ایالات متحده و دوستانش طی هفته جاری مانورهای نظامی ای در منطقه برگزار کردند که بیش از 40 کشور در آن شرکت دارند و 25 روز به طول می کشد ولي براستي چه اهدافي در پس اين رزمايش هاست؟

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، به گزارش نیروی دریایی آمریکا، این مانورها  شامل تمرین های مین روبی و حمایت از زیرساخت های  دریایی است  که  با تمرینهایی در خشکی آغاز و سپس به تمرین در دریا و آبهای خلیج فارس منتهی می شود.

در این بین واکنش دریادار حبیب الله سياری فرمانده نیروی دریایی ایران چنین بود که هدف از این مانورها برانگیختن ترس کشورهای عربی از ادعای مطرح شده دروغین در مورد افزایش قدرت ایران و مقاومت در برابر آن است.

هدف از این مانورها ایجاد صلح و امنیت نیست بلکه به افزایش تنش ها در منطقه می انجامد و آرامش خاطر همپیمانان آمریکا را در خلیج فارس فراهم کند.

آمریکا و دوستانش برای اینکه بتوانند حضور نظامی خود را در منطقه استمرار بخشند، کشورهای عربی را از قدرت ایران می ترسانند و چنین وانمود می کنند که ایران تهدیدی برای آنها است تا به این وسیله متوجه خطر اسرائیلی نشوند که همواره آن را تهدید می کند.

در سایه همین ایران هراسی است که توانسته اند ملیارد ها دلار اسلحه و تجهیزات نظامی به کشورهای منطقه بفروشد و در راستای همین قرار دادها بود که چاک هيگل به خاورمیانه سفر کرده و قرار دادهای هنگفتی تسلیحاتی و نظامی را با این کشورها امضاء کرده بود.

بنابراین ایالات متحده ای که هزاران کیلومتر از منطقه دور است ولی پایگاه های نظامی خود را در همه کشورهای خلیج حفظ می کند و ناوگان پنجم آمریکایی در بحرین به منظورحمایت از منافع آمریکایی است و این حضور همان دلیل اصلی تنش ها در منطقه و به خطر انداختن امنیت در آن است.

آمریکا با افزایش حضور نظامی در منطقه می خواهد بر کل منطقه سیطره داشته باشد و همه دولت ها تسلیم اوامر و نفوذ آن باشد.

زمانی که محمدرضا شاه بر ایران حکومت می کرد آمریکا در اوج عظمت خود بود، زیرا همه کشورهای منطقه را تحت نفوذ خود جمع کرده بود اما در سال 1979 با سقوط رژيم شاه، آمریکا منافع خود را از دست رفته دید . از این رو است که از آن زمان به بعد از هر فرصتی برای ضربه زدن به ایران استفاده می کند.

و اینک شاهد مانورهای آمریکا در منطقه هستیم که در آن از کشورهای همکار خواسته می شود اوامر ارباب خود را مبنی بر خرید اسلحه انجام دهند تا به این ترتیب در کارخانه های اسلحه سازی آمریکا بسته نشوند و بازار فروش خود را داشته باشند.

به این ترتیب آمریکایی ها حضور نظامی و سیاسی خود را با تکرار شعار ترس از قدرت ایران ادامه می دهند و روز به روز سلاح های بیشتری به کشورهای خلیج فارس می فروشد.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار