رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: زاویه‌نداشتن با رهبری از مهمترین ویژگی‌ها برای یک رئیس‌جمهور است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، عطاءالدین بروجردی ظهر دوشنبه در همایش راهبرد روابط بین‌الملل در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر به تاریخچه انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، جهان به صورت یک دوقطبی با محوریت آمریکا و شوروی به عنوان دو ابرقدرت بود و این دو جهان را حکمرانی می‌کردند.

وی افزود: در این شرایط جمهوری اسلامی ایران با محوریت ولایت فقیه شکل گرفت و با شعار "نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی" پا به عرصه جهان گذاشت. معمولا کشورها و حتی جنبش‌ها به یکی از این دو ابرقدرت وابسته بودند ولی ایران اسلامی بدون وابستگی به هیچ‌یک از این کشورها اعلام حضور کرد و همین عاملی شد تا این دو ابرقدرت در مراحل مختلفی تلاش کنند تا این نظام را سرنگون کنند و در این راه همه توان و امکانات خود را به کار گرفتند. شوروی با حزب توده در ساختار نظام رخنه کرد و کودتاهایی را برای در دست گرفتن قدرت راه‌اندازی کردند.

 

بروجردی اضافه کرد: هر چند نظام ما نوپا بود و پشتوانه چندانی در اختیار نداشت ولی باید مقابله می‌کرد و هدایت الهی یار این نظام بود و این کودتاها سرکوب شد و راه به جایی نبردند. حضرت امام اعلام کردند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند و این موضوع به صورت عملی نیز ثابت شد و در کودتاها و دسیسه‌های مختلفی که بر علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی داشتند ناکام ماندند.

وی تصریح کرد: هر چند برای اثبات شعار "نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی" هزینه‌های بسیاری را متحمل شدیم ولی این موضوع را با اقتدار به اثبات رساندیم و توانمندی‌های امروز ما نشانه‌ای از این اقتدار است.

انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای قدرت ما را در سطح جهان بالا می‌برد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به دلایل پافشاری ایران بر حق استفاده از انرژی هسته‌ای اشاره کرد و ادامه داد: نسل‌های آینده ما منابع انرژی فسیلی را در اختیار نخواهند داشت و لازم است که از امروز برای انرژی‌های جایگزین برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: آژانس بر اساس تفاهم‌نامه‌های امضا شده موظف به تامین سوخت مورد نیاز برای نیروگاه‌های ما بود ولی بعد از یک سال این کار انجام نشد و ما با استفاده از توان دانشمندان داخلی خود به سمت تولید 20 درصد پیش رفتیم و به موفقیت‌های خوبی دست یافتیم.

 

بروجردی تصریح کرد: هر چند این انرژی صلح‌آمیز است ولی می‌تواند قدرت ما را در سطح جهان بسیار بالا ببرد. بحث مخالفان انرژی هسته‌ای تنها مخالفت با انرژی هسته‌ای نیست و آنها خواستند که ما توان موشکی خود را نیز پائین بیاوریم ولی داشتن این توان موشکی ما برای حفظ اقتدار کشور و قدرت بازدارندگی لازم و ضروری است.

وی در ادامه به اهمیت تشنج‌زدایی و آرام‌کردن فضای روابط بین‌الملل اشاره کرد و بیان داشت: ملت ایران همواره صلح‌طلب است و نگاه ما به همسایگان و همه نقاط جهان بر اساس صلح‌طلبی و روابط دوستانه است.

آمریکا همواره به دنبال براندازی در ایران بوده است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: آمریکا همواره به دنبال براندازی در ایران بوده است و در کنگره اعلام می‌کند که به دنبال براندازی است و ما هم از موضع اقتدار با آنها مقابله می‌کنیم. هیچ کشوری نیست که از امریکا حساب نبرد و حتی در مذاکرات 5+1 هم این کشورها نگاهشان به حرکت آمریکا است تا از آن پیروی کنند ولی ایران همواره با اقتدار و حفظ عزت با انها برخورد کرده است و در مورد درخواست‌های آمریکائی‌ها برای مذاکره نیز با عزت اسلامی بررسی می‌کنیم.

وی به شکل‌گیری حزب‌الله لبنان اشاره کرد و گفت: در سال 2000برای اولین بار سرزمین‌ها جنوبی لبنان آزاد شد و در سال 2006 آمریکائی‌ها تصمیم گرفتند پرونده حزب‌الله لینان را برای همیشه ببندند و به بهانه اسارت دو اسرائیلی جنگ را آغاز کردند و بیش از یک هزار بمباران در منطقه جنوب لینان انجام دادند و بمب‌های 10 تنی را در انجا ریختند و اسرائیل که ادعا می‌کند چهارمین ارتش قدرتمند جهان است در آن جنگ مجبور به پذیرفتن شکست خود شد و جنگ را خاتمه داد و این شکست در جنگ 22 روزه و هشت روزه نیز تکرار شد.

 

بروجردی تصریح کرد: جنگ در لبنان در واقع جنگ ایران و آمریکا بود که با شکست آمریکا مواجه شد و در حالی که آمریکا همه حمایت خود را از رژیم صهیونیستی داشت و حزب‌الله لبنان هم اعلام کرد که از فشنگ تا موشک‌های فجر را از ایران می‌گیرد، پیروزی حزب‌الله محقق شد. رژیم صهیونیستی جنگ را علیه ما آغاز کرده است و نمونه آن ترور دانشمندان هسته‌ای ما است و ما نیز با حمایت از حزب‌الله با آنها مقابله می‌کنیم.

لزوم تقویت روابط دیپلماسی کشور

وی با تاکید بر لزوم تقویت روابط دیپلماسی کشور، افزود: دیپلماسی و تنظیم رابطه با سایر کشورها، 50 درصد ظرفیت کشور است و فردی که به عنوان سکاندار کشور انتخاب می‌شود باید این هدف را محقق کند و بسیاری از مشکلات کشور را می‌توان با دیپلماسی مناسب حل کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه به سوالات دانشجویان نیز پاسخ گفت و در ارتباط با سوالاتی در مورد وضعیت کشور سوریه بیان داشت: وضعیت سوریه نیز بیانگر شکست آمریکائی‌ها است. آمریکا و همپیمانانش همه تلاش خود را برای سرنگونی دولت سوریه به کار گرفته‌اند ولی در حالی که دو سال و اندی از این موضوع می‌گذرد شاهد عدم موفقیت آنها هستیم و در سفر اخیری که به کشور سوریه داشتم متوجه شدم که وضعیت این کشور نسبت به قبل بهتر شده است و زندگی در دمشق کاملا عادی شده است و احساس شکست در نیروهای مهاجم کاملا محسوس است.

وی افزود: با توجه به اینکه رژیم صهیونسیتی بارها ما را تهدید به سرنگونی کرده است و ما نیز مقاومت می‌کنیم و حضور ما در سوریه و کمک به دولت این کشور بسیار منطقی است. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که با روش نظامی نمی‌توانند بشار اسد را شکست دهند. بحران سوریه اقدار جمهوری اسلامی ایران را افزایش داده است.

50درصد ظرفیت کشور به رابطه ما با دیگر کشورها مربوط می‌شود

بروجردی با بیان اینکه 50 درصد ظرفیت کشور به رابطه ما با دیگر کشورها مربوط می‌شود، بیان داشت: عادی بودن روابط ما با کشورهای اروپایی و کشورهای منطقه می‌تواند تاثیر بسیاری در کشور داشته باشد و باید به این سمت حرکت کنیم.

وی در ارتباط با سوالی در مورد اینکه چرا ایران درخواست لغو عضویت اسرائیل در سازمان ملل را نمی‌دهد، اظهار داشت: ما این رژیم را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسیم که بخواهیم چنین درخواستی بدهیم. اولین شرط برای این درخواست پذیرفتن این رژیم به عنوان یک کشور است که بر خلاف اصول ما است. همچنین این اقدام مانند تیری است که رها نشده به سنگ می‌خورد.

 

بروجردی در ارتباط با سوال یکی از دانشجویان در ارتباط با عملکرد احمدی‌نژاد در دولت نیز گفت: نکات مثبت و منفی زیادی در این دولت وجود دارد که حضور در بین مردم و سفرهای استانی را می‌توان به عنوان نکات مثبت آن و همچنین برخی ساختارشکنی‌ها و عدم توجه به مصوبات قانونی را می‌توان به عنوان نکات منفی آن ذکر کرد. شیب تند اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از دیگر نکات منفی آن است.

کسی رئیس جمهور شود که شان جمهوری اسلامی را در جهان ثابت کند

سوال یکی از دانشجویان از رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد ویژگی‌های مناسب برای یک رئیس جمهور بود که وی پاسخ داد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رئیس جمهور آینده زاویه‌دار نشدن با مقام معظم رهبری است که این موضوع در کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی تصریح کرد: ما در حال حاضر بی دلیل با جهان دچار بحران هستیم. آمریکا و اسرائیل دشمن ما هستند ولی رئیس جمهور آینده باید بتواند با دیگر کشورهای جهان رابطه مناسبی برقرار کند و ارتباط ما با اروپا و کشورهای منطقه را بهبود ببخشد.

بروجردی افزود: کسی باید رئیس جمهور شود که بتواند شان جمهوری اسلامی را در جهان ثابت کند و اقتدار داشته باشد و سلطه‌پذیر نباشد و به گفتمان و جایگاه ملی ما را حفظ کند./ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.