با تصویب نمایندگان به وزارت نفت اجازه داده شد تا سقف 7 میلیارد دلار نسبت به تهاتر نفت خام، ميعانات گازی و فرآورده‌های نفتی اقدام کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه 22 اردیبهشت ماه) و در راستای بررسی لایحه بودجه 92 جزو 1 بند 3 ماده واحده لایحه بودجه در بخش درآمدها را تصویب کردند.

این جز تصریح می‌کند:

1-3- در راستای اعمال حق مالکیت و حاکمیت در منابع نفت و گاز کشور و نیز به منظور اجرای احکام قانون پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی مصوب ۱۳۸۹/۱۰/۱۵ رابطه مالی و نحوه تسویه حساب بین دولت و وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذی‌ربط بابت کلیه مصارف سرمایه‌ای شرکت یاد شده و شرکت‌های تابعه از جمله بازپرداخت تسهیلات بیع متقابل، بازپرداخت تسهیلات، تولید، حفظ سطح تولید و برداشت صیانتی و افزایش تولید نفت و گاز طبیعی، سرمایه‌گذاری و نیز هزینه صادرات با احتساب هزینه‌های حمل و بیمه 14.5 درصد از ارزش نفت شرکت‌ها و مبالغ واریزی بابت خوراک پالایشگاه‌های داخلی بر اساس قیمت فرآورده‌های نفتی به قیمت فروش داخلی سال 1392 به عنوان سهم آن شرکت تعیین می‌شود.

همچنین به منظور تحقق مفاد ماده 229 قانون برنامه پنجم مازاد منابع ارزی ناشی از افزایش قیمت و مقدار صادرات نفت خام و میعانات گازی نسبت به مبانی محاسباتی موضوع این بند پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی و سقف 7 میلیارد دلار از ابتدای سال 1392 و در مقاطع سه ماهه صرفاً به منظور سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز اولویت‌های میادین مشترک معاف از مالیات و تقسیم سود سهام در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد.

وزارت نفت همچنین از طریق شرکت تابعه ذی‌ربط مکلف است معادل 85.5 درصد بقیه ارزش مواد مذکور به استناد فروش مازاد مذکور در این جزء را به حساب بستانکار دولت منظور و به شرح مقررات این بند با دولت تسویه حساب نماید.

وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذی‌ربط می‌تواند از محل سود خود قراردادهای لازم را با شرکت‌های عملیاتی تولید نفت و گاز بر اساس قیمت تمام شده و در چارچوب بودجه عملیاتی منعقد نماید.

قیمت نفت صادراتی از مبادی اولیه، قیمت معاملاتی یک بشکه نفت صادراتی از مبادی اولیه در هر محموله و قیمت عرضه شده در بورس متوسط قیمت نفت صادراتی در یک ماهه شمسی از مبادی اولیه و همچنین برای نفت تحویلی به پالایشگاه‌های داخلی و مجتمع‌های پتروشیمی اعم از دولتی و خصوصی 95 درصد متوسط بهای محموله‌های صادراتی نفت مشابه است.

تبصره: به وزارت نفت از طریق شرکت تولیدی تابعه ذی‌ربط اجازه داده می‌شود در سقف 7 میلیارد دلار مازاد درآمد ارزی ناشی از افزایش قیمت و مقدار نفت خام و میعانات گازی موضوع جز 1-3 نسبت به تهاتر نفت خام و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی با پیمانکاران داخلی و خارجی، سازندگان کالا و تأمین کنندگان تجهیزات و کالا بابت مطالبات آن‌ها اقدام نماید. مقدار و ارزش ریالی هر محموله توسط وزارت نفت از طریق شرکت دولتی ذی‌ربط به حساب خزانه داری کل کشور اعلام می‌شود.

بنابراین نمایندگان اولین موضوع ماده واحده لایحه بودجه 92 را تصویب کردند.

انتهای پیام/
برچسب ها: تهاتر ، نفت ، خام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار