امكان ارزیابی صحت فشار اندازه گیری شده در سیستم های خلأ، با کسب توانمندي کالیبراسیون خلأسنج های پیرانی در جهاد دانشگاهی صنعتي شريف، فراهم شد

علی اصغر زواریان در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب افزود: كسب اين توانمندي، گام مهمي در غلبه بر بخشي از تحريم­ ها عليه كشورمان است.

عضو هيأت علمي جهاد دانشگاهي صنعتي شريف در ارتباط با صحت اندازه گيري گفت: اندازه گيري و اطمينان از صحت عملكرد خلأسنج ها همواره يكي از دغدغه هاي موجود در فعاليتهاي علمی بوده و كاليبراسيون در آن نقش اساسي دارد. هم اکنون توسعه فناوري در كشور ما نیازمند توسعه آزمایشگاه های مرجع کالیبراسیون است.

وی در این زمینه افزود: چون در بیشتر آزمایش­های فیزیکی به محیط­های خلأ نیازمندیم، بنابراین تکنیک خلأ و روش­های ایجاد آن و همچنین صحت سنجش آن در سیستم های خلأ از اهمیت زیادی برخوردار است.

زواریان به صحت اندازه گیری خلأ در سیستم های خلأ، به عنوان یکی از نیازهای صنایع وابسته به خلأ اشاره کرد و افزود: بسیاری از پژوهش­های مرتبط با فناوري نانو، با استفاده از سیستم های خلأ انجام می شود، بطوري­که برای اندازه­گيري ميزان خلأ، به هر اندازه که دستگاه خلأسنج پيراني بهتر کالیبره شده باشد، پژوهشگر نتایج معتبرتری را دریافت خواهد کرد.

مدیر گروه پژوهشی فناوری خلأ دربارۀ کاربردهای فناوري خلأ افزود: این تکنولوژي يکي از تکنولوژي­هاي مادر بوده و خلأ یک علم کاربردی بنیادی است که هر کشوري براي آنکه بتواند در مسير پيشرفت و صنعتي شدن قدم بردارد و به ساير فناوري­هاي مهم ازجمله ميکروالکترونيک، نانو، ليزر، صنايع MEMS دست يابد، ناگزير از در اختيار داشتن اين تکنولوژي به طور کامل مي باشد.

وی با اشاره به کاربردهای تکنولوژی خلأ گفت: از این تکنولوژی به شکل های مختلف در پژوهش­ها و صنایع گوناگون استفاده می شود و در بعضي موارد خلأ به طور دائم در دستگاه باقي مي ماند، مثل لامپها، لوله هاي تخليه الکتريکي، برخي ليزرها، لامپهاي اشعه کاتدي، لامپ هاي راديويي و غيره. در مواردی هم این فناوري در سيستم هايي کاربرد دارد که خلأ تنها براي مدتي معين به منظور انجام فرآيندي به وجود مي آيد. همچنين اندازه­گيري خلأ در تجهیزات هواشناسی، هواپیما، خودرو، موشک، ماهواره، بالن‌های هواشناسی، میکروالکترونیک، لیزر، صنایع نظامی و هوافضا از دیگر کاربردهای فناوري خلأ است.

عضو هیأت علمی جهاددانشگاهی صنعتی شریف در پاسخ خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه این دستگاه تولید انبوه دارد یا خیر افزود: این دستگاه نیازی به تولید انبوه ندارد و علت آن مرجع بودن دستگاه است، تمام خلأسنج های پیرانی موجود در کشور را می توان با مراجعه به جهاددانشگاهی صنعتی شریف توسط این دستگاه کالیبره کرد. اين واحد برای اولین بار در کشور خدمات کالیبراسیون فشارسنج پیرانی را در محدوده 1-10 تا 3-10 تور با استفاده از سنجه مک لئود ارائه می نماید.

مدير گروه پژوهشی خلأ جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در اين زمينه گفت: سنجه مك لئود قديمي ترين و دقيق ترين خلأسنج مطلق مي باشد كه همچنان تا امروز به عنوان يك ابزار مرجع براي كاليبره كردن ديگر ابزارهاي اندازه گيري خلأ مورد استفاده قرار مي گيرد.

علي اصغر زواريان افزود: اين خلأسنج در سال 1874 توسط H.G.McLeod اختراع شد و از نظر تئوري مي تواند براي اندازه گيري فشار در محدوده 1-10 تا 7-10 تور مورد استفاده قرار گيرد ولی در عمل اين وسيله براي گازهاي پايدار در تمام محدوده 1-10 تا 3-10 تور قابل استفاده است و پايين تر از اين فشار، اندازه گيري تنها بصورت كيفي انجام مي شود./ع2

برچسب ها: فشار ، سنجش ، جهاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار