برای اولین بار در تاریخ پزشکی کشور ، روش های جدید تکنیک های جراحی ایمپلنتولوژی توسط استاد ایرانی در دانشگاههای امریکا و اروپا تدریس می شود .

دکتر بهنام شکیبایی بنیانگذار رشته ی جدید ما فوق تخصصی جراحی های ذره بینی وکم تهاجمی بازسازی استخوان فک، لثه و ایمپلنت در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه تدریس این روش را از تابستان سال 2013 در دانشگاههای اروپا و آمریکا آغاز خواهد کرد گفت : خارج کردن حفره دندان با روشهای معمول و سنتی باعث آسیب به دیواره های استخوانی و لثه آن ناحیه می شود که این امر طی سه ماه ، 50 تا 80 درصد حجم خود را از دست داده و استخوان و لثه کافی برای جایگزینی ایمپلنت باقی نخواهد بود .

وی با اشاره به اینکه روشهای ارائه شده در زمینه کشیدن کم تهاجمی دندان و بازسازی همزمان حفره خالی دندان جهت جلوگیری از تحلیل بافت استخوان فک و لثه ثابت از جمله روش‌های جدیدی در علم ایمپلنتولوژی به شمار می‌روند که موجب ارتقای کیفیت قابل توجه درمان بیماران می‌شود ادامه داد :این روش جراحت‌های ناشی از جراحی‌های پیچیده بازسازی استخوان فک و لثه را کاهش می‌دهند.

این فوق تخصص جراحی های ذره بینی و کم تهاجمی بازسازی استخوان فک ، لثه و ایمپلنت ادامه داد : در روش‌های سنتی و با استفاده از انبر با حرکات عموما افقی دندان از حفره دندانی خارج می شد که در این روش هرچند که دندان زودتر کشیده می‌شود ولی دیواره‌های خالی حفره دندان معمولا می شکنند و یا ترک بر می‌دارنند.

وی با بیان اینکه عدم درمان استخوان فک با شیوه کم تهاجمی ، 50 درصد حجم استخوان و لثه ثابت آن ناحیه طی سه ماه تحلیل خواهد رفت تصریح کرد : این تحلیل می تواند در شیوه‌های سنتی کشیدن دندان تا 80 درصد پیشرفت ‌کند.

دکتر شکیبایی با اشاره به اینکه اساس این روش نوین  ،سالم ماندن دیواره های حفره دندانی در حین کشیدن دندان است تصریح کرد: در این تکنیک دندان به صورت کم تهاجمی و عمودی از حفره دندانی خارج ‌شده و ریسک آسیب دیدگی دیواره‌های استخوانی و لثه ثابت  به حد اقل می رسد.

وی یادآور شد : جهت بازسازی حفره ی خالی دندان از یک نوع پودر استخوان مخصوص گاوی و غشای کلاژنی ویژه استفاده می شود که با این روش پس از مدت 3 ماه بستر مناسبی برای کاشت ایمپلنت با ابعاد ایده آل در جایگاه ایده آل فراهم می‌شود.

دکتر شکیبایی ادامه داد: این تکنیکهای جلوگیری از تحلیل بافت پس از کشیدن دندان، از ترم تابستانی سال 2013 در دانشگاه‌های مونیخ، ورتسبورگ، فرانکفورت، زوریخ، نیویورک و تورونتو تدریس خواهند شد  

گفتنی است دکتر شکیبایی تنها محقق ایرانی است که تا به امروز موفق به دریافت جایزه اول علمی  جراحان لثه آلمان در سالهای 2007 و 2010 میلادی و نیز برنده  جایزه نوآوری در علوم پزشکی پرفسور یلدا از دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 2011 میلادی  شده است./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار