مدیر مهندسی طرح ها و مدیر پروژه پالایشگاه تبریز، از بهره برداري پروژه بنزين سازي پالايش نفت تبريز در تيرماه سالجاري خبر داد و گفت: در طرح توسعه پالایشگاه تبریز علاوه بر تولید بنزین، روزانه 750 بشكه فراورده بنزن استخراج و به عنوان خوراك پتروشيمي تبريز استفاده خواهد شد.

صمد شهري در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب گفت: پروژه بنزين سازي شركت پالايش نفت تبريز که در زمره طرحهای مهرماندگار صنعت پالایش کشور قرار دارد، در حال حاضر مراحل پایانی را پشت سر می گذارد و با عبور از پیشرفت 97 درصدی، تیرماه امسال به بهره برداری خواهد رسید.

 وي تصريح كرد: با بهره برداری از این طرح پالایشی که با هدف بهينه سازي فرايند و بهبود كمي و كیفي بنزين، طراحي شده، علاوه بر توليد بنزين با عدد اكتان بالا كه خود موجب حذف مواد اكتان افزا در توليد بنزين اين پالايشگاه خواهد شد، بنزين توليدي این پالایشگاه که مطابق با استاندارد یورو5 است، روزانه يك ميليون ليتر افزايش می یابد.

مدیر مهندسی طرح ها و مدیر پروژه پالایشگاه تبریز، اظهار داشت: در طرح توسعه پالایشگاه تبریز علاوه بر تولید بنزین، روزانه 750 بشكه فراورده بنزن استخراج می شود كه از آن به عنوان خوراك پتروشيمي تبريز استفاده خواهد شد.

وي خاطرنشان كرد: این طرح شامل 3 واحد فرايندي جداسازي بنزن، گوگردزدايي نفتا و اكتان افزايي بنزين و همچنين واحدهاي جانبي مخازن ذخيره و نيروگاه است که بخش بزرگی از آن با اتكا به همت متخصصان داخلي طراحي شده و به مرحله اجرا رسيده ضمن این که 7 مخزن خوراك و ذخيره جديد با ظرفيت 200 هزاربشكه در روز نیز احداث شده است.

مدیر مهندسی طرح ها و مدیر پروژه پالایشگاه تبریز، با بیان اینکه قرارداد این طرح در سال 85 منعقد شده، افزود: هدف از اجرای این طرح  افزايش كمي و كيفي توليد بنزين موتور و امكان توليد بنزين موتور با اكتان بالا سوپر مطابق با استاندارد يورو 5 و تامين روزانه 750 بشكه بنزن مورد نياز پتروشيمي تبريز است.
 
وي يادآور شد: در این طرح، كنسرسيومي مركب از شركت طراحي و مهندسي صنايع انرژي (بخش تداركات كالا)، شركت تناوب از ايران (بخش ساختمان ونصب) و شركت مهندسي سينوپك از چين (بخش مهندسي تفصيلي) اجرای آن را برعهده گرفتند.

شهری، میزان هزینه اجرای این طرح را حدود 250 ميليون يورو و زمان بازگشت آن را 5 ساله ذکر می کند و یادآور می شود: این طرح با بیش از 22/ 97 درصد پیشرفت کلی، مراحل پایانی را می گذراند و تیرماه زمان پیش بینی شده برای بهره برداری از آن است.

وی، اضافه كرد: پیشرفت این پروژه در بخش مهندسي99/5 درصد،تداركات كالا 3/ 99 درصد وساختمان و نصب 92 درصد است.

مدیر مهندسی طرح ها و مدیر پروژه پالایشگاه تبریز، تاكيد كرد: در این پالایشگاه به منظور دستیابی به حداكثرميزان مجاز بنزن در بنزين موتور بر اساس استاندارد EU-V يكي از روش هاي مناسب با توجه به ايجاد ارزش افزوده احداث واحد اكستركشن بنزن است كه بنزن موجود در بنزين موتور خام جداسازي شده و با خلوص 9/ 99 درصد به بازار مصرف(كه مورد نياز پتروشيمي تبريز بوده و از مبادي جنوب كشور وارد مي کند) عرضه مي شود.

شهری، شركت پالايش نفت تبريز، اولين شركت پالايشي در بين پالايشگاه هاي كشور است كه اين فرايند را اجرایی می کند. ميزان اشتغا لزایي طرح در طول دوره اجرا در زمان اوج فعالی تها 800 نفر و در بازه دو سال آخر 750 نفر اعلام شده ا ست.

لازم به ذكر است؛ پالایشگاه تبریز با تولید روزانه 6/ 2 میلیون لیتر بنزین، 5/ 2 تا 3 میلیون لیترنفت سفید، 6 میلیون لیتر گازوئیل و 300 تن گاز خانگی و فراورده هایی همچون سوخت مایع سبک و سنگین و گوگرد، در مجموع 7 درصد از نیاز کشوررا تامین می کند./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار