رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: سال گذشته باوجود محدویت صادراتی، این استان بیشترین سهم را در صادرات گروه های کالایی پتروشیمی، مواد شیمیایی و مواد غذایی داشت و توانست رتبه هفتم صادرات غیر نفتی کشور را کسب کند.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، عظمایی در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان مجموع ارزش صادرات استان از طریق گمرکات کشور در سال 91 را دو میلیارد و 100 میلیون دلار اعلام کرد.

وی با بیان اینکه این صادرات به 85 کشور مختلف جهان صورت گرفته است، گفت: صادرات انجام شده نسبت به سال 90 بیش از چهار درصد افزایش یافته است.

عظمایی گفت: صادرات غیرنفتی تولیدات استان از رشد مثبت 32 درصدی برخوردار است در حالی که اغلب استان های بزرگ کشور از جمله اصفهان، خراسان و خوزستان دارای کاهش بودند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی یادآوری کرد: این استان توانسته با وجود محدودیت ها جایگاه و مزیت صادراتی خود در کشور را حفظ کند.

وی عمده بازارهای هدف صادراتی استان را ترکیه، عراق، ارمنستان، آذربایجان، روسیه، افغانستان، گرجستان و اوکراین اعلام کرد.

عظمایی افزود: بر اساس آمار گمرکات استان در سال گذشته 852 میلیون و 400 هزار دلار کالا به وزن 784 هزار و 809 تن به خارج از کشور صادر شده است.

وی ادامه داد: این میزان صادرات از نظر ارزش نسبت به سال 90 نزدیک به 26. 6 درصد رشد نشان می دهد.

عظمائی گفت: بررسی ترکیب کالاهای صادراتی نشان می دهد که به لحاظ صنعتی بودن استان بخش عمده کالاهای صادراتی را تولیدات این بخش تشکیل می دهد.

عظمایی ارزش کالاهای صنعتی صادر شده را 787 میلیون دلار با سهم 37 درصد، کشاورزی 245 میلیون و 200 هزار دلار با سهم 11. 5 درصد، فرش و صنایع دستی 211 میلیون و 600 هزار دلار با سهم 10 درصد و مس سونگون را 244 میلیون و 500 هزار دلار با سهم نزدیک به 11. 5 درصد عنوان کرد.

وی گفت: بیشترین رشد کالاهای صادراتی استان مربوط به گروه فلزات و کالاهای صنعتی و محصولات مس سونگون بوده است و در عین حال تجارت چمدانی نیز از رشد خوبی در استان برخوردار است./س

برچسب ها: صادرات ، غیرنفتی ، کشوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.