صادرات استان زنجان در سال گذشته 115 درصد بيش از پيش بيني برنامه پنجم توسعه بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ،معاون تجارت خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در جمع خبرنگاران با اشاره به اين مطلب،  گفت: سال گذشته با تلاش‌هاي صورت گرفته، بيش از 426 ميليون و 842 هزار دلار انواع كالا از زنجان به خارج از كشور صادر شده است كه اين رقم در مقايسه با برنامه‌ توسعه افزايش خوبي را نشان مي‌دهد.

 مسيبي با اشاره به تراز مثبت تجارت خارجي استان در شرايط سخت تحريم، افزود: خوشبختانه با برنامه‌ريزي‌هايي كه به عمل آمد تا حدي توانسته‌ايم تحريم‌ها را دور زده و به اهدافمان برسيم؛ هرچند به اين مقدار راضي نبوده و انتظار داريم با توجه به پتانسيل‌هاي استان، امسال صادرات يك ميليارد دلاري از استان را به ثبت برسانيم كه اين امر نيازمند بسيج همه امكانات و نيروها است.

وي با بيان اينكه سهم استان از صادرات كشور 32/1 درصد است، ادامه داد:ارزش صادرات استان در هر تن بالاست كه اين موضوع نشان مي‌دهد كالاهاي صنعتي از استان صادر مي‌شود؛ بنابراين بر اين موضوع بايد برنامه‌ريزي بهتري داشته باشيم.

معاون تجارت خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بي عمده صادرات استان را مربوط به مواد معدني و ترانسفورماتور عنوان كرد و يادآور شد: 66 درصد از صادرات استان مربوط به انواع مواد معدني از جمله شمش روي است. همچنين در صادرات محصولات كشاورزي و صنايع‌دستي نيز نسبت به سال گذشته در شرايط خوبي بود.

 مسيبي در بخش ديگري به آمار واردات استان نيز اشاره و تصريح كرد: سال گذشته بيش از 237 ميليون دلار كالا به استان وارد شده است كه عمده آن مربوط به كالاهاي صنعتي و ماشين‌آلات مي‌شود.

وي در ادامه با اشاره  به اقدامات زيربنايي اين سازمان در توسعه تجارت خارجي تاكيد كرد: در راستاي ايجاد زيرساختهاي توسعه صادرات ما پيگير راه‌اندازي هر چه سريعتر گمرك بين‌المللي ايستگاه بناب و راه‌اندازي شركت حمل‌ونقل بين‌المللي هستيم.

اين مقام مسئول به ضرورت توجه به توسعه بخش كشاورزي براي افزايش صادرات محصولات توليدي در اين حوزه نيز اشاره و خاطر نشان كرد: امسال به همه بخش‌ها در اين رابطه اعلام كرده‌ايم كه سهم صادرات خود را اعلام كنند تا بر مبناي آن برنامه‌ريزي كنيم./س


 

برچسب ها: رشد ، صادرات ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.