رئیس انجمن تالاسمی ایران گفت : برخی از تجهیزات تولید داخل در مواردی با افت کیفیت مواجه می شوند که در این راستا باید به استاندارد سازی توجه ویژه ای شود.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران دکتر مجید آراسته رئیس انجمن تالاسمی ایران در حاشیه اولین مدرسه بهاره که در رامسیر درحال برگزاری است گفت : براساس مطالعات انجام شده ، اثر بخشی داروهای ایرانی مشخص شده است .
 
وی با اشاره به اینکه تولیدداروهای بیماران تالاسمی در داخل کشور افتخار ملی است اظهار کرد : باید برای افزایش کیفیت و استاندارسازی این داروها با توجه به شرایط ویژه بیماران تالاسمی توجه ویژه ای صورت پذیرد.
 
رئیس انجمن تالاسمی ایران ادامه داد: برخی از مبتلایان به بیماری تالاسمی نیازمند مصرف داروهای خارجی هستند که در این راستا مهمترین دغدغه این است که باید تعداد بیماران نیازمند مصرف داروهای خارجی با همکاری پزشکان ، پرستاران ، وزارت بهداشت  مشخص شود .
 
وی با بیان اینکه مهمترین مزایای تولید داروهای بیماران تالاسمی در داخل کشور در دسترس بودن داروها است اظهار کرد : متاسفانه در مواردی شاهد هستیم که شرکتهای دارویی به دلیل بدهی های داروخانه ها و دانشگاهها دارو را به این مرکز ارائه نمیکنند که مسئولین وزارت بهداشت در این راستا باید تدابیری بیاندیشد تا بیماران خاص و به ویژه بیماران مبتلا به تالاسمی که نیاز شدید به دارو  دارند با کمبود  دارو مواجه نباشند .
 
دکتر آراسته در ادامه با اشاره به افزایش سن بیماران مبتلا به تالاسمی در کشور گفت : مهمترین ذغدغه کنونی این بیماران تغییر نگرش مسئولین و مردم است .
 
وی با بیان اینکه در حوزه تجهیزات پزشکی نیز استانداردهای خوبی طی سالهای اخیر صورت گرفته اظهار کرد: برخی از تجهیزات تولیدی داخلی در مواردی با افت کیفیت مواجه می شوند که در این راستا باید به استاندارد ها توجه ویژه ای شود .
 
وی با تاکید به اینکه مرکز پیوند مغز استخوان بیمارستان شریعتی در دنیا به عنوان یکی از بهترین مراکز شناخته شده است یادآور شد : در این راستا وزارت بهداشت بخش زیادی از هزینه های پیوند را از هیات ارزی می پردازد به طوری که از مبلغ صد میلیون تومان بیماران 10 تا 15 میلیون می پردازند  که با بهبودی بیماران ، هزینه های تزریق خون و داروهای آهن زدا صرفه جویی قابل توجهی برای بیمارن در پی خواهد داشت .
 
رئیس انجمن تالاسمی ایران در پایان خاطرنشان کرد : در حال حاضر 16هزار و 700 بیمار تالاسمی شدید 1800 آنمی داسی شکل و حدود 1400 نفر سایر اختلالات هموگولوبین در کشور داریم که در این راستا استان های شمالی و جنوبی از جمله گیلان؛ مازندران، سیستان و بلوچستان، کرمان، خوزستان و فارس به دلیل شیوع ژن تالاسمی بالاتر و همچنین ازدواح های خویشاوندی بیشترین تالاسمی را دارند./ع2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار