کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری گفت: اقتصاد خوب، اقتصادی است که در چارچوب عدالت رشد کند و این دولت که با شعار عدالت آمد کمتر به پیشرفت فکر کرد و موجب اقتصاد نابسامان امروز شد چون اصولش دستوری بود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "محمد سعیدی‌کیا" کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری، در نشستی خبری که عصر امروز در دانشگاه الزهرا برگزار شد، اظهار داشت: دانشجویان عامل حماسه سیاسی هستند و نشست ما در دانشگاه‌ها بر مبنای همین سخن است.
 
وزیر مسکن دولت نهم در رابطه با سؤالی مبنی بر جایگاه زنان در کابینه‌اش گفت: تعداد دانشجویان دختر نسبت به پسر 61.5 درصد است و اگر بپذیریم که سطح دانش‌آموختگی خانم‌ها رشد کرده، پس نمی‌توان جلوی رسیدن آنها به مقام‌های بالا را گرفت.
 
وی در ادامه بیان کرد: با توجه به نقش مهم زنان در تربیت فرزندان و ساماندهی زندگی، قانون اساسی هیچ منعی برای رسیدن بانوان به مقاطع بالاتر وجود ندارد و هر کس با داشتن وفاداری به انقلاب، پای‌بندی به ارزش‌ها و تخصص و کارآمدی می‌تواند به سطح بالا برسد.
 
سعیدی‌کیا در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر گفته وی در خصوص اداره دانشگاه توسط هیات امنا بیان کرد: من در هیات امناهای مختلفی بودم، اما با صداقت می‌گویم که این هیات‌ها اثربخشی چندانی در دانشگاه ندارد.
 
کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری تصریح کرد: هیات امنا باید با توجه به سیاست‌هایی که دولت ابلاغ می‌کند، رئیس دانشگاه را معرفی و نحوه اداره آن‌را مشخص کند و باعث رشد دانشگاه شود.
 
وی بیان کرد: منظور از ایجاد هیات امنایی با این روش ظرف یکسال، این است که بتوانیم با حوصله، افراد برجسته را انتخاب کرده و آموزش اجرایی در هیات امنا داشته باشیم.
 
سعیدی‌کیا در پاسخ به سؤالی درباره فتنه 88 اظهار داشت:‌در انتخابات سال 88، 40 میلیون نفر از مردم شریف کشور که به آینده خود حساس بودند آمدند و حماسه آفریدند.
 
کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری ادامه داد: در جریان رأی‌گیری، 14 میلیون رای به کسی رسید که انتخاب نشد، ولی رأی‌دهندگانِ به وی کاملاً محترم هستند، هر کس نظراتی دارد و انتخاب با مردم است.
 
وی تصریح کرد: در جریان انتخابات کسی که بیشترین و کمترین رأی را آورد اشتباهاتی کردند و با توجه به زمینه‌ای که از سوی غرب چیده شده بود، عده‌ای بلوا کردند، اما تعدادشان زیاد نبود.
 
وزیر جهاد سازندگی دولت اصلاحات بیان کرد: مردم تحت لوای رهبری آمدند و فتنه را جمع کردند و مطمئناً برنده آن سال مردم هستند، بازنده نیز کسی است که هم رأی آورد و هم رأی نیاورد.
 
سعیدی‌کیا درباره آیت‌الله هاشمی اظهار داشت: هاشمی رفسنجانی نظرات خاص خود را دارد و مردم هم عکس‌العملشان را نسبت به این نظرات وی نشان داده‌اند؛ به هر حال مقامات ارشد هستند که معین می‌کنند که هاشمی چه رفتاری کند.
 
وی در پاسخ به سؤالی درباره موضوع هسته‌ای کشور تصریح کرد: سیاست‌های کلی نظام کاملاً مشخص است و با عنایت به فرموده رهبری، یک رئیس خوب آن کسی است که در چارچوب همان سیاست‌ها پیش برود.
 
کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری ادامه داد: مسائل ما در جریان هسته‌ای کاملاً روشن و واضح است و با عضویت ما در NPT و پذیرفتن قوانین، داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بلامانع است.
 
سعیدی‌کیا اظهار داشت: آن‌ها (غربی‌ها) نمی‌گویند شما غیرقانونی کار می‌کنید، بلکه می‌گویند سلاح هسته‌ای تولید می‌کنید، اما با توجه به نظارت‌های بازرسان توسط دوربین‌ها، این حرف کاملاً بیهوده است؛ البته در مذاکرات پیچیدگی ایجاد کرده‌اند تا به نفع خود عمل کنند.
 
وی بیان کرد: اکنون گروه خوبی در مذاکرات شرکت می‌کنند، ولی باید قوی‌تر شوند و مسائل را زودتر به نتیجه برسانند، اگرچه در آلماتی 2 ما یک قدم به جلو رفتیم، ولی در جامعه اینطور بیان نشد.
 
وزیر مسکن دولت نهم در خصوص وضعیت اقتصادی کشور بيان کرد: امروز بر اثر افت تولید، رشد بیکاری و رشد تورم به وجود آمده است که کاملاً توسط مردم لمس می‌شود.
 
کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر بخواهید تولید رشد کند باید سرمایه‌گذاری شود و برخلاف گفته آقایان ما منابع به اندازه کافی داریم. 450 میلیارد تومان نقدینگی در جامعه است که باید بستری امن را بوجود آورد، البته چه در سرمایه‌گذاری خرد و چه سرمایه‌گذاری کلان.
 
 وی بیان کرد: هر شخص در هر سطح و توانایی باید امکان بروز خود را داشته باشد و بتواند کارآفرینی کند، اگرچه ارزش‌طلبی سرمایه‌گذاری نیازمند ثبات و شفافیت مقررات است.

سعیدی‌کیا در ادامه افزود: منبع بزرگ دیگر اقتصاد، نفت است که پول آن‌را مستقیم به خزانه می‌بریم که این بیشتر صرف مخارج جاری می‌شود؛ کشور وقتی آبادانی پیدا می‌کند که همه مردم کار کنند.

کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری تصریح کرد: طبق قانون، 20 درصد پول نفت باید به صندوق توسعه و تعاون برود و تحت نظر دولت به کارآفرینان و تولیدکنندگان پرداخت شود.

وی در پاسخ به سؤال دانشجویی مبنی بر اینکه وابستگی ما به نفت موجب تحریم شده است، گفت: اگر ما زود شروع می‌کردیم و سازمان‌های تولیدی را توسعه می‌دادیم به اینجا نمی‌رسیدیم، ولی الآن هم می‌شود با سرمایه‌گذاری و تولید از بحران خارج شویم.

سعیدی‌کیا در رابطه با بهبود اوضاع اقتصادی بیان کرد: وقتی اقتصاد سیاست‌زده می‌شود، مشکلات اقتصادی بوجود می‌آید، اما در مرحله اول باید بانک مرکزی مستقل شود.

کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری اظهار داشت: در دنیا هم سیستم بانک مرکزی به همین صورت است و تنها به دستورات گوش نمی‌دهد، بلکه پول بانک مرکزی متعلق به مردم است نه دولت.

وی تصریح کرد: اقتصاد خوب، اقتصادی است که در چارچوب عدالت رشد کند و این دولت که با شعار عدالت آمد کمتر به پیشرفت فکر کرد و موجب اقتصاد نابسامان امروز شد چون اصولش دستوری بود.

سعیدی‌کیا در پاسخ به سؤالی مبنی بر سیستم ربوی بانک‌ها گفت:‌ طبق تصویب قانون این حرف رد می‌شود، اما در اجرای آن مشکلاتی به وجود آمده و تاکید رهبری نیز بر اجرا و نظارت درست قانون است.

وزیر مسکن دولت نهم ادامه داد: ضعف اصلی کشور را برخلاف گفته دولت، کمبود منابع و بودن تحریم می‌دانم و وقتی رهبر معظم انقلاب کلمه تدبیر را برای تحقق حماسه اقتصادی به کار بردند، منظور همین بود که قسمتی از مشکلات مربوط به تحریم است، اما بیشتر آن به خاطر سوء تدبیر است.

وی با توجه به پرسش دانشجویی مبنی بر نظرش نسبت به دولت نهم و دهم بیان کرد: دولت نهم انصافاً با توجه به شعارهایی که داد جاذبه‌ای ایجاد کرد که دارای آرای زیادی شد، اما این شعارها به تدریج رنگ باخت.

کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری گفت: در دولت نهم سفرهای استانی، کارایی داشت و هدفمند کردن یارانه‌ها شروع خوبی بود، اما در اجرا دچار ضعف شد.

سعیدی‌کیا با اشاره به ویژگی‌های مثبت دولت نهم و دهم تصریح کرد: مسکن روستایی و مهر، پیشرفت‌های علمی، کارهای عمرانی، ساماندهی سوخت، ساده‌زیستی و پرکاری، استکبار ستیزی از نقاط بارز این دولت به شمار می‌رفت.

وی در تشریح نقاط منفی دولت نهم و دهم گفت: دولت قول‌های زیادی در سفرها داده بود که عمل نکرد، همچنین با بی‌توجهی به برنامه اقتصادی باعث نابسامانی آن شد و به جای رشد اقتصادی 8 درصدی به صفر تا 2 درصد رسید که موجب افت پول ملی در یک برهه زمانی کوتاه شد.

کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری اظهار داشت: تغییرات شدید مدیریت‌ها و عوض کردن پی‌درپی مدیران، موجب ضعف کارآمدی دولت شد.

سعیدی‌کیا افزود: قانون پایه و اساس کشور است و هر کشوری حرفش را با قانون اساسی‌اش می‌زند، اگر کسی بگوید "این قانون را قبول ندارم"، آن را به زیردستان خود تلقین می‌کند و سرانجام فاجعه قانون‌گریزی به وجود بیاید.

وی در مورد ادامه روند هدفمندی یارانه‌ها گفت: یارانه قانون شده است و گریزی از آن نیست، اگرچه با پرداخت نقدی یارانه که موجب تورم می‌شود، مخالفم و در اقتصاد هنگامی که نقدینگی تزریق شود تورم‌زا می‌شود.

کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری ادامه داد: اما می‌توان با طرح بهبود سلامت خانواده به جای پرداخت نقدی، به مردم کمک کرد، اگرچه باید به دو دهک اول یارانه پرداخت شود، زیرا توان اداره خود را ندارند.

سعیدی‌کیا درباره دلیل کاندیداتوری‌اش اظهار کرد: دلیْ این امر تجربه خوبی است که در جمهوری اسلامی به خاطر حضور در چهار دولت و سه نهاد انقلابی به دست آورده‌ام و در سفرهایم با تشویق مردم تحت تأثیر قرار نگرفته و قولی ندادم که نتوانم به آن جامه عمل بپوشانم.

وزیر مسکن دولت نهم بیان کرد که می‌داند چطور می‌شود کشور را اداره کند و در مقابل دشمنان تسلیم نشود و از ایده‌هایش دست برندارد.

کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری تأکید کرد: نکته مهم داشتن صداقت است که امروزه موجب افت اعتماد مردم به دولت‌مردان شده است، البته مردم هنوز پای انقلاب ایستاده‌اند.

وی افزود: وقتی شورای نگهبان نظرش را در مورد کاندیداها بیان کند و مشخص شود چه گروه‌ها و دیدگاه‌های سیاسی باقی می‌مانند، باز هم می‌خواهم مستقل بمانم.

سعیدی‌کیا تصریح کرد: حتماً عملکرد گذشته‌ام را جویا شوید و خدا ببخشد که من این‌ها را می‌گویم، زیرا تنها کسی هستم که نشان سازندگی در کشور دارد و دو بار بیشترین رأی را در مجلس کسب کردم.

کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که اگر رئیس‌جمهور شوید با توجه به برنامه‌هایی که در نظر گرفته‌اید 4 سال آینده را چطور ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: هر کسی که پرسیده می‌داند بهبود وضعیت نسبی کشور زمان می‌برد، اما شروع این کار و نشان دادن این وجه عملکرد به مردم باعث می‌شود که مردم اعتماد کنند تا مشکلات را تحمل کنم.

وزیر جهاد سازندگی دولت اصلاحات در رابطه با انتخاب کابینه خود اعلام کرد: لیستی از افراد دارم و اسم افراد کلیدی مهم مشخص است، اما الآن وقت اعلام آن نیست و هر زمان که تبلیغ برای انتخابات رسماً شروع شود بازگو می‌کنم.

وی در رابطه با حضور بانوان در کابینه گفت: زمانی که وزیر مسکن و شهرسازی بودم دو تا خانم بودند که قبل از من حضور داشتند، اما من آن‌ها را در سمت‌های خود حفظ کردم.

سعیدی کیا در تشریح دیدگاهش در مورد ولایت‌پذیری عنوان کرد: ولایت‌پذیری یعنی حرف آخر. فصل‌الخطاب رهبری است؛ اگر رئیس جمهوری نظری دارد می‌تواند پیش رهبری برود و بحث کند، اما حرف آخر را رهبری می‌گوید.

وی در رابطه با بحث کوچک‌سازی دولت گفت: ادغام دولت را کوچک شدن نمی‌دانم، اما ادغام وزارت مسکن و شهرسازی و وزارتخانه راه و ترابری اشتباه بود، زیرا وزارت راه و ترابری 80 درصد اجرایی و 20 درصد ستادی است، اما وزارت مسکن برعکس آن است و هرکدام باید روشی جداگانه داشته باشند.

کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری گفت: حالا می‌خواهند چند صد نفر را استخدام کنند که صلاح نیست و دولت باید مغزافزاری کار کند.

وی با توجه به واردات بی‌رویه به کشور بیان کرد: درآمد نفت باید صرف سرمایه‌گذاری شود. در زمانی که می‌دانیم تحریم هستیم، باید در خارج کردن ارز صرفه‌جویی کنیم.

سعیدی‌کیا ادامه داد: اگر رابطه سیاسی با کشوری داریم، باید با اقتصاد خود آن‌را تقویت کنیم، مانند خط لوله گاز ما به ترکیه که باعث تحکیم روابط سیاسی شده است.

وزیر مسکن دولت نهم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اصل قانون 15 اساسی مربوط به زمان رسمی و نقش بقیه زبان‌ها در کشور است، گفت: طبق قانون اساسی بقیه گویش‌ها می‌توانند به صورت کاربردی، مثلاً رسانه‌های ملی به کار خود بپردازند، اما نمی‌توانیم در آموزش و پرورش آن‌را آموزش دهیم.

سعیدی‌کیا در پاسخ به سؤال دانشجویی مبنی بر اینکه چرا ما به کشور چین اجازه می‌دهیم در قبال حمایت از ما در جوامع بین‌المللی به کشور ما واردات بی‌رویه داشته باشد، اظهار داشت: صادرات چین به تمام کشورهای دنیا حتی آمریکا رو به افزایش است و وقتی ما می‌گوییم صادرات باید محور قرار گیرد برای این است که مانع از واردات بی‌رویه، بیکاری کارگران و مهندسین شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار