معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشكی مشهد گفت: 6/7درصد كودكان زیرشش سال استان خراسان‌رضوی دچار كوتاهی قد هستند.

 



دكتر رضا سعیدی در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد شمار این كودكان را 43هزار و 500 نفر اعلام كرد و افزود: میانگین كوتاهی قد كودكان در كشور و خاورمیانه به ترتیب 8/6 و 7/19 درصد است.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر 6/4 درصد كودكان استان خراسان رضوی دچار كم‌وزنی و 9/8درصد لاغر هستند، درحالی كه میانگین كم وزنی و لاغری در كشور 4درصد است.

وی بابیان اینكه 55 درصد مرگ‌های كودكان زیر شش سال با سوء‌تغذیه مرتبط است، افزود: هرگونه سرمایه‌گذاری برای تغذیه مادران باردار و دوران كودكی می‌تواند گامي برای حفظ سلامت كودك و ترقی جامعه باشد.

این پزشك فوق‌تخصص كودكان اظهار داشت: سوءتغذیه مادران باردار به تولد كودك ناتوان می‌انجامد و سوءتغذیه كودكان نیز علاوه بر كاهش یادگیری و عقب‌ماندگی‌های تحصیلی، آنان را از كسب مهارت‌های پیچیده و رسیدن به حداكثر توانایی‌های خود محروم می‌سازد.

سعیدی خاطرنشان كرد: آموزش خانواده همراه با حمایت‌های تغذیه‌ای مادر و كودك از موثرترین شیوه‌های كاهش سوء‌تغذیه در كودكان است.

وی گفت: سالانه هزار و 500 كودك و هزار و 250 مادر باردار در خراسان رضوی زیرپوشش برنامه‌های حمایتی قرار می‌گیرند و در همین راستا غذای گرم برای 20هزار كودك سه تا شش‌ساله روستایی و حاشیه شهر استان توزیع می‌شود.

سعیدی اظهار داشت: اجرای این اقدامات كاهش 60 درصدی سوء‌تغذیه كودكان و كاهش 75درصدی سوء‌تغذیه مادران را در این استان به دنبال داشته است. وی افزود: این تعداد فقط 5/3درصد از كل كودكان زیر شش‌سال و 6/7درصد كل مادران دچار سوء‌تغذیه در استان خراسان رضوی را شامل می‌شود و

به علت محدودبودن امكانات نهادهای دولتی، دسترسی و كمك به تمام مادران و كودكان دچار مشكل امكان‌پذير نیست.


برچسب ها: معاون ، بهداشتی ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.