بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
آیه ۷۰ - ۷۳ سوره فرقان

إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُوْلَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا ﴿۷۰﴾ وَمَن تَابَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَإِنَّهُ يَتُوبُ إِلَى اللَّهِ مَتَابًا ﴿۷۱﴾ وَالَّذِينَ إِذَا ذُكِّرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ لَمْ يَخِرُّوا عَلَيْهَا صُمًّا وَعُمْيَانًا ﴿۷۳﴾

مگر کسی که توبه کند و ایمان آورد و کار شایسته کند پس خداوند بدی‌هایشان را به نیکی‌ها تبدیل می‌کند و خدا همواره آمرزنده مهربان است (۷۰) و هر کس توبه کند و کار شایسته انجام دهد در حقیقت به سوی خدا بازمی‌گردد (۷۱) و کسانیند که گواهی دروغ نمی‌دهند و چون بر لغو بگذرند با بزرگواری می‌گذرند (۷۲) و کسانیند که چون به آیات پروردگارشان تذکر داده شوند کر و کور روی آن نمی‌افتند (۷۳)

راه رفتن با فروتنی مانع از این نیست که انسان بر روی زمین باشکوه و جلال انسانی حرکت کند و هیچ گونه نشان خفت و خواری که محصول اوصافی چون حرص و آز و کینه و همان تکبر و طمع و تعصب است در وی مشاهده نشود.

و نیز بندگان رحمان چنانند که هرگز شهادت به دروغ نمی‌دهند و اگر بر کارهای لغو و باطلِ مردمان بگذرند با کرامت و شرافتِ نفس بر آن می‌گذرند نه ایشان را به دیدهٔ خواری بنگرند و نه روی بگردانند.

ایشان با بزرگواری درک کنند که حد و مرتبه فرهنگ و پرورش آن مردم اقتضای چنان کارها را دارد و اگر توانند به افسونِ محبت دل ایشان را به کارهای بهتری بگردانند.



و باز از اوصاف بندگان خداوند رحمان آن است که چون به آیات و نشانه های الهی متذکر شوند، از آن عبرت و حکمت گیرند و خود را کور و کر نکنند که مبادا نور الهی بر دل‌هایشان بتابد و یا صدای فرشتگان به گوششان بخورد و ایشان را از مطامع ظلمانی بازدارد.

و چه بسیارند مردمی که فرشته محافظ که خداوند بر هر نفسی گماشته است ایشان را به درستی و راستی و پرهیز از زشتی و ناپاکی می‌خواند و ایشان چشم‌ها و گوشهاشان را می‌بندند و دل‌هایشان را چون سنگ سخت می‌گردانند تا بتوانند آن زشتی که در سر پرورده‌اند به جای آورند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار