نامزد احتمالي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: گزينه نهايي ائتلاف پنج گانه روز آخر ثبت نام انتخابات رياست جمهوري به وزارت کشور مي رود.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، محمدرضا باهنر در نشست خبري در محل خبرگزاري تسنيم با اشاره به دو انتخابات رياست جمهوري و شوراها اظهار داشت: براي اولين بار است که دو انتخابات سراسري در کشور برگزار مي‌شود و به دليل اينکه در کشور ما انتخابات تأثير بسزايي بر زندگي مردم مي‌گذارد حساسيت نسبت به آن احساس مي‌شود.

عضو ائتلاف پنجگانه با بيان اينکه انتخابات پس لرزه و پيش لرزه‌هايي دارد مطرح کرد: معمولا چندين ماه در سال صرف انتخابات در کشور مي‌شد که طي بررسي‌هايي به اين نتيجه رسيديم تعدد انتخابات را کم کنيم و قرار شد هر دو سال يکبار در کشور انتخابات برگزار شود.

باهنر گفت: برگزاري دو انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي شهر هم افزايي و واگرايي‌هايي را در خود دارد که نبايد هيچکدام از اين دو انتخابات يکديگر را تحت شعاع قرار دهند.

وي با حائز اهميت خواندن انتخابات شوراها گفت: اين نگراني وجود دارد که انتخابات شوراي شهر زير سايه انتخابات رياست جمهوري کمرنگ شود لذا بايد به آن بيشتر بپردازيم.

وي تأکيد کرد: از نظر آثار جانبي تلفيق دو انتخابات در يک روز به صرفه است.

نامزد احتمالي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به سوالي مبني بر مذاکره ائتلاف پنجگانه با ائتلاف سه گانه اظهار داشت: اعضاي ائتلاف پنجگانه با ائتلاف سه گانه مذاکره رسمي نداشته‌اند اما به صورت انفرادي ملاقاتي داشته‌ايم و بنا است ه  مذاکرات رسانه‌اي انجام شود.

وي با بيان اينکه تأکيد بر جمع بندي واحد بين دو ائتلاف داريم گفت: ما پنج نفر به صورت منسجم حرکت مي‌کنيم و اعلام کرده ايم تا قبل از پايان ثبت نام انتخابات رياست جمهوري گزينه نهايي را اعلام خواهیم کرد.

وي در ادامه افزود: ائتلاف سه‌گانه گفته‌اند که تمام اعضا ثبت نام مي‌کنند و بعد از آن نامزد نهايي خود را مشخص مي‌کنند.

باهنر گفت: کنار رفتن کانديداها بعد از ثبت نام 10 برابر مشکل‌تر از قبل از ثبت نام است و از ائتلاف سه گانه درخواست مي‌کنيم که زودتر کانديداي نهايي خود را مشخص کنند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوالي مبني بر تأمين مالي ستادهاي اعضاي ائتلاف پنج گانه گفت: هزينه انتخاباتي رياست جمهوري با انتخابات مجلس فرق مي‌کند، لذا انتخابات مجلس حجم وسيع‌تري را در بر مي‌گيرد و براي انتخابات رياست جمهوري کانديداها از ظرفيت رسانه هاي ملي استفاده مي کنند که از اين طريق هزينه ها به شدت افت مي کند.

وي با بيان اينکه بايد هزينه مالي انتخاباي کانديداها توزيع شود گفت: اگر يک کانديدا بخواهد ستاد خود را متمرکز کند تأمين هزينه ها بالا مي‌رود اما اگر آن را توزيع کند اين کار سختي براي طرفداران نيست و همانطور که هزينه‌ها پراکنده است بايد منابع هم پراکنده باشد و حاميان کانديداها مي توانند بخشي از هزينه را متقبل شوند.

نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به سوال خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران مبني بر اينکه نظرسنجي‌هاي انتخاباتي به کجا رسيده و شما در چه مرحله‌اي در نظرسنجي‌ها قرار داريد اظهار داشت: نظرسنجي اگر بخواهد علمي باشد قاعدتا پرهزينه است و جامعه آماري کاملا متنازل با جامعه کشور است.

