شیرمردی از دیار سبلان پس از رکاب زدن 20 هزار کیلومتر و گذر از 20 کشور اروپایی و آسیایی ،همراه با شعار حفاظت از محیط زیست پیام صلح و دوستی مردم ایران را به سایر ملت های جهان رساند.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، یاور صمدی 45 ساله و از کارکنان بخش امور ورزشی شهرداری اردبیل، مربی رسمی کاراته و دارای عناوین قهرمانی کشوری متعددی است و حتی در سال 2004 در مسابقات آزاد کاراته در کشور ژاپن شرکت کرد.

وی از سال 1376 به عضویت فدراسیون دوچرخه سواری درآمد و در سال 1388 پس از طی مسافت شش هزار کیلومتر و عبور از 18 استان کشور در 37 روز با شعار ˈشهر ایمن با مشارکت شهروندانˈ با هدف ترویج فرهنگ ایمنی رکورد جدیدی به نام خود در کشور ثبت کرد و در سال 1389 به عنوان نیروی فداکار و امدادی کشور از سوی وزارت کشور مورد قدردانی قرار گرفت.

وی از سال 86 با هدف ترویج پیام حفاظت از محیط زیست، انتقال پیام صلح و نوع دوستی ملت ایران به سایر ملت های جهان برای دوچرخه سواری در 20 کشور اروپایی و آسیایی برنامه ریزی خود را شروع کرد.

این ورزشکار اردبیلی با برخورداری از حمایت های مادی و معنوی شهرداری منطقه 19 تهران و شهرداری اردبیل از مهرماه سال 1391 در نخستین گام سفر خود را از همسایه شمالی آغاز کرد و پیام صلح دوستی و زیست محیطی ایران اسلامی و استان اردبیل به عنوان یکی از قدیمی ترین مراکز تمدنی ایران و پایتخت عالم تشیع را به گوش مردم جمهوری آذربایجان رساند.

صمدی در گفت و گویی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در مورد تجربه سفر به 20 کشور مختلف و دیدار با مردم و فرهنگ های متفاوت گفت: طبق برنامه ریزی ها سفر خود را از جمهوری آذربایجان شروع و با ورود به آنجا و با همکاری سفارت ایران و تهیه گزارش خبری از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی با مقامات آن کشور ملاقات کرده و با حضور در دانشگاه پیام حفاظت از محیط زیست و فرهنگ پویای مردم ایران اسلامی را به آنها انتقال دادم.

وی افزود: از آنجا به کشور گرجستان سفر کرده و سپس به روسیه وارد شدم و به مناسبت دوستی دو ملت به صورت نمادین نهالی در کشور روسیه کاشتم.

این رکابزن اردبیلی در مورد تجربه سخت سفر خود در روسیه بیان کرد: در 10 کیلومتری شهر مسکو با توجه به سردی و ناپایداری شرایط جوی حدود ساعت 23 در کنار یک پمپ بنزین چادر زدم.

وی اضافه کرد: با شروع وزش بادی شدید که دیگر امکان اسکان در چادر نبود، یک کارگر روس پمپ بنزین، مرا در کانکس کوچکی اسکان داد و مجبور شدم بصورت نشسته در کیسه خواب شب را سپری کنم. سپس از روسیه وارد استونی شدم و از آنجا راه خود را به سمت فنلاند، سوئد و دانمارک ادامه دادم.

وی با اشاره به استقبال خوب مردم در طول مسیر بیان کرد: در کشورهای اسکاندیناوی نسبت به محیط زیست حساس بوده و ضمن حمایت از آن ، بیشتر از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه در زندگی روزمره شان استفاده می کنند و مسایلی مانند آلودگی صوتی، آلودگی هوا و ترافیک در آنجا وجود ندارد.

صمدی با اشاره به دیدارش با مدیرکل های امور بین الملل شهرهای مختلف جهان در زمینه تمدن اصیل ایرانی و بخصوص فرهنگ اردبیل گفت: محیط زیست مرز نمی شناسد و حفظ و حراست از آن همکاری همه مسوولان، دستگاه ها و شهروندان را می طلبد تا تردد شهری با استفاده از وسایل نقلیه کم آلاینده صورت گرفته و این امر در جامعه فرهنگ سازی شود.

وی همچنین به سفرش به اسپانیا، ملاقاتش با معاون اول سازمان جهانی گردشگری آسیا و اقیانوسیه و مدیرکل ترافیک شهری و محیط زیست شهرداری مادرید اشاره کرد و از استقبال خوب و اعلام آمادگی آنها برای همکاری در زمینه مسایل محیط زیست، انتقال فناوری ها و برگزاری برنامه های مشترک در قالب نشست و تبادل نظر با شهرداری های ایران خبر داد.

وی با ذکر خاطراتی از مناظر بکر جاده مارسی- بارسلون در امتداد سواحل مدیترانه از جمله استقبال یک گردشگر آمریکایی و گرفتن عکس یادگاری تشریح کرد: در کشور فرانسه پیام مردم ایران را همراه با پرچم مقدس نظام جمهوری اسلامی به یکی از نمایندگان پارلمان فرانسه منتقل کردم و با استقبال مقامات فرانسوی روبرو شدم.

