"لارنس جي. کورب" دستيار پيشين وزير دفاع آمريکا در دولت "رونالد ريگان" در مقاله اي تحت عنوان "درسهايي از گذشته براي جنگ طلبان آمريکايي" با هشدار به دولت اوباما به وي خاطر نشان مي سازد که تجربه شکست هاي مفتضحانه آمريکا در جنگ ويتنام و عراق را در مورد سوريه تکرار نکند و دست به اقدام نظامي نزند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نشنال اينترست ؛ نويسنده با انتقاد از موضع جنگ طلبان آمريکايي و تحريک دولت آمريکا توسط آنان به اقدام نظامي عليه سوريه مي نويسد "دولت اوباما در صدد است تا چگونگي پاسخ دهي به دولت سوريه را بيابد. اوباما در اين باره خط قرمزي را ترسيم کرده است و آن را استفاده دولت سوريه از سلاح هاي شيميايي اعلام کرده است. با اين حال جنگ طلبان آمريکايي بايد سه تجربه پيشين استفاده از قوه قهريه توسط دولت آمريکا را مدنظر داشته باشند." 

نويسنده با اشاره به تجاوز نظامي نيروهاي آمريکايي عليه ويتنام در دهه 60 ميلادي مي نويسد "نخستين واقعه براي آمريکا در آگوست سال 1964 ميلادي روي داد زماني که افسران نيروي دريايي آمريکا در ويتنام شمالي مستقر شدند. آنان نيروهاي ويتنامي را متهم به حمله به سوي کشتي هاي آمريکايي نمودند. من در آن زمان در آن جنگ حضور داشتم و به مقام فرماندهي رسيده بودم. با اين حال آن جنگ به جنگي طولاني مدت تبديل شد که باعث کشته شدن نزديک به شش هزار نيروي نظامي آمريکايي و ميليون ويتنامي شد." 

نويسنده به دومين اقدام نابخردانه آمريکا در گذشته اشاره مي کند و مي افزايد "در سال 1988 ميلادي دولت آمريکا حملات موشکي را عليه پايگاه هاي منتسب به القاعده در افغانستان آغاز کرد. دولت کلينتون نيز حملات موشکي را عليه تاسيساتي در سودان اغاز کرد که مدعي بود تاسيسات توليد سلاح شيميايي هستند. دولت آمريکا اين گونه اقدام خود را توجيه کرد که ارزيابي هاي انجام شده توسط سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) از خاک آن منطقه نشان مي دهد که عامل شيميايي تاثيرگذار بر اعصاب در آن تاسيسات توليد شده است. اما بعدها مشخص شد که اين ارزيابي ها غلط بوده و ارتباط ان تاسيسات با القاعده نيز ثابت نشد. متقدان آمريکا اظهار داشتند که اين حمله نظامي بصورت غير مستقيم منجر به کشته شدن بسياري از شهروندان سوداني شده است. آمريکايي ها همچنين اين افراد را بدون درمان رها کردند." 

نويسنده در ادامه مي افزايد "سومين مورد در اين رابطه مورد تجاوز آمريکا عليه عراق در سال 2003 ميلادي بود. "استفن هادلي" معاون امنيت ملي آمريکا بعدا اظهار داشت که در زمان جنگ آمريکا عليه عراق هيچ يک از اعضاي کابينه بوش به اين مسئله فکر نمي کردند که شايد "صدام حسين" ديکتاتور عراق در مورد وجود زرادخانه هاي هسته اي اش دروغ مي گويد و اين اقدام صرفا يک فريب است. با اين حال دولت بوش با بيان اين ادعا که صدام درصدد سلاح هاي هسته اي اش به اين کشور حمله کرد. با اين حال در نهايت، دولت بوش در توجيه اين جنگ شکست خوردند و متوجه شدند که صدام حسين به آنان بلوف زده بود. واقعيت آنست که مقامات دولت بوش در تحليل ساده هزينه و سود اين جنگ نيز شکست خورده بودند." 

نويسنده در توصيه به دولتمردان آمريکايي به منظور اجتناب از اقدام نظامي عليه سوريه مي افزايد "در اين ميان دولتمردان آمريکا بايد به دو موضوع فکر کنند. نخست آنکه چه دليل منطقي اي وجود دارد که دولت اسد از سلاح شيميايي آن هم در سطح کوچک عليه معارضين سوري استفاده کرده باشد (؟!) آيا اين موضوع صرفا بهانه اي نيست که آمريکا براي توجيه مداخله احتمالي نظامي خود عليه سوريه اعلام کرده است (؟) نکته ديگر آنست که دستگاههاي اطلاعاتي آمريکا پيش از اغاز حمله نظامي عليه عراق نيز مدعي شدند که صدام سلاح هاي کشتار جمعي در اختيار دارد اما کذب بودن آن بعدا ثابت شد." 

نويسنده در پايان در توصيه به دولت اوباما در مورد برداشتن گام هاي محتاطانه در مورد سوريه مي افزايد "دولت اوباما در گام بعدي خود بايد در مورد سوريه بصورت محتاطانه و آهسته گام بردارد تا از درگير شدن آمريکا در جنگ ديگري همچون جنگ هاي عراق و ويتنام خودداري ورزد." 

برچسب ها: ریگان ، دفاع ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار