پايگاه اينترنتي آنتي وار در گزارشي به قلم جيسن ديتز با عنوان " دخالت آمريکايي ها در شکنجه و آدم ربائي شهروندان افغان" نوشت:درحالي که دو ماه از درخواست دولت افغانستان براي خروج نيروهاي نظامي آمريکا از استان وردک مي گذرد، اين نيروها همچنان در وردک هستند و همين سبب ناراحتي دولت کابل شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، با اين حال پس از ناکامي اولين درخواست دولت براي متقاعد کردن امريکايي ها براي رفتن ، انتشار جزييات جديد از تلاشهاي بيشتر دولت حکايت دارد.
مقامات افغان اکنون مي گويند مظنون ويژه اي را شناسايي کرده اند که دست کم در  پانزده مورد قتل و آدم ربايي دست داشته است. اين مظنون زکريا قندهاري، شهروندآمريکايي افغاني تبار است که تصويرش در حال شکنجه يکي از بازداشت شدگان نيز ديده شده است.
گزارش ها حاکي از آن است که قندهاري احتمالا با " نيروهاي ويژه" مستقر در منطقه نرخ(Nerkh)استان وردک که بسياري از ساکنان اين منطقه عليه افزايش قتل و آدم ربائي اعتراض مي کنند همکاري داشته است.
محمد قاسم، يکي از پانزده نفري است که قندرهاي به قتل وي متهم شده است.جنازه محمد قاسم پس از بازداشت در سطل زباله اطراف پايگاه نظامي آمريکايي ها در منطقه نرخ پيدا شد. گرچه مقامات نظامي آمريکا وجود نوار ويدئويي قندهاري را تائيد مي کنند اما موضوع شهروندي آمريکايي وي را رد مي کنند و معتقدند همه افرادي که در اين نوار ويدئويي نشان داده مي شوند افغاني هستند.
مقامات افغان در تلاش براي اثبات اين که قندهاري شهروند آمريکايي است گفتند" قندهاري در اين فيلم انگليسي صحبت مي کند و يکي ديگر از افرادي که تصويرش ديده نمي شود انگليسي با لهجه آمريکايي صحبت مي کند."
قندهاري که گفته مي شود از اعضاي گروه  نيروهاي ويژه آمريکا است با برخورداري از مصونيت در داخل و خارج از پايگاه نظامي تردد مي کند. به گفته مقامات افغان، گروهA  که معمولا ريش هاي بلند دارند و يونيفورم هاي نظامي آمريکايي مي پوشند براي شکار شورشيان از خودروهاي نظامي ويژه استفاده مي کنند.نيروهاي ويژه آمريکايي معمولا شهروندان افغان را بازداشت و آنها را به همکاري با شبه نظاميان طالبان محکوم مي کنند.
مقامات افغانستان افزودند ژنرال آلن، از فرماندهان بلند مرتبه نظامي آمريکا، قول داده بود قندهاري را به مسئولان افغان تحويل دهد.اين درحالي است که مقامات آمريکايي ابتدا مدعي شدند قندهاري گريخته اما متعاقبا اعلام کردند آلن هيچ گونه مذاکراتي با مقامات افغانستان در خصوص تحويل دادن قندهاري به آنان انجام نداده است.








برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، نظامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار