در آستانه برگزاری اولین کنفرانس ملی بنای ماندگار، عضو شورای شهر مشهد بر لزوم رعایت استانداردهای لازم در ساخت یک بنای ساختمانی تأکید کرد و هرگونه سهل‌انگاری در انجام آن را، یک فعل حرام و مذموم دانست.

 
جواد داوودآبادی در مصاحبه باخبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،با بیان این مطلب گفت: با توجه به آن که در دین اسلام بر رعایت حقوق همسایگان و عدم ایجاد مزاحمت برای آنان بسیار تأکید شده است، هر بنایی که ساخته می‌شود باید با کمترین مزاحمت و بهترین کیفیت و رعایت استانداردهای لازم ساخته شود.

وی در این خصوص ادامه داد: ساخت و سازی که باعث آزار و مزاحمت دیگران شود، عملی نادرست است و با در نظر گرفتن ضرررسانی به ساکنان و همسایگان می‌تواند به عنوان فعلی حرام شمرده شود.

عضو شورای شهر مشهد همچنین در خصوص شاخصه‌های معماری ماندگار گفت: در حال حاضر در کشور ساختمان ها با عمر مفید 30 تا 35 سال ساخته می‌شوند که این مدت برای یک سازه ساختمانی عمر بسیار کوتاهی است.

داوودآبادی با اشاره به اینکه عمر مفید یک ساختمان بر اساس طراحی و ساخت استاندارد، بین 200 تا 300 سال می باشد، اظهار داشت: در کشور ما  بناهایی همچون مسجد گوهرشاد در مشهد و یا بناهای مربوط به عهد صفویه در اصفهان، با رعایت این استانداردها و اصول معماری اصیل ایرانی در ردیف ماندگارترین و برترین بناهای ایرانی و حتی جهانی قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: وجود این گونه بناها در کشور بیان کنننده این موضوع است که ماندگاری یک سازه با طراحی و ساخت صحیح، برای سال‌های متمادی امکان‌پذیر است.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی و طرح ریزی شهری شورای اسلامی شهر مشهد، کیفیت مصالح ساختمانی و خلق یک معماری اصیل ایرانی با طراحی زیبا و منحصر به ‌فرد اسلامی را، از مهمترین ویژگی‌های یک بنای ماندگار دانست و افزود: امید است با ایجاد بسترهای لازم برای هنرمندان و معماران و تجلی و ظهور این گونه بناها در کشور بتوانیم همچون گذشته رسالت خود را در خصوص ایجاد بناهایی شاخص و ماندگار از همه حیث به نحو احسن انجام دهیم./س

 


برچسب ها: ساخت ، ساز ، بناها ، فعل ، حرام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.