در سال 2012 در حوزه فناوری نانو بیش از 3 هزار مقاله توسط ایران چاپ شد در واقع از سالی 8 مقاله به روز 10 مقاله ارتقا یافتیم.

 به گزارش خبرنگار  علمي باشگاه خبرنگاران سعید سر کار دبیر ستاد فناوری نانو امروز صبح در مراسم افتتاحیه سیزدهمین همایش دانش آموختگان فناوری نانو گفت: در سال 80 با رشد وضعیت فناوری در کشورهای جهان متوجه شدیم که فناوری نانو به عنوان یک علم نو ظهور و بین رشته ای مطرح است.

وی افزود: بنابراین در همان سال پیشنهادی را برای توجه ویژه به این فناوری به رئیس جمهور وقت  فرستادیم.

وی با بیان اینکه در همین راستا یک برنامه راهبردی تدوین شد تصریح کرد: چشم انداز این برنامه" ما می خواهیم با استفاده از  فناوری نانو کیفیت زندگی مردم را ارتقاء دهیم و تولید ثروت کنیم"  عنوان شد.

سرکار به ماموریت ستاد فناوری نانو اشاره کرد و گفت: قرار بر این بود تا سال 2015 ( 1394) ایران در بین 15 کشور برتر جهان باشد  به همین دلیل در تمام حلقه ها ( تولید علم و تولید ثروت) لازم بود شاخص هایی را تدوین کنیم.

وی اضافه کرد:این شاخص ها شامل توسعه منابع انسانی، تولید علم، تولید و توسعه فناوری، تولید محصول و اختصاص چند درصد  از بازارهای داخلی و بین المللی به این علم می شود.

وی به رتبه تولید علم ایران در جهان اشاره و عنوان کرد: ایران در چندی پیش رتبه 59 را در جهان  و رتبه 6 در بین کشورهای اسلامی را دارا بود.

وی عنوان کرد: اما هم اکنون با تولید بیش از 4 درصد تولیدات علم جهان در رتبه 8 قرار گرفته ایم.

وی تصریح کرد: هم اکنون 28 دانشگاه در مقطع ارشد و 14 دانشگاه در مقطع دکتری  در حوزه فناوری نانو پذیرش دانشجو دارند.

وی ادامه داد: همچنین حدود 14 هزار پایان نانمه دانشجویی در این حوزه  یا به اتمام رسیده و یا مراحل پایانی خود را طی می کند.در سال 2012 بیش از 3 هزار و 600 مقاله توسط ایران چاپ شد

دبیر ستاد فناوری نانو با بیان این مطلب گفت: در طول 12 سال ، ازتولید سالی 8 مقاله  به تولید 10مقاله در روز ارتقاء یافته ایم .

وی به رسوخ فناوری نانو در بیش از 8 صنعت اشاره کرد و گفت: در صنایعی هم چون نفت و پتروشیمی، لوازم بهداشتی و آرایشی، محیط زیست، کشاورزی و پزشکی ورود کرده ایم.

وی ادامه داد: رسوخ به صنعت دارای 2 مرحله است. مرحله اول ورود به صنایع و ارتقای کیفیت محصولات می شود و مرحله دوم ورود محصولاتی مبتنی  بر فناوری نانو به بازار است.

سرکار عنوان کرد: هم اکنون بیش از 25 شرکت داریم که طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی را انجام می دهند که تاکنون 35 قلم از این تجهیزات در کشور ساخته شده است و همچنین حدود 150 فناوری مبتنی بر نانو در بازار وجود دارد.

دبیر ستاد فناوری نانو با اشاره به اینکه یکی از موانع بر سر راه این فناوری تحریم تجهیزات آزمایشگاهی است گفت: ما این مساله را از 6 سال پیش بینی کرده بودیم به همین دلیل زمینه را برای تولید تجهیزات این علم در کشور فراهم کردیم./ع2
برچسب ها: تجهیزات ، نانو ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.