شوراي رقابت به دنبال ور شکست کردن خودروسازان نيست و دستورالعمل اين شورا فعلا تغيير نمي‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، جمشيد پژويان در نشست خبري امروز خود در جمع خبرنگاران گفت: توصيه من به خريداران اين است که بر اساس قيمتهاي تعيين شده از سوي شوراي رقابت اقدام به خريد خودرو کنند.

وي تصريح کرد: در مورد قيمت ساير خودروها در حال  رايزني منظم با معاونت اقتصادي و آمار بانک مرکزي هستيم تا به موقع نرخ تورم ساير خودروها را از آنها دريافت و اقدام به تعيين قيمت خودروها کنيم.

رئيس شوراي رقابت عنوان کرد: ما وارد موضوع قيمت گذاري خودروهاي سال گذشته نشده‌ايم زيرا دستورالعمل تهيه شده کاملا مربوط به فروردين سال 92  است. اگر چه براي اسفند سال گذشته يک دستورالعمل تهيه شده بود.

وي در خصوص نظارت بر روي نحوه اجراي قيمت خودرو گفت: در اين مورد دستگاههاي نظارتي ديگري هم وجود دارد. اما شوراري رقابت هم کار نظارتي خود را انجام مي‌دهد.

در درجه اول قيمت گذاري‌ها پرايد توليد شرکت سايپا بر پايه يک کيسه هوا قيمت گذاري شد.

شواري رقابت بر اساس ماده 61 اصل فصل رقابت قانون اصل 44 ميتواند جريمه هاي در نظر گرفته شده را به مرحله اجرا بگذارد.

وي در رابطه با تامين سود آوري شرکتهاي خودرو ساز گفت: طبق اين دستورالعمل شرکتهاي خودروساز نه زيان و نه سود هنگفت مي‌برند بلکه منافع آنها تامين مي‌شود.

**تاثير قيمت خودرو بر روي سهام خودروسازان

پژويان با بيان اينکه دليل رکود بازار سهام خودرو مربوط به رکود بازار خودرو است گفت: بهتر است چند ماه فرصت بدهيم تا ببينيم چه تاثيري اين روند بر روي خودرو خواهد داشت که اين موضوع نشان ميدهد ارزش سهام خودرو بالا خواهد رفت.

پژويان عنوان کرد: ما نبايد تمصيم گيري را به سمتي ببريم که صنعت خودرو متوقف شود چرا که هزينه هاي توقف اين صنعت به مراتب بيشتر و تداوم فعاليت اين صنعت و براي تامين رفاه مصرف کننده است.

وي در رابطه با موضوع قيمت گذاري خودرو مگان گفت: بايد اين را بگويم در بخش CKD به هيچ عنوان بهر‌ه‌وري وجود ندارد، شوراي رقابت همواره دنبال کاهش هزينه‌هاي مالي است که اين کار کاملا بر اساس روشهاي علمي انجام ميشود.

رئيس شوراي رقابت در رابطه با بحث قيمت گذاري خودروهاي مانند مگان گفت: مرکز ملي رقابت در حال جمع‌آوري اطلاعات لازم در رابطه با خودروهاي توليدي بر اساس CKD است. تا اين آمار و اطلاعات را به شوراي رقابت ارائه کند و شوراي رقابت با تصويب مصوبات مربوطه اقدام به ورود براي تعيين قيمت اين نوع از خودروها مي‌کند اگر چه در حال حاضر هم شوراي رقابت اقدامات لازم را به مرحله اجرا گذاشته است. 

پژويان تصريح کرد: در رابطه با بحث قيمت گذاري مگان و تندر جلسه اي با مدير عامل پارس خودرو داشتيم که در اين جلسه گفته شد چون توليد اين خودروها به صورت CKD است ارز بري آن زياد است درخواستي به بانک مرکزي براي بررسي بيشتر ارائه شده است.

**قيمت گذاري خودروهاي خارجي

پژويان با بيان اينکه سهم خودروهاي خارجي در داخل کشور به 3 تا 4 درصد هم نمي‌رسد گفت: متقاضيان آنها جز مصرف‌کنندگان بازار داخل نيستند که اين موضوع به هيچ عنوان به معني بي توجهي به اين بازار نيست.

بلکه در اين رابطه هم بعد از بررسي خودرهاي داخلي به سراغ قيمت گذاري خودرهاي خارجي مي‌رويم.

**شوراي رقابت با هيچ کس رفاقت ندارد

رئيس شوراي رقابت در ادامه نشست خبري خود عنوان کرد: شوراي رقابت از زمان فعاليت تاکنون با هيچ کس رفاقت نکرده موضوعاتي که در اين رابطه مطرح ميشود صرفا به دليل انتظاراتي بوده که از سوي برخي‌ها اعلام شده که قيمت خودرو 30 تا 40 درصد کاهش مي‌يابد چيزي که اصلا شوراي رقابت آن را اعلام نکرده گام بعدي اين شورا بررسي افزايش نهاده‌هاي خودرو است.


وي در نشست خبري خود ادامه داد: رئيس جمهور در گفتگوي تلويزيوني خود به درستي عنوان کرد که پرايد کيلويي چند؟

اين حرف کاملا بر اساس مبناي علمي گفته شد و اين موضوع يک تورم را در بخش خودرو به وجود آورده که با تورم بخش صنعت کاملا متفاوت است که اين افزايش قيمت تورم در بخش خودرو بايد مورد بررسي منظم قرار بگيرد.

وي عنوان کرد: پارامتر ديگر در تعيين قيمت خودرو تعيين استاندارد خودرو است که اين کار توسط ساززمان ملي استاندارد ايران انجام شد.

نکته سوم موضوع بهره‌وري مي‌باشد که اگر خودرو سازان مي‌توانستند طي 40 سال عمر صنعت خودرو سازي کيفيت خود را بالا ببرند الان کيفيت خودروهاي ما برابر با خودروهاي کره‌جنوبي بود. 

وي در پايان گفت: نظارت و کنترل مي‌تواند منجر به روي ريل قرار گرفتن صنعت خودرو و کارآمد شدن بازار خودرو شود.

شوراي رقابت نهادي کاملا مستقل از دولت و کار آن نظارت بر بازارها و جلوگيري از انحصار است./عب
برچسب ها: خودرو ، دولت ، استاندارد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار