آیت‌الله سبحانی بر نشر آثار فلسفی بزرگان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، وی در دیدار اعضای کمیته علمی همایش بزرگداشت حکیم طهرانی( آقا علی مدرس زنوزی) با اشاره به استقبال مجامع علمی بین‌المللی به فلسفه اسلامی اظهار داشت:در چنین شرایطی که در مجامع علمی کشورهای اسلامی به ویژه مصر و ترکیه اقبال خاصی به فلسفه اسلامی وجود دارد انتشار آثار شخصیت‌ها از جمله مرحوم زنوزی می‌تواند اعتباری برای ایران اسلامی باشد.

آیت‌الله سبحانی با تجلیل از مقام علمی حکیم طهرانی تاکید کرد: باید تمامی آثار این عالم فرزانه به صورت مجموعه آثار منتشر شود چرا که تکریم از شخصیت ها بدون چاپ آثار آنها اثر چندانی ندارد.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام فیاضی رییس ملی کنگره حکیم طهرانی، گزارشی از روند برگزاری این همایش ارائه داد.

« آقا علی مدرس زنوزی» حکیم و فیلسوف مشهور و مدرس حکمت و فلسفه در سال 1234 هجری قمری در اصفهان به دنیا آمد.

در نوجوانی به تحصیل مقدمات علوم عربی و علم منطق مشغول شد و از شرح ملاعلی قوشچی بر تجرید در علم کلام و معالم الاصول و اصول فقه بهره مند شد و بعد در محضر پدر بزرگوارش «ملا عبدالله» در دروس منقول (شرح لمعه و قوانین الاصول)، و در درس معقول (شوارق الهام، شرح اشارات خواجه نصیر طوسی و مبدأ و معاد ملاصدرا) را فرا گرفت.

در بیست و چند سالگی برای ادامه ی تحصیل فقه و اصول، به عتبات رفت، پس از چندی به طهران برگشت و بعد به اصفهان مسافرت کرد و در محضر اساتید بزرگ از جمله «میرزا حسن فرزند ملاعلی نوری» به تحصیل علوم عقلی پرداخت.

آقا علی مدرس غالب کتب کلام، حکمت و ریاضیات را استادانه تدریس کرد.

این بزرگوار، سرانجام در 17 ذیقعده سال 1307 هـق، دار فانی را وداع گفت.

و مرقدش در جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی است./س

برچسب ها: قم ، سبحانی ، نشر ، آثار ، بزرگای دینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.