دادگاهی در گواتمالا "افرین ریوس مونت"، دیکتاتور سابق این کشور را مجرم شناخته و وی را به هشتاد سال زندان محکوم کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي، قاضی جیمز باریوس، در شهر گواتمالاسیتی، این حکم و مجازات آن را اعلام کرد. وی گفت که اقدامات رهبر نظامی سابق گواتمالا واجد ویژگی‌های نسل‌کشی است. 

وی در ادامه افزود: مجازات مربوطه باید اجرا شود.

۵۰ سال از این حکم زندان مربوط به نسل کشی و سی سال دیگر برای جنایت‌های جنگی است. 

ریوس مونت، این اتهامات را رد کرده است و خواستار تجدید نظر در حکم هیات منصفه دادگاه شده است. 

ریوس مونت به سه قاضی دادگاه گفت: من خودم را بیگناه می‌دانم. من هرگز قصد و انگیزه‌ای نداشتم که یک گروه نژادی را نابود کنم. 

ریوس مونته محکوم شده است که در زمانی که دیکتاتور گواتمالا بوده است و دقیقا در فاصله سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۳ دستور قتل ۱۷۷۱ مایا را در کوئیچه در شمال گواتمالا صادر کرده است. 

بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مردم گواتمالا در جنگ داخلی از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۲ کشته شدند. در آن زمان دولت راستگرای گواتمالا علیه گروه‌های شورشی می‌جنگید که عمدتا توسط مردم بومی مایا حمایت می‌شدند.

بیشتر قربانیان جنگ از مردم بومی بودند. 

قاضی باریوس گفت: بومیان دشمنان عمومی دولت در نظر گرفته شدند و آن‌ها همچنین قربانیان نژادپرستی بودند و یک نژاد پست‌تر در نظر گرفته می‌شدند.

وی در ادامه افزود: این اعمال خشونت ‌آمیز علیه بومیان سرخود نبوده است و آن‌ها از قبل برنامه‌ریزی شده بودند.

در سپتامبر ۲۰۱۱، قاضی "کارول پاتریشیا فلورس"، ریوس مونت را به نسل‌کشی متهم کرد، اما نمی‌توانست او را تحت تعقیب قرار دهد، چرا که او به عنوان یک عضو کنگره مصون از تعقیب قضایی بود.

در ژانویه ۲۰۱۲، دوره ریوس مونت، به عنوان یک عضو کنگره پایان یافت. سرانجام او به پای میز محاکمه کشیده شد و در دهم ماه می ۲۰۱۳، در نسل‌کشی بومیان گناهکار شناخته شد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار