با گذشت چند ماه از معطل ماندن داروهای وارداتی درگمرک، هنوز تصمیمی برای ترخیص آن ها گرفته نشده واین داروها همچنان دربلاتکلیفی به سر می برند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران دکتر حمیدرضاعزیزی- عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس با اعلام این مطلب گفت:هرچند بیان چنین اتفاقاتی بسیار تاسف انگیز است اما باید بپذیریم،عامل اصلی بلاتکلیفی داروها درگمرک, ضعف عملکرد تصمیم گیران حوزه بهداشت،درمان وآموزش پزشکی ودرراس آن دولت است.

وی افزود: با وجود اهمیت مقوله سلامت جسمی وروحی آحاد جامعه، اما مسئولان ذی ربط چندان توجهی به آن نمی کنند، و بروز معضلاتی از قبیل عدم ترخیص داروازگمرک ونبود یک عزم جدی برای رفع موانع آن ،تنها برمشکلات موجود دامن می زند.

عزیزی درادامه با انتقاد از نبود هماهنگی های لازم میان بانک مرکزی و وزارت بهداشت مبنی بر تامین ارز مورد نیاز برای ترخیص دارو تصریح کرد: به‌طور حتم برای حل مشکلات دارویی کشور باید تعامل میان دستگاه‌های مربوطه افزایش یابد.

وی ادامه داد: اینکه بانک مرکزی اعلام می کند, ارزمورد نیاز برای ترخیص دارو دراختیار وزارت بهداشت قرار داده شده و این وزارتخانه درنحوه هزینه کرد آن اهمال کرده است، و یا اینکه وزارت بهداشت این مسئله را نپذیرفته وبرای ترخیص داروها ازگمرک، درانتظار ارز مورد نیاز است، چاره ی کار نیست وباید تمهیدات لازم از سوی هریک ازدستگاههای ذی ربط اعمال شود.

عزیزی درادامه خاطر نشان کرد: اکنون بسیاری از بیماران ما برای دریافت داروهای مورد نیاز خود در بلاتکلیفی به سر می برندو این مسئله لطمات جسمی فراوانی را نیز برای آنان به همراه خواهد داشت؛ وازطرفی عدم ترخیص داروها ازگمرک ،احتمال فاسد شدن آن را درپی دارد.

سهم ناچیز دارو از واردات

دراین راستاعابد فتاحی – عضو دیگر کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس در رابطه با وضعیت داروهای باقی مانده درگمرک, به خبرنگار ما گفت: طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت،68میلیون یورو دارو،تجهیزات پزشکی ولوازم آرایشی موجود درگمرک با ارز1226 تومانی وارد شده است که از این میزان تنها معادل 20 میلیون یورو ازآن دارو بوده ومابقی تجهیزات پزشکی ولوازم آرایشی است که بانک مرکزی مصمم است که این محموله با ارز2450 تومانی ترخیص شود.

به گفته فتاحی؛ کشوری که با انواع تحریم ها روبرو است وارزدولتی تنها اختصاص به مقوله غذا ودارو دارد, چرا باید سهم داروهای وارداتی از ارزدولتی تنها 20 میلیون یورو باشد؟ وجود چنین تصمیم گیری هایی در کشور ازسوی برنامه ریزان حوزه بهداشت وسلامت، یعنی خطر، ومهم تر ازآن یعنی بی اهمیتی به موضوع دارو درکشور؛ واین درحالی است که اگر از ابتدا تمامی 60 میلیون یورو ، جهت واردات دارو هزینه می شد، حداقل تا 6 ماه آتی داروهای مورد نیاز بیماران درانبارها موجود بود، ومردم دغدغه ای بابت تامین داروهای مورد نیاز خود نداشتند.


خلاء روابط هدفمند و سازنده ما بین دستگاه های مسئول

فتاحی درادامه از جلسه ای جهت هماهنگی اختلافات موجود بین دستگاه های مرتبط درمجلس خبردادوگفت: به زودی قرار است جلسه ای با حضور نمایندگان کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس وجمعی از مسئولان وزارت بهداشت ودرمان ونیز بانک مرکزی برگزار شود، که هدف آن بررسی مشکلات ومعضلات پیرامون راکد ماندن انبوهی ازداروهای وارداتی درگمرک خواهد بود، شاید مجلس با این پادرمیانی بتواند قدری ازچالش های موجود را کاسته و مردم بیش از این دچار مشکل نشوند.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس درادامه با بیان اینکه پیامد تمامی مشکلات واختلافات مابین مسئولان ودستگاه های مرتبط, آسیب رساندن به آحاد جامعه است گفت: این نابسامانی های موجود وعدم هماهنگی بین مسئولان،ضرروزیان های جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت, که خوشبختانه مجلس همواره درجهت رفع مصائب عموم مردم پیش قدم شده و راهکارهای لازم را ارائه می دهد، و امیدواریم این بار نیز روند جلسه به گونه ای طی شود که نتایج قابل قبولی را به همراه آورد.

برگزاری جلسات مشترک مجلس با مسئولان نتیجه بخش نیست

هر چند فتاحی از برگزاری جلسه مشترک مجلس با مسئولان وزارت بهداشت وبانک مرکزی بسیار خوشبین است و اذعان می کند که می توان به نتایج قابل قبولی دست پیدا کرد, اما دراین میان, عزیزی چندان به روند برگزاری این جلسه امیدوار نبوده و معتقد است که ضعف مدیریتی که درحوزه بهداشت وسلامت کشور حاکم است آنقدر برپیکره وجودی این وزارتخانه رخنه کرده که راه گریزی برای آن نمی توان یافت.
عزیزی با انتقاد از عدم حصول نتیجه ای رضایتبخش از جلسات مشترک گفت: بارها اعضا کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس با مسئولان وزارت بهداشت و بانک جلسه گذاشتند ولی در نهایت بانک مرکزی اعلام کرده است که ارزی برای ترخیص داروها ازگمرک ندارد که به آن اختصاص دهد و وزارتخانه خودش باید تکلیف بازار ارز آزاد را حل کند!
عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس تصریح کرد: وضعیت نابسامان گرانی دارو , شرایط نامساعد تولیدکنندگان دارو و به ویژه بلاتکلیفی بیماران ازنبود دارودرکشور جملگی ناشی از ضعف مدیریتی و نبود یک برنامه منسجم و اصولی از سوی مسئولان وزارت بهداشت , درمان وآموزش پزشکی است, هرچند که همواره اذعان می کنند کمبود دارو نداریم اما واقعیت چیز دیگری است, چرا که اگر نحوه عملکرد وتصمیم گیری مجموعه مشخص بود قطعا مشکلات این چنین تاب وتوان مردم را ازبین نمی برد./ع2

برچسب ها: دارو ، ارز ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار