معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در امور اکتشاف گفت: قله دماوند از جمله آتشفشانهای نیمه فعال کشور محسوب می شود.

بهروز برنا در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهار داشت: طبق بررسیهای به عمل آمده دو صفحه مستقر بر دو سوی ایران به تدریج به سمت یکدیگر می لغزند و این مهم موجبات وقوع زمین لرزه در نقاط مختلف کشور را فراهم می آورد، در نتیجه نمی توان پرونده آتشفشان دماوند را به عنوان آتشفشانی خاموش بسته تلقی کرد.

وی ادامه داد: وجود چشمه های آبگرم خود مهر تأییدی بر خاموش نبودن این عارضه طبیعی است، قله آتشفشانی دماوند در گذشته فعالیت خود را انجام داده و وجود معادن مختلف نشانه آن تکاپوی قدیمی است.

برنا اضافه کرد: یکی از اهداف راه اندازی دفتر تخصصی آتشفشان شناسی در شهرستان دماوند از سوی سازمان زمین شناسی نیز دریافت همین واقعیتهای طبیعی برای ارائه گزارشهایی دقیق تر است.

معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در امور اکتشاف تصریح کرد: آتشفشان دماوند مستقر بر بام ایران در ردیف شناخته شده ترین این قلل در ایران قرار دارد.

وی ادامه داد: خداوند متعال هیچ آفریده ای را برای ناخوشنودی بشر خلق نکرده و انسان باید با سود جستن از دانش خود اصل تطابق شیوه زندگی با رفتار طبیعت را ملاک کار قرار دهد.

برنا اضافه کرد: برای حصول نتایج دقیق و به دست آوردن ارزیابی کارشناسی از شرایط آتشفشان دماوند باید شاخصهایی فنی نظیر افزایش نقاط اندازه گیری، بررسی چشمه های آبگرم حواشی قله، سنجش گازهای متصاعد از دهانه و... مورد توجه قرار گیرد./س


برچسب ها: قله ، دماوند ، آتشفشان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.