي در قبال سياستشان با سوريه هستند؟

العمري: فکر مي کنم که اکنون فشار بيشتري بخصوص در مرزهاي دو کشور به وجود بيايد و حتي ممکن است تنش هاي ايجاد شده به داخل خاک سوريه راه پيداکند، اما ملاقات پيش روي اردوغان و اوباما در روز سه شنبه احتمالا بيشتر در چارچوب يافتن راهکاري در قبال اين جنجال صورت خواهد گرفت و آنها قبل از اين نيز عنوان کرده بودند که جوامع بين المللي براي حل درگيري ها در سوريه بايد راهکاري ارائه کند.
 اگر بخواهيم صادقانه سخن بگوييم، اين موضوع يک تشديد جدي به شمار مي رود چرا که چشم انداز جنگ بين ترکيه و سوريه بسيار محتمل بوده و همانطور که ما شاهد آن هستيم نفوذ در کشورهاي ديگر همچون لبنان ، اردن و حتي حملات رژيم صهيونيستي به سوريه وجود دارد و اين طور به نظر مي رسد که سوريه توسط کشورهاي همسايه محاصره شده و حسي همچون هدفي محتمل و به بياني ديگر قرباني محتمل از آنچه در سوريه رخ مي دهد ، حس مي شود.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار