به گزارش
گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران، دکتر وحید حسینی افزود: متاسفانه شاهد هجوم ذرات معلق به تهران و وفور این ذرات در شهرمان هستیم و در این میان ذراتی که از سوختهایی مانند سوخت دیزل تولید میشوند، قطعاً سرطان زا هستند.
این استاد دانشکده مکانیک دانشگاه شریف با تاکید بر این که آلوده کنندههای هوا مانند کارخانجات خودروساز خودشان باید هزینههایی را که بر شهر و شهروندان تحمیل میکنند بپردازند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر خودروی پیکان و سایر خودروهای کاربوراتوری به دلیل آلودگی بالایی که تولید میکنند، نباید اجازه تردد داشته باشند.
همچنین مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز در این ارتباط گفت: تهران به کلکسیونی از انواع آلایندههای زیست محیطی و تلنباری از قوانینی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با محیط زیست سر و کار دارند اما هرگز اجرا نشدهاند، تبدیل شده و در حال حاضر قوانین آلودگی هوا قوانینی فانتزی محسوب میشوند.
یوسف رشیدی با اشاره به این که بسیاری علت اصلی آلودگی هوا را کیفیت نامناسب بنزینهای مصرفی اعلام میکنند، افزود: عدد اکتان بنزینهای داخلی بالاست، ضمن این که ترکیبات آروماتیک سرطانزا در بنزینهای تولید داخل دو تا سه برابر و میزان گوگرد و دیگر ناخالصیهای آن نیز 3.5 برابر استاندارد یورو 4 است.
این استاد دانشگاه در زمینه روشهای کنترل آلودگی هوا در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه خودروسازان داخلی ضریب تراکم باک خودروهای تولیدی خود را دستکاری میکنند که این کار فرآیند آلودگی هوا را تا 40 درصد افزایش میدهد، ضمن این که دارندگان خودروهای نسل جدید حتماً باید از بنزین سوپر استفاده کنند. /ز