به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان ، افندي زاده گفت: موقعيت جغرافيايي مناسب كشور، ارتباط با كشورهاي همسايه ، وجود 5000 كيلومتر مرز خشكي و بيش از 2400 كيلومتر مرز آبي و اتصال به آبهاي آزاد، قرار گرفتن در مسير كريدورهاي مهم ترانزيتي از جمله پتانسيلهايي است كه با ايجاد و توسعه زيرساخت ها و همچنين بازاريابي مناسب ميتوان سهم ترانزيت كشور افزايش دهد.
افندي زاده با اشاره به توسعه زيرساختهاي ترانزيت كشور در سالهاي اخير از جمله توسعه بنادر كشور، عضويت در سازمانهاي بين المللي، توسعه پايانه هاي مرزي و علاقه مندي تجار به مسير ايران افزود: اقدامات مناسب صورت
گرفته رشد ترانزيتي 70 درصدي را از سال 79 تا کنون خصوصا در سه سال گذشته رقم زده است، بطوري كه 3 ميليون تن كالا در سال 79 به 11 ميليون و ششصد هزار تن در سال گذشته رسيد كه رقم قابل توجهي بوده و نيزافزايش تنوع محصولات ترانزيتي قابل مشاهده است.
افندي زاده بندر چابهار را از مهمترين بنادر كشور برشمرد و اعلام كرد: بندر چابهار و محور شرق از مهمترين پروژه هاي مهم در حال اجراست و نيازمند سرمايه گذاري خارجي و داخلي است و ايجاد پسكرانه هاي حمل و نقلي مناسب همراه با توسعه محور شرق و توسعه حمل و نقل ريلي مسير چابهار – زاهدان – مشهد ميتواند چشم انداز مناسبي براي ايجاد يك بندر استراتژيك و نيز بالفعل سازي قابليت ها و پتانسيل هاي محور شرق باشد/س