وي با بيان اينکه نظرسنجي‌ها آن مطلوبيت را ندارد گفت: در نظرسنجي‌ها دارند به نقطه هدف و نظر نزديک مي‌شوند و ما تلاش مي کنيم که از آن استفاده کنيم.

نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به نظرسنجي نهادهاي مختلف گفت:از نظرسنجي نهادهاي متفاوت براي رسيدن به نتيجه استفاده خواهيم کرد.

 باهنر همچنين در رابطه با واقعيت داشتن نظرسنجي‌ها اظهار داشت: به دليل اينکه چند ارگان دارند اين نظرسنجي را انجام مي دهند از مقايسه نظرسنجي‌ها به نقطه واقعيت نزديک مي‌شويم و قبل از پايان مهلت ثبت نام کانديداي خود را در نظرسنجي ها اعلام مي‌کنيم.

وي افزود: طرح این مسئله که چه کسي اکنون در نظرسنجي‌ها جلوتر يا عقب تر است درست نيست.

باهنر در رابطه با اينکه آيا ائتلاف پنجگانه کانديداي نهايي خود را مشخص کرده يا خير گفت: در ائتلاف پنجگانه تکليف گزينه نهايي هنوز مشخص نشده و در حال رايزني هستيم.

کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم همچنين در رابطه با تعدد کاندیداها گفت: شوراي نگهبان خود بايد آيين نامه‌اي در رابطه با حضور افراد واجد شرايط تنظيم کند و وزارت کشور موظف است هر چند نفري را که براي ثبت نام مراجعه مي‌کنند را ثبت نام کند و ممکن است مانند دفعات گذشته هزاران نفر داوطلب نامزدي رياست جمهوري شوند اما بايد کساني که واجد شرايط در قانون اساسي هستند به ميدان بيايند.

باهنر اظهار داشت: اگر بخواهند از نظر قانون اساسي کانديداهايي پا به صحنه بگذارند احتمال حضور 10 الي 12 بيشتر به نظر نمي رسد.
 
باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هاشمی اخیرا بیان کرده بدون موافقت رهبری به صحنه نمی‌آیم، اظهار کرد: عموما کسانی که به رهبری مراجعه کردند یک پاسخ یکنواخت شنید‌ه‌اند مبنی بر اینکه شما خودتان تصمیم می‌گیرید و غیر از این چیزی نشنیده‌اند و مقام معظم رهبری قرار نیست به کسی اجازه بدهند یا  مانع حضور افراد در صحنه انتخابات شوند.  
 
عضو ائتلاف پنج‌گانه درباره صحبت‌های اخیر وزیر اطلاعات در ارتباط با نقش هاشمی در فتنه 88  و موضع شورای نگهبان درباره تایید صلاحیت مبنی بر اینکه چگونه باید باشد، گفت: شورای نگهبان باید از کاندیداها برنامه بخواهد البته ما به عنوان کاندیدای انتخابات در این رابطه نباید اظهار نظر کنیم چون سوابق‌مان در معرض بررسی شورای نگهبان هستند و اگر وی تایید شود رقیب‌مان است.  
 
وی تصریح کرد: شورای نگهبان برای انتخاب رجل سیاسی دقت بیشتری کنند و عزیزانی که برنامه‌ می‌دهند باید کنار آن نیز کارنامه هم بدهند و توانایی کار اجرایی را در عرصه کلان کشور را داشته باشند.
 
باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر حمایت از تولید داخلی و مقابله با دلالان اقتصادی اظهار داشت: در رابطه با مسائل تولید بزرگترین چالش ما در سطح خانوار بیکاری و در دولت ناکارآمدی است؛ برای اینکه سرمایه در بازار در گردش باشد نیاز به ساختار مناسب و بازار مصرف داریم و ترجیح می‌دهیم که بازار جهانی داشته باشیم.  
 
عضو ائتلاف پنج‌گانه گفت: تامین سرمایه در گردش یک مسئله جدی برای بنگاه‌ها است و هنر دولت آینده باید نقدینگی زیاد در تولید داشته باشد و آنرا به سمت تولید هدایت کند.  
 
وی تصریح کرد: بازار دلالی باید به سمت بازار تولید برود، تولیدمان را تا یک حدی با دیواره‌های تعرفه‌ای تقویت کنیم و این باعث نشود که کیفیت تولید پایین بیاید. تولید داخلی به معنای ایجاد یک فرصت شغلی می‌باشد.
 
باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری برنامه و تیم مشخصی دارید؟ گفت:‌من به شدت با برنامه کار کردن را قبول دارم و معتقدم بی‌برنامگی ضایعات و تبعات زیادی را به بار می‌آورد.  
 
وی در ادامه افزود: از 5 برنامه‌ای که بعد از جنگ در کشور اجرا شده است در چهار برنامه حضور داشته‌ام.
 
عضو ائتلاف پنج‌گانه تاکید کرد: روسای جمهور و  کاندیداهای ریاست جمهوری ضرورت ندارد که برنامه‌های راهبردی ارائه دهند لذا مملکت در چارچوب برنامه‌های نظام دارای برنامه‌های راهبردی است.
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کاندیداها باید برنامه‌های اجرایی خود را ارائه دهند و کارهای مهمی که باید انجام شود راه‌حل‌های اسنادی و تحقیقاتی آن موجود است.
 
وی با اشاره به سه لایه اجرایی کشور اظهار داشت: اقتصاد خانوار دچار گرانی و بیکاری و بنگاه تولیدی به عوامل تولیدی وابسته است و دولت نیاز به کارآمدی و تخصص دارد و اگر رئیس‌جمهور بتواند از افراد کارآمد استفاده کند بسیاری از مسائل و معضلات کشور قابل حل خواهد بود.
 
عضو ائتلاف پنج گانه در پاسخ به اینکه آیا تیم دولت خود را به عنوان یک نامزد ریاست جمهوری مشخص کرده است، گفت: طرح موضوع ارائه تیم از آنجا پدید آمد که اشتباهاتی در دولت فعلی بروز کرد و الان عنوان می‌کنند که رئیس‌جمهور باید وزرای خود را از زمان کاندیداتوری اعلام کند و من این مسئله را قبول ندارم.  
 
باهنر تصریح کرد: وزرای یک رئیس‌جمهور باید توسط مجلس تایید و تعیین شوند و قانون اساسی در این رابطه به گونه‌ای تنظیم شده که هیچکدام از طرفین یعنی مجلس و دولت نمی‌توانند نظر خود را به دیگری تحمیل کنند.  
 
وی افزود: کاندیدای احتمالی باید پست‌هایی مانند معاون اول و رئیس سازمان برنامه و بودجه را اعلام کند که از پست‌های اساسی کشور است که در این رابطه رئیس‌جمهور برای برگزیدن افراد با کسی مشورت نمی‌کند.  
 
نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با انتخاب به دولت کنونی گفت: اولین اشتباه دولت انحلال برنامه بودجه بود و معاون اول و رئیس سازمان بودجه از جمله افرادی در دولت هستند که مسیر کشور را با تصمیم‌گیری‌های خود عوض می‌کنند.
 
باهنر تاکید کرد: پست‌هایی مانند معاون اول‌ در تیم من مشخص‌اند اما اکنون آنها را فاش نمی‌کنم.  
 
وی با اشاره به ثبت‌نام کاندیدای نهایی ائتلاف پنج‌‌گانه گفت: گزینه نهایی این ائتلاف روز آخر ثبت‌نام کاندیداهای ریاست جمهوری به وزارت کشور می‌رود.
 
نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در ابتدای تشکیل ائتلاف پنج‌گانه قرار بود که اعضای این ائتلاف به نظر واحد برسند اما طی زمان قرار شد کاندیدای واحد را به مردم معرفی کنیم.
 
باهنر خاطرنشان کرد: در جناح اصولگرایی به خصوص در ائتلاف سه‌گانه و پنج‌گانه اختلاف ایدئولوژیک وجود ندارد، ممکن است فردی از دیگری کارآمدتر باشد که این نیز طبیعی است.

انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار