معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در امور اکتشاف گفت: در سایه فناوریهای برتر این مجموعه موفق به کشف 15 محدوده معدنی امید بخش در نقاط مختلف کشور شده است.

بهروز برنا در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهار داشت:لایه های اطلاعاتی با سود جستن از فناوریهای روز دانش زمین شناسی را راهی برای توسعه معادن است.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها به منظور در انحصار نگه داشتن تکنولوژی فرآوری مواد معدنی از انتقال آن به سایر کشورها خودداری کرده و صرفا خرید مواد اولیه و سنگها را از کشورهای غنی در برنامه خود قرار می دهند.

برنا اضافه کرد: اما سازمان زمین شناسی در راستای ممانعت از این خروج ارز و همچنین حفظ و صیانت از سرمایه 100 برابری فرآوری مواد معدنی در داخل کشور نسبت به تکمیل لایه های اطلاعاتی با سود جستن از فناوریهای روز دانش زمین شناسی اقدام کرد.

معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در امور اکتشاف تصریح کرد: خوشبختانه امروز نقشه های زمین شناسی با مقایسهای 250 هزار و 100 هزار در تمامی کشور تکمیل شده است و در حال حاضر تهیه نقشه های مذکور با مقیاس 25 هزار مورد توجه کارشناسان امر قرار گرفته است.

وی، وجود معادن حاوی "شن و ماسه های سازندی" در شهرستان دماوند را فرصتی مغتنم برای توسعه این خطه خواند و افزود: امروز به واقع ارزش شن و ماسه در استان تهران بالاتر از طلاست.

برنا اضافه کرد: در استخراج و تولید معادن شن و ماسه نیاز به تکنیک فنی آنچنانی نیست، دماوند در این زمینه می تواند به قطب تولید شن و ماسه استان و کشور بدل شود.

معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در امور اکتشاف با اشاره به مصادیق خدمات رسانی متقابل کشاورزی و معدن خاطرنشان کرد: یکی از مسائل بسیار مهم در امر کشاورزی وجود کودهایی مناسب برای اراضی زراعی و باغی است.

وی ادامه داد: با توجه به این مهم، دانش ژئوفیزیک می تواند به کشاورزی کمک کند؛ وجود بیش از یک میلیارد تن ماده معدنی "فسفات رسوبی" در کشور البته با اندازه هشت درصد موقعیتی مناسب است تا با ارتقای آن به عیار 20 درصد کمک بزرگی به کشاورزی شود./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.