ژاپن روز پنجشنبه در واکنش به انتشار مقاله اي در روزنامه رسمي خلق، وابسته به حزب حاکم چين، مبني بر اين که حاکميت ژاپن را بر جزيره اوکيناوا زير سوال برده بود، اعتراض ديپلماتيک خود را به چين ابلاغ کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛‌ روزنامه اصلي دولت چين در مقاله اي ، خواستار «بررسي» حاکميت ژاپن بر اين جزيره شد. جزيره اوکيناوا در جنوب مجمع الجزاير ژاپن قرار دارد و پايگاههاي نظامي آمريکا در آنجا مستقر است.يکي از مسئولان وزارت امور خارجه ژاپن گفت: در پي انتشار اين مقاله و اظهارنظر وزارت امور خارجه چين درباره آن ، مراتب اعتراض خود را به پکن اعلام کرديم.

اين مسئول ژاپني گفت پاسخ مقامات چين درباره انتشار اين مقاله چنين بوده است که اين مقاله تنها بازتاب دهنده نظر نويسندگان آن بوده است.وي افزود اگر دولت چين نيز چنين ديدگاهي را که حاکميت ژاپن را بر جزيره اوکيناوا زير سؤال مي برد ، قبول داشته باشد ، ما هرگز آن را نخواهيم پذيرفت.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از توکيو ، ژانگ هايپنگ و لي گوئوکيانگ ، پژوهشگران دانشگاه علوم اجتماعي چين در اين مقاله نوشته اند اکنون زمان آن رسيده که مسايل حل نشده در ارتباط با جزاير ريوکيو ، مجددا بررسي شود.اين دو دانشگاهي به ويژه در اين مقاله به پيمان شيمونوسِکي استناد کرده اند. اين پيمان که هفده آوريل هزار و هشتصد و نود و پنج بين ژاپن و امپراتوري کينگ به امضا رسيد، به نخستين جنگ بين چين و ژاپن پايان داد.

طبق اين پيمان، چين  مجبور شد سرزمين هايي را به ژاپن واگذار کند از جمله جزيره فورموسا (تايوان). اين در حالي بود که پانزده سال پيش تر جزيره ريوکيو بخشي از امپراتوري ژاپن شده بود.هوآ چون يينگ ، سخنگوي وزارت امور خارجه چين روز چهارشنبه در پاسخ به سوالي در اين باره که آيا چين معتقد است ريوکيو به ژاپن تعلق دارد ، پاسخ شفافي نداد و گفت  دانشگاهيان مدت ها است که به تاريخ اوکيناوا و ريوکيو علاقه مندند.وي با استفاده از اين فرصت گفت پکن همواره مطالبه سرزميني ديگري در برابر ژاپن دارد و آن مالکيت مجمع الجزاير سِنکاکو در درياي چين شرقي است که چيني ها به آن ديائويو مي گويند. جزاير ديائويو به چين تعلق دارد و هرگز بخشي از جزاير ريوکيو يا اوکيناوا نبوده است.

علاوه بر اين ، به گفته ويلي لام ، کارشناس تاريخ و تمدن چين مي گويد اين مقاله در مورد اوکيناوا در واقع نوعي « جنگ رواني» است که چين از آن به عنوان ابزار فشار استفاده مي کند تا دولت ژاپن را به سازش در خصوص جزاير سنکاکو مجبور کند.مجمع الجزاير نيمه گرمسيري ريوکيو که بين ژاپن و تايوان قرار داشته و پيشينه اي متلاطم دارد ، ابتدا وابسته به چين بود و پس از آن تحت حاکميت ژاپن درآمد.

برچسب ها: چین ، ژاپن ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار