یک متخصص کودکان با بيان اينكه در کشورهای در حال توسعه میزان بالاتری از نوزادان با وزن کم متولد مي شوند گفت :محدودیت رشد داخل رحمی علت اصلي آن است .

دکتر فرین سلیمانی متخصص کودکان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه زندگی جنینی و خارج رحمی در امتداد یکدیگر مسیری را مشخص می سازند که طی آن رشد و تکامل فرد تحت تاثیر عوامل ژنتیکی ، محیطی و اجتماعی رقم می خورد گفت : از علل عمده عوارض نوزادی و شیرخواری بیماریهای مرتبط با تولد زود هنگام ، وزن کم حین تولد و ناهنجاریهای ناشی از اختلالات کروموزومی و متابولیک را می توان نام برد .

وی با اشاره به اینکه تولد با وزن کمتر از 2500 گرم شاخص عمده عوارض دوره شیرخواری است که به طور قابل توجهی به ناتوانی دوران کودکی منجر می گردد افزود :علت عمده وجود نوزادان با وزن کم در کشورهای توسعه یافته ، تولد زودرس است .

این متخصص کودکان یادآور شد : در کشورهای در حال توسعه که میزان بالاتری از نوزادان با وزن کم را دارند ، اغلب به دليل  محدودیت رشد داخل رحمی است .

 

دکتر سلیمانی با بیان اینکه شیرخواران با وزن کمتر از 1500گرم در اغلب موارد نارس هستند اظهار کرد : محدودیت رشد داخل رحمی ممکن است تولد نوزاد زودرس را عارضه دارد نماید و مشکلات عمده ای را برای جامعه و خانواده ایجاد نماید ./ز2

برچسب ها: کودک ، نوزاد ، ژنتیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.