صمدی در مورد خاطراتش در سفر به فرانسه گفت: باتوجه به تاخیر من و تعطیلی سفارت مجبور شدم شب را در ایستگاه راه آهن مرکزی پاریس به همراه جمعی از بی خانمان ها سپری کنم.

وی افزود: باتوجه به تعطیلی مترو در ساعت 30 دقیقه بامداد، ماموران ما را از ایستگاه بیرون کردند و به ناچار تمام شب را در کیسه خواب در ایستگاه اتوبوسی نشستم تا صبح شد و خود را به سفارت ایران رساندم.

وی افزود: در شهر مونت پولیه نیز با این مشکل روبرو شدم و باتوجه به اینکه طی فصل زمستان در این شهر هتل ها تعطیل است و به دلیل هوای سرد اروپا در فصل زمستان امکان اسکان در تنها کمپ ساحلی شهر وجود نداشت.

صمدی اضافه کرد: با توجه به خستگی راه و برودت هوا، از صرافت یافتن محلی برای اقامت شبانه افتاده بودم که یک مسلمان الجزایری با پیگری فراوان مرا در پیدا کردن محلی برای اقامت کمک کرد و این حس نوع دوستی آن مرد یکی از بهترین خاطراتم را در سفر به فرانسه رقم زد.

دوچرخه سوار اردبیلی افتخار بزرگ خود را در شهر لاهه با حمل پرچم عزاداری امام حسین(ع) بخش مهمی از فرهنگ اعتقاد ایران به همراه دسته های عزاداری شیعیان پاکستانی، افغانستانی، عراقی و ایرانی ذکر کرد.

وی تاکید کرد: در شهر بروکسل نیز یک مسلمان مراکشی مرا در یافتن هیات عزاداری همراهی کرد و باعث شد عاشورا و تاسوعای حسینی را در کنار عزاداران حسینی سپری کنم که این یکی از بهترین خاطرات من در طول سفر به اروپا بود.

وی ادامه داد: در هلسینبورگ سوئد نیز که شهری گردشگری و ساحلی است، یک شیعه عراقی پس از اینکه نتوانستم هتل مناسبی برای اقامت پیدا کنم، از نظر مادی و معنوی مرا کمک کرد و پیگیر امور من بود، که این نشان داد روح انسانیت همچنان در رگ ملت ها فراتر از دولت ها و سیاست ها همچنان در جریان است.

صمدی در ادامه سفر خود از کشورهای ایتالیا به سمت یونان و ترکیه گذر کرد و با پرواز از طریق ترکیه خود را به بمبئی و از آنجا به شرق آسیا و کشور ژاپن رساند.

وی به سفرش به کشور ژاپن و گذر از شهرهای مختلف این کشور و دیدار با مسوولان سفارت ایران و مقامات ژاپنی اشاره و بیان کرد: طی سفر کوچکترین بی احترامی و تعرضی به من صورت نگرفت و حتی از پیام زیست محیطی من و انتخاب دوچرخه سواری برای انتقال این پیام تشویق و حمایت کردند.

او که در سفرش در کشورهای جمهوری آذربایجان، گرجستان، روسیه، استونی، فنلاند، سوئد، دانمارک، آلمان، هلند، بلژیک، سوییس، فرانسه، اسپانیا، پرتغال، ایتالیا، یونان، ترکیه، مالزی، اندونزی و ژاپن رکاب زده، هزینه این تور را حدود 550 میلیون ریال عنوان کرد./ج1

وی در این زمینه اظهار کرد: این تور دوچرخه سواری با هماهنگی و حمایت های مادی و معنوی وزارت امور خارجه و سفارتخانه ها و رایزن های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، دفاتر خبرگزاری جمهوری اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، سازمان شهرداری ها و بخصوص شهرداری اردبیل و منطقه 19 تهران و اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل صورت گرفت.

وی ادامه داد: این حرکت بصورت داوطلبانه انجام شد و در جهت شناساندن فرهنگ و تاریخ ملت ایران کمک بزرگی بود که کشورهای مقصد نیز از این کار با روی خوش استقبال و حمایت کردند.

یاور صمدی در مورد برنامه های آینده خود نیز عنوان کرد: طی تابستان سال جاری به یاد قربانیان فاجعه اتمی هیروشیما مسافت یک هزار و 200 کیلومتر از توکیو تا هیروشیما را رکاب خواهم زد.

او در ادامه خواستار حمایت های مادی و معنوی بیش از پیش مردم و بخصوص صاحبان صنایع از ورزش استان اردبیل شد و گفت: در سایر کشورها و استان هایی که در عرصه ورزش صاحب نام هستند و در رشته های مختلف حرفی برای گفتن دارند، بدون شک از حمایت های مالی و معنوی مسوولان ورزشی و غیر ورزشی، شهروندان، فعالان اقتصادی و سرمایه داران بومی و منطقه ای بهره مند هستند.

وی افزود: هم اکنون در سطح استان ظرفیت های خوبی در رشته های مختلف ورزشی وجود دارد که می توان با فعالیت های این چنینی و جلب توجه بیشتر آن را به شکوفایی رساند و اگر این امر هرچند محدود محقق شود، دین خود را به استان انجام داده ایم./ج1
برچسب ها: اردبیل ، رکابزن ، حفاظت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.