به گفته حسینی از 3600 تومانی که قیمت روز هر دلار است 950 تومان را وزارت ارشاد و 1500 تومان را خریدار خواهد پرداخت و 1150 تومان باقی مانده هم مبلغی بود که هرگز کسی در مورد آن حرفی نزد و معلوم نشد که باقی‌مانده آن از جيب مبارك چه كسي خرج خواهد شد.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ؛ امروز 18 اردیبهشت ماه سال 1392 هشتمین روز از بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب در حالی سپري می‌شود که این رویداد بزرگ فرهنگی کم کم به آخر راه نزدیک می شود. تقریبا همه آنهایی که در قالب اصحاب رسانه، کادر اجرایی و غرفه‌دار سابقه حضور چندساله در نمایشگاه دارند، این دوره را کم حاشیه ترین دوران بیست وشش ساله نمایشگاه می‌دانند.  
اما این رویداد بزرگ فرهنگی که هزاران نفر را تنها در قالب کادر اجرایی و خدمت‌رسانی نمایشگاه به خود مشغول کرده است با ماجرای تکراری عملیاتی نشدن وعده‌های آقای وزیر همراه بود. همان وعده‌هایی که داشت ما را امیدوار می کرد بیست و ششمین دوره از نمایشگاه با نظم و کیفیت بهتری برگزار خواهد شد.

***جداسازي بخش بين‌الملل؛ خبري كه به مزاج هيچ ‌كس خوش ننشست
جدا شدن بخش بین‌الملل نمایشگاه از بخش اصلی شبستان مصلای امام خمینی (ره) نوید این را می‌داد که مکان‌یابی غرفه‌ها برای بازدیدکنندگان راحت تر باشد از طرفی دیگر ناشرانی که سالها پیش به علت کمبود غرفه در فضای بیرون نمایشگاه بساط می‌کردند صاحب مکان می‌شوند. از مزیت‌های دیگر این جابجایی‌ها این بود که بخش بین الملل با داشتن مخاطبان خاصی که مشتری هر ساله این قسمت هستند در فضایی آرام‌تر می‌توانستند کتابهای مورد نظر خود را خریداری کنند. اما همه این حسنات  زمانی جواب می‌داد که ماجرای هول برانگیز ارز برای مشتریان بخش بین‌الملل پیش نمی‌آمد.
سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری که اوایل اردیبهشت ماه  برگزارشد و همچنین در بازدیدي كه خبرنگاران  نهم اردیبهشت‌ماه از نمایشگاه داشتند با عنوان اینکه امسال 60 میلیارد ریال به یارانه کتاب تعلق می‌گیرد بخشی از آن  را مربوط به یارانه ای دانست كه  برای ارز مبادلاتی به خریداران کتب خارجی تعلق مي‌گيرد.
به گفته حسینی از 3600 تومانی که قیمت روز هر دلار است 950 تومان را وزارت ارشاد و 1500 تومان را خریدار خواهد پرداخت و 1150 تومان باقی مانده هم مبلغی بود که هرگز کسی در مورد آن حرفی نزد و معلوم نشد که باقی‌مانده آن از جيب مبارك چه كسي خرج خواهد شد.
نه تنها تکلیف ارز مبادلاتی در روزهای نخستین نمایشگاه حل نشد و يارانه به آن تعلق نگرفت و مردم با هزینه خودشان به خرید کتاب پرداختند همچنان مسئولان امر با گذشت شش روز از نمایشگاه همچنان از پاسخ دادن به این سوال طفره می‌روند.

***بن ‌هاي 500 هزارتوماني ويژه اهالي فرهنگ به چه كساني تعلق گرفت؟
ماجرای بدقولی‌های وزیر به اینجا ختم نمی‌شود و حرفهای بی‌حساب و کتاب در نشست‌های خبری زمانی خودش را نشان ‌می‌دهد که بارها و بارها از اختصاص 500 هزارتومان بن کتاب به اهالی قلم و شخصیت‌های فرهنگی سخن گفته شد اما با عملیاتی نشدن این حرف وقتی در چهارمین روز از نمایشگاه این موضوع را از او جویا شدم آن را به بن‌های خرید کتاب اساتید ربط داد و گفت منظورمان از این بن 500 هزارتومانی اهالی فرهنگ، همان کمک خرید کتابی بوده که به اساتید دانشگاه تعلق می‌گرفته است و سقف كنوني آن 350 هزار تومان براي يك استاد تمام است. جالب اینجاست که در همان نشست خبري، حسيني این دو موضوع را جدا از هم تعریف کرد و برای هر کدام از اینها بودجه جدایی قائل شد.

***حضور رهبر معظم انقلاب در بيست و ششمين بهار كتاب
رهبر معظم انقلاب صبح شنبه 14 ارديبهشت‌ماه همزمان با چهارمین روز از برپایی بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب  با حضور در مصلای امام خمینی(ره) از بخش های مختلف این نمایشگاه بازدید کردند. این بازدید نيز خالي از حاشیه نبود.

***پخش نماهنگ‌های ویژه از استودیو صدا
14 اردیبهشت ماه مصلای بزرگ امام خمینی (ره) در حالی چهارمین روز از بزرگترین رویداد فرهنگی کشور را سپری کرد که  قدوم مبارک رهبر بزرگ انقلاب را در آغوش کشید. 

 همه چیز حال و هوای خاصی داشت. از پله های مترو شهید بهشتی که بالا آمدم فضا ملموس‌تر شد؛ رفت و آمدهای سریع غرفه‌داران، نماهنگ‌های خاصی که  پخش می‌شد همه حکایت از این داشت که میهمان ویژه‌ای در راه است. اما این تدارکها زیاد هم خوشایند نبود؛ چراکه تدارکچی‌ها همان ‌هایی بودند که در روزهای قبل در عالمی دیگر سیر می کردند و حال  با اعلام این خبر، یقه ای بالا دادند و چادری سر کردند و الباقی ماجرا....روزهای پیش از این روز تمام فضای مصلای امام خمینی(ره) پر بود از آهنگ های مجاز ایرانی! اما آن روز سراسر قرآن  و نماهنگ‌های ويژه جمهوري اسلامي پخش کردند و مردم را به شور آوردند! غرفه دارانی که رنگ باخته بودند و پیش از این با رنگ و لعاب خاص در غرفه‌هايشان حاضر مي‌شدند وخوش و بش‌های مکررشان و نحوه ارتباط بينشان آدم را به فکر وا می‌داشت رنگي ديگر داشتند.

***حرف های کلیشه‌ای آقای وزیر  
در اين ديدار كه سيدمحمد حسيني رهبر عظيم الشان انقلاب را همراهي مي‌كردند گزارش‌هايي در مورد اين دوره ارائه شد. کاش لحظه‌ای پیش می‌آمد و به جای گزارش‌های کلیشه‌ای آقای وزیر می‌گفتم که مردم فقط آمدند و دیدند و رفتند. از سه برابری شدن نرخ کتب دانشگاهی می‌گفتم و چهره‌های درهم جوانانی که طول و عرض غرفه‌ها را طی می‌کردند و در حلقه‌‌هاشان صحبت از افزایش قیمت کتاب بود و بس. از نظریه‌پردازی در دکانهایی مثل سرای اهل قلم کودک و نوجوان وبزگسال می‌گفتم که کارشناسان محترم آمدند و نشستند و دیده‌بوسی کردند و و آخر سر هم هدیه  ویژه‌شان را گرفتند و همه کاسه کوزه‌های بی‌فرهنگیمان را سر تنبلی مردم در مطالعه شکستند و رفتند. اتفاقی که نه روزی یکبار بلکه چندین و چند بار در نشست‌های نمایشگاه با عناوین مختلف سرای اهل قلم،دیدار، کارنامه نشر و.. می‌افتد.  


***اهدای 5000 هزار شاخه گل به بانوان محجبه حاضر در نمایشگاه کتاب تهران

در دومین روز از نمایشگاه بین المللی همزمان با ولادت حضرت فاطمه (س) و با هدف ترویج فرهنگ حجاب و عفاف،5 هزار شاخه گل به بانوان محجبه حاضر در بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران اهدا شد.این اقدام در جهت ترویج و تشویق بانوان به حجاب برتر، در نمایشگاه کتاب انجام شد که با اهدای 5 هزار گل به بانوان محجبه حاضر در نمایشگاه کتاب سعی در ترویج و تشویق حجاب برتر بود.

***مزین شدن نمایشگاه بیست وششم به نام سه شهید

مزین شدن نمایشگاه کتاب به نام عکس و زندگینامه سه شهید جهان اسلام از دیگر اتفاقات جالب توجه نمایشگاه بیست و ششم بود. عکس و زندگینامه شهید سیده طاهره هاشمی، شهید سلیمان محمد‌خاطر و شهید دکتر سید عبدالحمید دیالمه درنمایشگاه نصب شده است. شهید عبدالحمید دیالمه (1333تهران - 7 تیر 1360 تهران)، نماینده مجلس اول شورای اسلامی ایران بود که در ترور دفتر حزب جمهوری اسلامی درگذشت. دیالمه، دارای تحصیلات حوزوی و تحصیلات دانشگاهی تا درجه دکترا می‌باشد.

شهید سیده طاهره هاشمی شهید دیگری است که در جای جای نمایشگاه عکس هایی از وی دیده می شود. در یکم خرداد سال 1346 در شهرستان آمل و در روستای شهید آباد ( شهربانو محله) دیده به جهان گشود. او در خانواده‌ای متدین، مذهبی از سادات منطقه‌ی هزار جریب ساری بودند، رشد و پرورش یافت. در غروب روز ششم بهمن‌ سال 1360 در حالی که 14 بهار بیشتر از عمر کوتاهش نمی‌گذشت، در حالی به کمک نیروهای مدافع شهر شتافته بود ، در درگیری خونین گروهک‌های معاند انقلاب با نیروهای بسیجی و مردمی، با اصابت دو گلوله به فیض شهادت نایل آمد.

شهید «سلیمان محمد عبدالحمید خاطر» سربازی مصری که در تاریخ 13مهر 1364 (برابر با 5اکتبر 1985) با تیراندازی به توریستهای اسرائیلی در شرم‌الشیخ واقع در سواحل شبه جزیره سینا هفت نفر از آنان را کشت. او که بوسیله دولت مصردستگیر شده بود به حبس ابد محکوم شد.

***رونمایی از سایت شهید مطهری با حضور رئیس مجلس

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از جمله شخصیت هایی بود که در پنجمین روز از نمایشگاه بین المللی کتاب در مصلای امام خمینی (ره) حاضر شد و ضمن بازدید کلی از غرفه ها، از مجموعه کتب شاخص فرهنگ عمومی کشور سال 1391 رونمایی کرد.لاریجانی ضمن بازدید از غرفه علمی و فرهنگی شهید علامه مرتضی مطهری،در غرفهسرای اهل قلم نیز حضور یافت. همچنین با حضور در این غرفه، از سایت شهید استاد مطهری نیز رونمایی کرد.

لاریجانی بعد از این مراسم با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ داد وی در این پرسش و پاسخ ضمن اشاره به نمایشگاه گریزی بر انتخابات زد و آزاد اندیشی و ترویج آن را مهمترین نکته در این رخداد دانست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.