به گزارش
گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، با توجه به ارتباط ریتم بتا (13 تا 30 هرتز) با حالت هوشیاری و توجه و ارتباط تتا (4 تا 8 هرتز) با حالت خوابواره و بیتوجهی، در مطالعهای امکان آموزش افراد دارای علائم بیشفعالی و نقص توجه برای بهبود ویژگیهای آنها بررسی شده است.
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر نوروفیدبک در کاهش علائم بیش فعالی و نقص توجه دانشجویان توسط سوران رجبی، استادیار گروه روانشناسی از دانشگاه خلیج فارس بوشهر و همکارانش انجام شد.
در این مطالعه مداخلهای که با استفاده از یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل انجام شد، 34 نفر از دانشجویان دختر که دارای نمره بالا در پرسشنامه بیش فعالی کانرز و نسبت تتا-بتا بودند، به صورت تصادفی انتخاب و سپس در دو گروه آموزش نوروفیدبک و گروه کنترل جایگزین شدند. برای گروه اول آموزش نوروفیدبک در 20 جلسه اعمال شد و گروه کنترل هیچ نوع آموزشی دریافت نکرد. دادههای پژوهش با کمک دستگاه نوروفیدبک (NFT)، پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیش فعالی – کم توجهی بزرگسالان کانرز و آزمون عملکرد پیوسته (CPT) جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد.
یافتهها بیانگر آن بود که بهبودی معنیدار در همه ابعاد آزمون عملکرد پیوسته یعنی (پاسخهای صحیح، خطای حذف و خطای ارائه) و ابعاد آزمون بیش فعالی یعنی (مشکل بیتوجهی/حافظه، بیشفعالی/بیقراری، تکانهای/هیجانی بودن، تصور کلی از خود و شاخص ADHD) در گروه نوروفیدبک بود.
نتایج این پژوهش حاکی از کارآیی نوروفیدبک به عنوان یک شیوه درمانی در درمان مشکلات توجه و کاهش علائم بیش فعالی در دانشجویان دختر مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه در مقایسه با گروه کنترل است.
این پژوهش در مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک منتشر شده است.
منبع:خبرگزاری ایسنا