همايش يك روزه كودهاي آلي و بيولوژيك با شعار گياه سالم – محصول سالم – جامعه سالم در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادكشاورزي فارس در اين همايش گفت: بررسي بيش از 45 هزار آزمون خاك‌هاي اراضي كشاورزي در فارسنشان مي دهد كه نزديك به 70 درصد خاك‌هاي اين استان كربن آلي كمتر از يك درصد، 24 درصد خاك‌ها، كربن آلي بين 1.5 – 1 درصد و تنها شش درصد خاك‌ها كربن آلي بيش از 1.5درصد دارند و اين در حالي است كه يك خاك حاصلخيز در شرايط مناسب بايد داراي كربن آلي بين دو تا پنج درصد باشد.

محمدحسن طلعتي ادامه داد: وجود مواد آلي علاوه بر آنكه مبين سلامت و كيفيت خاك بوده، شاخص بسيار مناسبي براي باروري آن به شمار مي‌آيد و زماني كه حاصلخيزي يك خاك كشاورزي را مورد ارزيابي قرار مي‌دهند، يكي از شاخص‌‌هاي مهم مورد بررسي وضعيت ماده آلي خاك است.

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادكشاورزي فارس در ادامه با مهم و حياتي توصيف كردن نقش كودهاي آلي دركشاورزي پايدارگفت: تداوم توليد و پايداري كشت بدون ماده آلي خاك غيرممكن است.

وي با بيان اينكه كمبود مواد آلي خاك اثرات نامطلوبي به همراه دارد خاطر نشان كرد: افزايش هزينه‌كردها، كاهش درآمدها و تخريب ساير منابع خاكي، گياهي و حتي انساني و اقليمي از ديگر اثرات منفي كمبود مواد آلي خاك به شمار مي روند.

طلعتي، افزايش سالانه ميزان تجمع انواع آلاينده‌هاي شيميايي و ميكروبي در خاك‌ها و آلودگي در انواع محصولات كشاورزي را از عوارض ناشي از فقر شديد مواد آلي در خاك‌هاي اراضي كشاورزي عنوان كرد و گفت: كمبود يا فقدان مواد آلـي و عنـاصر طبيعي حتي باعث شده است تا زمـان ماندگاري و انبارداري ميوه و صيفي‌جات در يخچال‌ها و سردخانه‌هاي مدرن نيز كاهش يابد.

در بخشي ديگر از اين همايش مجري پروژه ملي توليد كمپوست در كشور نيز گفت: كيفيت خاك نقش قابل توجهي در ثبات اكوسيستم هاي خشكي،‏ بويژه سيستم هاي توليد محصولات زراعي دارد.

اكبر رياحي درادامه با بيان اينكه بخشي از خاك هاي كشاورزي در استان فارس گرفتار مشكل فقر مواد آلي هستند ،تصريح كرد: به دنبال فقر مواد آلي كافي ،خاك ها، حاصلخيزي مناسب و كافي ندارند كه توجه به اين امر بسيار ضروري است.

مجري پروژه ملي توليد كمپوست يادآور شد: اگر امروزشاهديم كه برنج، گندم، جو، حبوبات و ساير غلات و حتي علوفه، گوشت، و لبنيات دام هاي محلي از نظر كميت و كيفيت مواد غذايي از استانداردهاي جهاني فاصله گرفته اند اين به دليل كمبود شديد مواد آلي در خاك هاي اراضي كشاورزي است.

رياحي خاطر نشان كرد: در حال حاضر گياهان زراعي و باغي در برابر آفات و بيماري ها از خود كمترين مقاومت را نشان داده و شكننده شده اند كه با شيوع هر آفت و بيماري شاهد سرعت گسترش و گستره عمل وقوع آسيب مي باشيم كه يكي از مهمترين دلايل اين امر در نتيجه ضعف در بنيه و شادابي گياهي و حاصلخيز نبودن خاك ها رخ مي دهد.

اين مقام مسئول افزود: سازمان جهاد كشاورزي فارس درصدد برآمده است تا با اجراي گسترده طرح كشاورزي حفاظتي، طرح توسعه كشت سبز، طرح مدرسه در مزرعه و طرح افزايش مواد آلي خاك با تأكيد بر توليد كمپوست و ورمي كمپوست به بهبود شرايط كيفي خاك‌هاي كشاورزي اين استان بپردازد

رياحي خاطر نشان كرد: طرح افزايش مواد آلي خاك با تأكيد بر توليد كمپوست و ورمي كمپوست تاكنون بسيار موفقيت‌آميز بوده كه اين امر سبب تبديل شدن استان فارس به الگويي براي كل كشور شده است

وي يادآور شد: هم‌اكنون فارس به تمام 32 استان كشور و 30 شهرستان اين استان آموزش شيوه تهيه و مصرف متنوع كمپوست و كودهاي دامي غني شده را ارائه مي‌دهد و يازده واحد توليد انبوه كمپوست در قالب واحدهاي صنعتي و نيمه صنعتي نيز توليدات خود را به شكل پودر شده، گرانول، پلت و فشرده شده به بازار عرضه مي‌دارند.

غياثي دبير همايش و مسئول بازرگاني شركت تعاوني ، توليدي و توزيعي كاركنان سازمان جهادكشاورزي فارس نيز بيان داشت: با مصرف روزافزون كودهاي شيميايي و برگشت ندادن بقاياي گياهي به خاك و سوزاندن، ساليانه از مقدارماده آلي ناچيز خاك ها نيز كاسته شده و خاك به كلوخه‌هاي غير قابل نفوذ و غير قابل كشت در مي‌آيد.

وي افزود : حيات خاك به وجود ماده آلي به عنوان منبع انرژي خاك بستگي دارد و بدون ماده آلي چيزي جز شن ورس در يك كالبد بي‌جان نيست.

دبير همايش كودهاي آلي و بيولوژيك تاكيد كرد: بايد از هر روشي كه بتواند كوچك‌ترين كمكي به افزايش و يا نگهداري آن در خاك نمايد استقبال نمود.

وي ادامه داد: مشاركت زارعين درانتخاب روش هاي كاربردي ومتناسب با هر منطقه مي تواند در عملي ساختن سياست هاي مديريت بهينه از منابع موثر واقع شود و از سوي ديگر توليد كمپوست از ضايعات كشاورزينيز مي‌تواند به عنوان يك منبع درآمد براي زارعين سبب رونق زراعت و اقتصاد كشاورزي گردد .

غياثي خاطر نشان كرد:منابع عمده مواد آلي مورد استفاده در كشاورزي شامل انواع كود هاي دامي، زباله‌هاي شهري و ضايعات كشاورزي است ‏،كه در هر كدام از اين منابع مقدار و زمان مصرف آن بسيار متغيرمي باشد و احتياج به تحقيقات بيشتري دارند ./س

برچسب ها: همایش ، کود آلی ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.