یک روانشناس معتقد است؛ تک فرزند ها در برقراری ارتباطات خود با دیگران با استرس مواجه می شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه 

لیلا جباری ،با بیان اینکه خانواده های جدید به سمت تک فرزندی گرایش بیشتری دارند، گفت: زوج های جوان و خانواده های جدید معتقدند کیفیت مهمتر از کمیت است، لذا گرایش بیشتری به سمت انتخاب سبک تک فرزتدی برای زندگی خود دارند.

وی  معتقداست:  با داشتن یک فرزند راحت تر می توانند به تمامی امورات آن بچه برسند، لذا می توانند آینده بهتری برای فرزندشان رقم بزنند.

جباری ادامه داد: چنین خانواده هایی معتقدند در صورت داشتن یک فرزند براحتی می توانند پاسخگوی همه نیاز هایش باشند.

 جباری افزود :چنین خانواده هایی معتقدند میزان صمیمیت بیشتر و عمیق تری در خانواده های تک فرزند حاکم است و راحت تر می توانند فرزندشان را کنترل کنند.

وی افزود: از آنجایی که تبادل اطلاعات در خانواده های تک فرزند بیشتر از سایر خانواده هاست چنین فرزندانی از توانایی های شناختی بیشتری بهره مند خواهند بود.

جباری دامنه لغات تک فرزند ها را وسیع تر از سایرین دانست و ابراز داشت: این مسئله ناشی از تعامل بیشتر آن ها با افراد بزرگسال است.

وی ادامه داد: تک فرزند ها به علت نداشتن خواهر و برادر روحیه رقابت و تعامل کمتری دارند، چراکه چنین کسانی معمولا با افراد بزرگسال سر و کار دارند.

جباری سپس با بیان اینکه تک فرزند ها در برقراری ارتباط با دیگران دچار استرس می شوند، به بیان علل این مسئله پرداخت و تاکید کرد: از آنجایی که تک فرزند ها در محیط خانواده خود مورد پذیرش همه جانبه والدین هستند در رفتار با سایر افراد جامعه دچار اضطراب می شوند، به این معنا که نگرانی عدم پذیرش از سوی دیگران را خواهند داشت.

وی گفت: حس بی توجهی سبب ایجاد حس ناامنی در چنین افرادی می شود و همین مسئله آن ها را با استرس مواجه خواهد کرد.

جباری سپس با بیان اینکه تک فرزند ها به علت نداشتن خواهر و برادر حس رقابت کمتری دارند، تصریح کرد: چنین افرادی تمایل زیادی به برقراری ارتباط با سایرین ندارند و در ارتباطات خود نگراني عدم پذیرش از سوی دیگران را دارند.

وی  گفت: تک فرزند ها معمولا حس مسئولیت پذیری بیشتری نسبت به خانواده خود و حتی سایر افراد دارند و خود را در قبال سایرین مسئول می دانند.

این روانشناس کرمانشاهی ادامه داد: تک فرزند ها معمولا حس وابستگی بیشتری نسبت به والدین خود دارند، چراکه والدین چنین افرادی تمام تلاش خود را برای حل مشکلات فرزندان خود می کنند و به هر دری می زنند تا فرزندشان هیچ مشکلی نداشته باشد./س


 

 

برچسب ها: تک ، فرزندی ، روانشناس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.