محصولات فرهنگي يکي از حوزه‌هاي بسيار مهم در بحث صادرات است که کمتر به آن پرداخته شده است.

محمود بازاري مدير کل دفتر توسعه صادرات کالاي سازمان توسعه تجارت ايران در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: چهارشنبه گذشته در حاشيه برگزاري نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران، پانل تخصصي صادرات محصولات فرهنگي کشور با حضور کارشناسان ارشد سازمان توسعه تجارت ايران و رايزنان سابق بازرگاني کشور در حوزه‌هاي عراق، افغانستان، الجزاير و قزاقستان در محل شبستان اصلي، نيم طبقه بالا، جنب سراي اهل قلم به منظور آشنا نمودن توليد کنندگان محصولات فرهنگي با مزيت‌ها و فرصت‌هاي حضور در بازارهاي هدف خارج از کشور برگزار شد. در اين نشست که هر يک از رايزنان کشورمان به معرفي آداب و رسوم، فرهنگ، مذهب نقاط قوت و اشتراکات با کشورهاي هدف و زمينه‌هاي سرمايه گذاري و صادرات محصولات فرهنگي در آن کشورها و بررسي مشکلات و پيشنهاد راه کارهاي مناسب جهت حضور در بازارهاي فوق الذکر پرداختند.

وي با اشاره به ظرفيت بالاي نمايشگاه بين‌المللي کتاب و حضور گسترده دست اندارکاران حوزه نشر و فرهنگ کشور در اين نمايشگاه بيان داشت: بسياري از محصولاتي که در اين نمايشگاه معرفي مي‌شوند ظرفيت لازم براي صادرات به بازارهاي تخصصي خارج از کشور را دارند.
مدير کل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت افزود: محصولات فرهنگي يکي از حوزه‌هاي بسيار مهم در بحث صادرات است که کمتر به آن پرداخته شده است. محصولاتي همچون کتاب، نشريات ديجيتالي، محصولات شبکه‌هاي خانگي، محصولات حوزه سينما، نرم افزار و ديگر محصولات فرهنگي از جمله اقلامي است که قابليت بسيار خوبي براي صادرات دارند.

بازاري با بيان اينکه حوزه خدمات فرهنگي به عنوان حوزه شاخص مي‌تواند در صادرات محصولات فرهنگي مورد توجه قرار گيرد، خاطر نشان کرد: دانش فيلم‌سازي و خدمات ورزشي همچون صدور لژيونر از کشور به تيم‌هاي ورزشي ديگر کشورها از جمله اين خدمات است که خوشبختانه کشور در اين مباحث داراي ظرفيت‌هاي بسيار خوبي است.

وي در پايان اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت ايران با توجه به ظرفيت‌هاي موجود، امسال براي اولين بار در خلال نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران اقدام به برپايي برنامه‌اي با عنوان "پانل تخصصي صادرات محصولات فرهنگي" با همکاري سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران، اتحاديه صادر کنندگان نرم افراز ايران و تشکل‌هاي بخش خصوصي نمود/عب
برچسب ها: نمایشگاه ، فرهنگ ، مذهب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار