آيات عظام حضرت آيت‌الله العظمي مکارم‌ شيرازي به همايش يين المللي گردشگري زيارت در قم،بر اهميت حفظ بقاع متبرکه و ميراث فرهنگي و توجه بيشتر به گردشگري زيارت تاکيد کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي؛ صنايع دستي و گردشگري؛ سلسله همايش هاي بين المللي گردشگري زيارت پس از ميزباني استان خراسان رضوي در روزهاي 11 و 12 ارديبهشت و فارس در روزهاي 13 و 14 ارديبهشت صبح يک شنبه 15 ارديبهشت در سالن قدس مدرسه عالي امام خميني قم آغاز به کار کرد.
آيت‌الله العظمي مکارم‌ شيرازي در پيامي که در اين همايش قرائت شد فرمود : بقاع متبرکه و آثار فرهنگي ، تاريخي و مذهبي ذخاير مهمي براي کشور ما و خطه قم است .
ايشان در پيام خود به اين همايش آورده است : در بسياري از نقاط کشور ما به ويژه در استان قم ، بقاع متبرکه و آثار فرهنگي و مذهبي از فرزندان و پيروان اهل بيت عصمت (ع) ديده مي‌شود که بعضي از آن بزرگان مانند حضرت فاطمه معصومه (س) ، امامزاده موسي المبرقع(ع) ، مسجد مقدس جمکران و حوزه علميه قم از نظر تاريخي کاملا شناخته شده‌اند .
آيت الله مکارم شيرازي در ادامه پيام خود آورده است : برخي در ميان مردم از قديم الايام مشهور بودند ، اينها نشان مي‌دهد اين سرزمين از قديم الايام مرکز محبين اهل بيت(ع) بوده که براي نجات از شر اشرار و اعداء از هر سو به اين مناطق مي‌شتافتند .
در بخشي ديگر از اين پيام آمده است : در هر حال اين بقاع متبرکه و آثار فرهنگي ، تاريخي و مذهبي ذخاير مهمي براي کشور ما و خطه قم است .
ايشان در ادامه اين پيام آورده است : زيارت اين بقاع متبرکه که همه ساله بلکه همه روزه گروه‌هاي زيادي را به سوي خود جذب مي‌کند فوائد و برکات زيادي براي زائرين محترم دارد زيرا از يک سو وسيله توجه به پروردگار عالم و تقرب به ذات مقدس او از طريق شفاعت او مي‌شود و از سوي ديگر سبب ندامت و توبه از گناهان است .
اين پيام مي افزايد: زيارت از سوي سوم سبب آرامش روح در برابر طوفان‌هاي زندگي و مشکلات فردي و اجتماعي مي‌شود و از سوي چهارم سبب تابيدن نور اميد در دل‌ها مي‌شود که هر يک از اين آثار و برکات نياز به شرح و بسط فراوان دارد .
در اين پيام آمده است: بر اين اساس حفظ و حراست و گرامي داشتن بقاع متبرکه که گنجينه هاي معنويت است بر همه لازم است. مخصوصأ بر متوليان و مسئولان و هيئت هاي امناء آنها و بر همه لازم است که براي افزايش جاذبه اين بقاع متبرکه و آثار مذهبي بکوشند.
آيت ا... مکارم شيرازي در بخش پاياني پيام خود آورده است : من اين گردهمايي با شکوه را به متوليان و دست اندرکاران بقاع متبرکه ، بويژه برگزارکنندگان همايش بين المللي زيارت تبريک مي گويم و موفقيت همه شما عزيزان را از خداوند متعال خواهانم.
 
آيت الله العظمي سيدمحمدعلي علوي‎گرگاني : زيارت جنبه بالاتري از گردشگري دارد
حضرت آيت الله العظمي «سيدمحمدعلي علوي‎گرگاني» نيز در پيامي به همايش بين‎المللي "زيارت" تاکيد کردند: زيارت جنبه بالاتري از گردشگري دارد و آن معرفت است که در زيارت ائمه معصومين بايد عارف به حق بود.
در اين پيام آمده است : هدف از گردشگري و سير در زمين، عبرت و تنبه است. بايد از زندگي گذشکان عبرت گرفت. عبرت براي اينکه دنيا جاي ماندن نيست و محل عبور و گذرگاه است که قرآن مي فرمايد "و قد خلقت من قبلکم سنن فسيروا في الارض فانظروا کيف کان عاقبه المکذبين".قطعا پيش از شما سنت هايي بوده و سپري شده است. پس در زمين بگرديد و بنگريد که فرجام تکذيب کنندگان چگونه بوده است.زيارت جنبه بالاتري از گردشگري دارد و آن معرفت است که در زيارت ائمه معصومين بايد عارف به حق بود. وقتي در زيارت عارف به حق معصوم باشيم، ثواب عظيم در زيارت وجود دارد. اگر عارف و معتقد به ولايت باشيم، در گردشگري زيارت مي‎توانيم موفق عمل کنيم . در پايان، ضمن تقدير و تشکر از برگزار گنندگان همايش زيارت توصيه مي‎کنم که در گردشگري زيارت مساله زيارت همراه با معرفت مورد توجه و اهتمام مسولين و مديران قرار گيرد.  
 
آيت ا... العظمي علوي طباطبايي بروجردي : قم گنجينه ميراثي کم نظير است  
در پيام حضرت آيت ا... العظمي علوي طباطبايي بروجردي نيز به همايش بين المللي زيارت آمده است : شهر مقدس قم حرم اهل بيت عليهم السلام از دوران ائمه معصومين عليهم السلام به عنوان يکي از عمده ترين مراکز دوستداران و محبان عترت طاهره مورد توجه و عنايت خاص بوده است. بزرگاني از روات حديث، در اين شهر سکونت داشتند و علوم آل محمد عليهم السلام از زبان و قلم آنان به سراسر جهان اسلام گسترش يافت و ورود مبارک حضرت فاطمه معصومه سلام اله عليهما به قم و دفن ايشان در اين سرزمين مبارک فصلي نو در تاريخ اين شهر گشود و اينک گنجينه اي از آثار و مواريث ، غنايي کم نظير براي اين ديار بوجود آورده است. تاسيس حوزه مقدسه علميه بدست مرجع عاليقدر شيعه مرحوم آيت ا... العظمي حائري قدس سره در نزديک به يک صد سال قبل و تلاش بزرگان و اعاظم در حفظ و حراست اين ميراث گرانقدر در جوار دخت هفتمين امام همام حضرت موسي بن جعفر عليهما السلام امروز بزرگترين حوزه جهان اسلام را در اين بلد شکل داده و آنرا به جايگاه اعاظم مراجع و عمده ترين پايگاه علمي و تحقيقي شيعه تبديل نموده است و در حقيقت راه گذشتگان از روات حديث امروز به بهترين صورت دنبال شده است. اهتمام در معرفي اين آثار و اين جايگاه و جلب توجه هموطنان و نيز جهان تشيع و دنياي اسلام ، بلکه همه دوستداران اين ميراث ارزشمند خدمتي بزرگ و رسالتي ارزشمند شايان تقدير است. و امروز سازمان محترم ميراث فرهنگي بر توجه به اين ارزش ها در اين شهر و ديگر بلاد مقدسه اين مرز وبوم اهتمام مي ورزد شايان هر گونه تقدير و سپاسگزاري است. توفيقات همه عزيزان و دست اندرکاران اين مهم را از خداوند منان مسئلت دارم./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار