وجود نیروهای آمریکائی و همکاران آنها جز بدبختی، نتیجه ای برای مردم افغانستان به بار نیاورده. تازه ترین این اتفاقات ربوده و شکنجه شدن 15 افغانی توسط نیروهای ویژه آمریکائی در ولایت وردک است؛ ولایتی که آمریکايی‌ها طی فرمان کرزای باید از آن خارج می شدند اما هنوز درچهارنقطه از آن حضور دارند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از واشنگتن پست، سه تن از مقامات افغانستان تائید کرده اند که افغان ها به دنبال دستگیری یک نفر آمریکائی عضو واحد نیروهای ویژه هستند که متهم به قتل و شکنجه افغان ها در ولایت وردک هستند . 

این آمریکايی که "زکریا قندهاری" نام دارد احتمالاً ضربه دیگری است به روابط نه چندان دوستانه واشنگتن و کابل، به خصوص درمورد عملیات ضد تروریستی در ولایت وردک .  اما مقامات ارتش آمریکا می گویند مقامات افغان بی جهت و بدون دلیل نیروهای آمریکائی را متهم به سنگدلی می کنند. اما مقامات افغان می گویند که شواهد انکار ناپذیری از دخالت نیروهای آمریکائی در این موضوع دارند .

افغانی ها می گویند شواهدی دارند که قندهاری و نیروهای واحدش در قتل و ناپدید شدن 15 افغانی در ولایت وردک دست داشته اند . آنها می گویند قندهاری اصلیتی افغانی دارد اما در آمریکا زاده و بزرگ شده است . مقامات افغانی اعلام کرده اند نواری در اختیار دارند که در آن قندهاری یکی از 15 افغانی را شکنجه کرده است . مردی که او شکنجه  کرده است سعید محمد نام دارد.

مقامات افغان می گویند محمد 6 ماه پیش  توسط نیروهای ویژه آمریکائی دستگیر شد و پس از آن هرگز دیده نشده است . مقامات افغان و خانواده قاسم می گویند باقیمانده جسد محمد قاسم یکی دیگر از 15 افغانی دستگیر شده نیز در منطقه نرخ در بیرون فنس های حفاظتی پایگاه نیروهای ویژه در سطل آشغال پیدا شد . 

مقامات افغان که فیلم را دیده اند می گویند کسی با لهجه کاملاً آمریکائی شکنجه را هدایت می کند که او قندهاری است . 

مرکز اتهامات مقامات افغان یک نیروه ویژه آمریکائی موسوم به نیروی A مستقر در منطقه نرخ است . این نیرو یک گروه متشکل از 12 نیروی ویژه و نخبه آمریکائی است که در ارتش به آنها همه فن حریف می گویند . اعضای این گروه که با منابع فوق العاده ای کار می کند می توانند منابع خود را تا حد زیادی افزایش داده و به گروه بزرگتری تبدیل شوند . برخی از این منابع شامل تجهیزات بسیار پیشرفته ، پشتیبانی هوایی و نیروها و مترجمان افغانی می شود. 

مقامات افغان می گویند قندهاری و دیگران با تیم ویژه اي کار می کنند ، لباس نظامی آمریکائی می پوشند اما ریش بلندی می گذارند و با چهارچرخه های مخصوص نیروهای آمریکائی به شکار شورشیان می روند . یکی از مقامات افغان می گوید چیزی که معلوم است این است که قندهاری یکی از اعضای رهبری این تیم ویژه است .

بازرسان افغانی می گویند این تیم 15 افغانی را به اتهام رابطه با شورشیان گرفتند اما خانواده آنان هرگونه ارتباط با اعضای طالبان را انکار می کنند . 

مقامات ارتش آمریکا می گویند این تیم ویژه سزاوار سرزنش نیست. آنها با استناد به بازرسی های نیروهای کمک کننده امنیتی بین المللی که توسط ناتو راهبری می شوند می گویند ما سه تحقیق و بازرسی از آنها انجام داده ایم و هم نیروهای ایساف و هم تیم ویژه تبرئه شده اند.

اعضای خانواده قربانیان و افراد حمایت کننده آنان تظاهرات پرسروصدایی در کابل به راه انداختند . آنها می گویند صلیب سرخ جهانی پیگیر وضعیت این مفقود شدگان است . البته صلیب سرخ جهانی اظهار نظری در این مورد نکرده است . 

در ماه فوریه حامد کرزای رئیس جمهور افغاغانستان طی فرمانی ، دستور داد همه نیروهای آمریکائی از ولایت وردک خارج شوند . وردک ولایتی نزدیک پایتخت است که نیروهای شورشی در آن فعال هستند . مقامات افغان و آمریکائی توافق کرده اند که واحد A از منطقه نرخ خارج شوند اما واحدهای عملیاتی ویژه در حداکثر چهارنقطه از این ولایت باقی بمانند . هنوز مشخص نیست این چهارنقطه کجاست.




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار