به گزارش
حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز
پژوهشهای
مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز اعلام داشت: بررسی
اجمالی ساختار لایحه بودجه سال 1392 و مقایسهاش با قانون بودجه سال 1391
گویای آن است که در لایحه مذکور
اکثر دستگاههای بخش آموزش و پرورش دارای اعتبارات کاهشی، ازهمگسیخته (تکه و پاره) و
زمینهساز بازدارندگی از پرداختن به کیفیتها میباشند. مثال بارز آن کاهش
9/47 درصدی بخش سایر از هزینه عمومی اعتبارات مصارف است که کاهش یا حذف
فعالیتهای کیفی از قبیل : تحقیق و بررسی توسط خدمات قراردادی، بازرسی،
کنترل، نظارت و ارزشیابی از طریق مشاهدات عینی و مصاحبه با عوامل موثر در مأموریت
ها
و سرانه آموزشی که حیات مدارس دولتی وابسته به آن است و نیز برخی دیگر از
هزینههای اداری وابسته به فعالیتهای کیفی همچون انواع تملکها ، تجهیزات
آموزشی ، حمل و نقل و ارتباطات، سوخت، برق و آب ، مواد و لوازم مصرف شدنی
... را در پی خواهد داشت.
در ادامه گزارش مذکور آمده است: در این راستا و
به منظور ایجاد شفافیت بیشتر پیشنهادهای ذیل ارائه میشوند: اعتبارات
سازمانها و نهادهایی که
اساسنامه
مستقل داشته یا با تصویب مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی
تشکیل شدهاند باید در ردیفهای مستقلی ذکر میشد که چنین نشده است.
این
دستگاهها عبارتند از: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه شهید
رجایی، دانشگاه فرهنگیان، سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سازمان مدارس
غیردولتی و مشارکتهای مردمی، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و
سازمان نهضت سوادآموزی که لازم است دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش و
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نیز به این فهرست اضافه و با کد مستقل
معرفی شوند.
با توجه به بند «ه» ماده (19) قانون برنامه پنجم توسعه که وزارت آموزش و پرورش را مکلف به
تامین نیازهای ویژه و
توانبخشی
دانشآموزان استثنایی کرده است ، کسر حدود 32 درصد اعتبارات سازمان آموزش و
پرورش استثنایی نسبت به قانون بودجه سال 1391 ، باعث عدم تحقق برنامه و
ایجاد مشکلات جدی در فرآیند تعلیم و تربیت کودکان استثنایی خواهد شد. لذا
میبایست اعتبارات مربوط ترمیم شوند.
با توجه به افزایش هنرجو بر مبنای
سیاستهای برنامه پنجم توسعه مبنی بر دستیابی به شاخص 50 درصدی دانشآموزان
رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش نسبت به کل دانش آموزان متوسطه و همچنین
با توجه به جدایی آموزشکدهها(همراه با امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی) از
آموزش و پرورش، نیاز دانش آموزان این رشتهها به فضاهای کارگاهی و
آزمایشگاهی، ضرورت بهروزشدن این تجهیزات برای ارائه آموزش مورد نیاز کشور
با توجه به آمایش سرزمین و همچنین با عنایت به سیاستهای کلی اشتغال و
سیاستهای کلی حمایت از کار، تولید و سرمایه ایرانی لازم است اعتبارات
مناسبی در این زمینه پیشبینی شوند.
ایجاد یک درس جدید به نام کار و
فناوری بر اساس برنامه درسی ملی و سند تحول آموزش و پرورش نیازمند تجهیز
مدارس راهنمایی (متوسطه اول – آموزش عمومی) به کارگاههای آموزشی کار و
آموزش و فناوری اطلاعات و ارتباطات است در حالی که در لایحه بودجه مغفول
عنه واقع شده است.
آموزش
و پرورش برای انجام هدایت شغلی در سال تحصیلی آینده نیازمند مشاورین حاذقی
است که از هماکنون باید برای آن برنامهریزی کند. این برنامهها نیاز به
اعتباراتی دارند که در لایحه بودجه پیشبینی نشدهاند.
بند «الف 14»
ماده (19) قانون برنامه پنجم موضوع کسب یک شایستگی و مهارت توسط دانشآموزان متوسطه نظری با توجه به نیازهای بازار کار، نیاز به پیشبینی اعتبار
و برنامهریزی دارد که انجام نشده است.
کمکهای دولت، معادل کمکهای خیرین موضوع تبصره ماده (22) قانون برنامه پنجم پیشبینی نشده است.
اعتبارات
مربوط به تخریب و بازسازی مدارس موضوع ماده (22) قانون برنامه پنجم باید
به صورت ملی دیده شود، در حالی که هم در لایحه سال 1391 و هم لایحه سال
1392 به صورت استانی دیده شده است که این دستگاه را در انجام تعهدات قانونی
با مشکل مواجه میسازد. این مشکل در قانون بودجه سال 1391 با درایت مجلس
شورای اسلامی رفع شد و اعتبارات به صورت ملی در اختیار سازمان نوسازی قرار
گرفت . لازم است درباره لایحه بودجه سال 1392 نیز مجلس در این زمینه تصمیم
مشابه سال گذشته را اتخاذ کند.
موضوع ایمنسازی مدارس از جهت سیستمهای
گرمایشی موضوع مهم و حادثه سازی است که سالهاست آموزش و پرورش با آن مواجه
است.
بهتر بود یک بار در لایحه بودجه اعتبارات کافی برای رفع این مهم پیشبینی میشد البته در اعتبارات طرحهای ویژه استانی ذیل کد 30147039 اعتباری
معادل 487,793 میلیون ریال پیشبینی شده، در حالی که اعتبار لازم برای
انجام این مهم 1,000 میلیارد تومان است.
کاهش بیش از 30 درصدی برخی اعتبارات قابل توجه و نیازمند
تامل و بازبینی است. مواردی مانند
تالیف کتب درسی ، تحقیقات کاربردی، راهبری فعالیتهای آموزشی و پرورشی ، ارتقای حرفهای معلمان، ورزش و سلامت دانش آموزان،
توانبخشی و
ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی، برنامه ریزی و اجرای سند تحول و برخی موارد مشابه.
با
توجه به کاهش 8/99 درصدی اعتبارات مربوط به بازنشستگان (از 6,837,350
میلیون ریال به 16,875 میلیون ریال) پرداختهای مربوط به بازنشستگان با
چالش جدی مواجه خواهد شد.
انتهاي پيام/