با بهره برداری از سد نرگسی سالانه 10 میلیون متر مکعب آب برای حفظ زیست بوم به دریاچه پریشان کازرون اختصاص می یابد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، نماینده مجری طرح سد نرگسی در استان فارس گفت: این سد با 23 درصد پیشرفت فیزیکی دراین استان درحال ساخت است .

سید عبدالصاحب موسوی بیان کرد: بهبود زیست بوم دریاچه و تالاب بین المللی پریشان کازرون با تخصیص 10 میلیون مترمکعب آب به این دریاچه، ازمهم ترین اهداف ساخت سد نرگسی است.

وی ادامه داد: تامین آب آشامیدنی مورد نیاز شهرستان فراشبند و روستاهای اطراف، تامین بخشی از نیاز آبی صنایع محدوده طرح، تامین بخشی از نیاز آب زمین های کشاورزی دشت های جره، بالا رود، دادین، بلبلک و خوشاب از توابع شهرستان کازرون از دیگر اهداف اجرای این سد است.

نماینده مجری طرح سد نرگسی افزود: تولید سالیانه انرژی برقابی به میزان 52 و 6 دهم گیگا وات ساعت و مهار و کنترل سیلاب از دیگر اهداف این سد است.

موسوی گفت: عملیات اجرایی طرح سد و نیروگاه نرگسی مرداد سال 1389 آغاز شد و تاکنون پس از گذشت دو سال و نیم از شروع عملیات اجرایی، با وجود این که تا کنون حدود 100 میلیارد ریال اعتبار به طرح اختصاص یافته، پیشرفت فیزیکی طرح مناسب و بیش از 23 درصد است.

وی با تاکید براین که تامین آب شرب، صنعت، کشاورزی و همچنین تامین سالانه 10 میلیون مترمکعب آب تالاب پریشان از اهداف اصلی طرح است و از اهمیت بسیاری در این طرح برخوردار است ، گفت: امیدواریم با تخصیص اعتبار به موقع مورد نیاز این طرح در سال 95 به بهره برداری برسد.

سد و نیروگاه نرگسی در 45 کیلومتری جنوب شرقی کازرون درحال ساخت است ، حوضچه آبریز این سد از نظر تقسیمات کشوری در استان فارس و در جنوب غربی شهر شیراز قرار می گیرد.

رودخانه جره که در نهایت با سرشاخه هایش به سد نرگسی می پیوندد، سرشاخه اصلی رودخانه دالکی است که از دامنه های جنوبی کوه دشت ارژن سرچشمه می گیرد و دو سرشاخه اصلی رودخانه جره شامل سرخون و تنگ گچی است.

سد نرگسی از نوع خاکی با هسته ناتراوا است ، طول تاج سد 600 متر و عرض آن 10 متر و ارتفاع سد از بستر رودخانه بیش از 77 متر است.

دسترسی به محل اجرای طرح نیز از طریق جاده کازرون به فراشبند میسر می شود./س

برچسب ها: پریشان ، ساخت ، سد ، نرگسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.