سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان از آغاز عملیات مرمتی تزئینات یزدی بندی تیمچه بخشی از مجموعه بازار بزرگ کاشان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان "حسین یزدانمهر" افزود: تاکنون در چندین نوبت بخش های مختلف این تیمچه مورد مرمت قرار گرفته است که از جمله استحکام بخشی لایه تزئینات یزدی بندی و بازسازی بخش های فروریخته آن از یک دهه قبل و هم چنین آواربرداری ،سبک سازی روی و استحکام بخشی پوشش اصلی بام که چند سال قبل انجام گردید.

وی گفت: در حال حاضر لایه تزئینات یزدی بندی تیمچه بخشی به دلیل فرسودگی و گذشت زمان دچار خرابی گشته وترک های عمیقی در آن بوجود آمده است که در برخی نقاط شدت آسیب زیاد بوده و حالت بحرانی به خود گرفته است.

وی افزود: با توجه به حساسیت موضوع، اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان اقدام به پیگیری جدی موضوع نموده و در همین راستا در ابتدای سال جاری معاون استانداری اصفهان نیز از این بنا و شرایط بحرانی آن بازدیدکرد و قول همکاری داد.

یزدانمهر با توجه بر اهمیت تاریخی مجموعه بازار بزرگ کاشان تاکید کرد: همچنین از کارشناسان خبره شهر نیز دعوت شده و اقدامات اولیه برای مطالعه وضعیت بناها و آسیب های آن و شیوه صحیح مرمتی مورد نیاز انجام گرفته است.

به گفته وی با توجه به قول مساعد مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان و تامین اعتبار لازم ، با اجرای داربست فلزی به ارتفاع 14 متر در زیر سقف تیمچه بخشی عملیات مرمتی مورد نیاز آغاز گردیده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان ادامه داد: تیمچه بخشی یکی از بناهای تاریخی با ارزش کاشان است که در مجموعه بازار کاشان و در مجاورت تیمچه معروف امین الدوله قرار دارد.این بنا در در دوره قاجار ساخته شده و مجموعه ای است بزرگ و مفصل که در زمینی به مساحت 2600 متر مربع ساخته شده است و مشتمل بر یک سرای بزرگ و یک تیمچه با یک سقف مرتفع و زیبا و حجراتی در سه طبقه حول فضای مرکزی آن شکل گرفته اند و یک هشتی مفصل که رابط این دو بخش اصلی است.

به گفته وی خصوصیت بارز این بنا، تزئینات نفیس و زیبای یزدی بندی سقف تیمچه است که به صورت معقلی و با ترکیب آجر و کاشی با هنرمندی تمام اجرا گردیده است./س

برچسب ها: اصفهان ، میراث ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.