رئيس‌جمهور با بيان اينكه امروز غربي ها براساس تعريف روشني كه از انسان براي خود ارائه داده‌اند در ساير حوزه‌ها عمل مي‌كنند، گفت: نمي‌شود كه ما همان تعريفي كه غربي‌ها براي انسان ارائه داده‌اند را برداشته و انتظار داشته باشيم انعكاس آن در جامعه، كمال‌آفرين و توحيدي باشد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور ظهر امروز (دوشنبه) در مراسم رونمايي از مرمت و ساماندهي 600 مسجد تاريخي با بيان اينكه در رويكردهاي موجود در معماري و شهرسازي چند اشكال عمده وجود دارد، گفت: اولين اشكال عدم معرفت و انعكاس آن در انديشه معماري و شهرسازي است كه در حقيقت شهرسازي نوعي انعكاس دروني و انديشه مردم در هر زمان است.

وي ادامه داد: بايد در حوزه معرفت و انديشه، كارهاي جدي صورت گيرد؛ تا زماني كه در كاركردهاي اجتماعي تعريف ما از انسان تعريفي تك بعدي باشد،‌ نعكاس ما در روابط و زندگي اجتماعي همان چيزي خواهد بود كه امروز شاهد آن هستيم.

احمدي نژاد با بيان اينكه امروز غربي ها براساس تعريف روشني كه از انسان براي خود ارائه داده اند در ساير حوزه ها عمل مي كنند، اظهار داشت: نمي شود كه ما همان تعريفي كه غربي ها براي انسان ارائه داده اند را برداشته و انتظار داشته باشيم انعكاس آن در جامعه، كمال آفرين و توحيدي باشد بلكه اين كار و ارائه تعريف درست از انسان نيازمند كساني است كه به فهم متعالي از انسان رسيده باشند و آن را بروز دهند.

رئيس جمهور با اشاره به اينكه در خصوص كاركردها و نقش آفريني هاي اجتماعي مساجد هيچ گونه آموزشي ارايه نمي شود و اين موضوع در درس ها و متون تدريسي جايي ندارد، گفت: بايد به گونه اي برنامه ريزي داشته باشيم كه در حوزه هاي علميه فرض بر آن باشد كه روحاني مسجد به نوعي يك مهندس اجتماعي بوده و مي خواهد روابط اجتماعي را تمرين كند.

رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه امروز بالاترين و ارزشمندترين تعريف از انسان ازلي، ابدي، كمال يافته و شكوفا شده در اختيار ملت ايران است، تصريح كرد: بايد مباني نظري خود را بر همين پايه تعريف كنيم.

احمدي نژاد با اشاره به اينكه نقش مسجد انسجام بخشي و هم افزايي در جامعه است و بايد در آن اخلاص، عبوديت و اخلاق حاكم باشد، گفت: اخلاق در برخورد اجتماعي انسان ها با يكديگر گسترش مي يابد و بايد از سوي كساني كه خود داراي مراتبي در اخلاق هستند، بيان شود.

وي تصريح كرد: ما بايد به عمق مكتب و فرهنگ خود بازگرديم و در اين راستا مساجد مهم ترين نقش را در بازيابي هويتي خواهند داشت.

رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اهميت و جايگاه ميراث فرهنگي كشور و اينكه اين ميراث نشان دهنده ويژگي هاي برجسته ملت ايران است، گفت: صيانت از ميراث فرهنگي در حقيقت صيانت از هويت و موجوديت ملت است.

احمدي نژاد با بيان اينكه رابطه يك ملت با ميراث فرهنگي خود مانند رابطه يك درخت با ريشه است، تصريح كرد: اگر يك ملت بي هويت شود و ميراث فرهنگي خود را كه در حقيقت سير تداوم تاريخي و هويت آن ملت است از دست بدهد، موجب سقوط آن ملت خواهد بود.

رئيس جمهور با تجليل از اقدام سازمان فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در خصوص مرمت و ساماندهي مساجد تاريخي و اماكن مذهبي در كشور تصريح كرد: امروز 600 مسجد كه انعكاس انديشه كمال جويي ملت ايران در معماري و شهرسازي هستند به دست متخصصان كشور حفظ، بازسازي و برخي از آنها احيا شده است كه اين كار بزرگي است و بايد اين راه ادامه داشته و سعي كنيم تا همه ميراث ملموس كشور به خصوص مساجد حفظ و مرمت شده و در مرتبه اي بالاتر در خصوص كاركردهاي مساجد فعاليت شود.

احمدي نژاد با بيان اينكه ايران سرزمين عدالت، توحيد، كمال جويي و انديشه هاي بلند است و به همين دليل در هر نقطه اي از اين كشور مسجد يا بنايي وجود دارد كه در اوج محاسبه گري معماري انعكاسي از اين خصوصيات است، گفت: بايد ميراث فرهنگي كشور را حفظ كنيم چرا كه اين ميراث خط سير تاريخي ما را نشان داده و درسي براي فرداي ملت ايران است.

رئيس جمهور با بيان اينكه امام راحل(ره) و رهبري معظم انقلاب بر لزوم تقويت كاركردهاي مساجد تاكيد داشتند، تصريح كرد: معتقدم تقويت كاركردهاي گسترده مساجد و فعاليت در اين زمينه بسيار مهم تر از ايجاد ساختمان هاي عريض و طويل است.

احمدي نژاد با بيان اينكه روند حركت ملت ايران روندي رو به جلو، پرشتاب و به سمت قله هاي عزت و پيشرفت است، گفت: البته بعضاً لرزش ها و تلاطم هايي در اين حركت وجود دارد اما مسير حركت ملت مسير درستي است و به فضل الهي در آينده اي نزديك افق هاي روشني رو به ملت ايران و جامعه بشري باز شده و نقش حقيقي مساجد به صورت گسترده تر خود را در زندگي اجتماعي ملت، نشان خواهد داد.

احمدي نژاد با اشاره به اهميت و نقش مسجد اظهار داشت: از نقش هاي اصلي مسجد تمرين توحيد و عبوديت است؛ توحيد نقطه آغاز و كانون اصلي همه معرفت ها، كمالات و انديشه هاي متعالي است.

رييس جمهور بر لزوم تقويت كاركردها و نقش آفريني هاي اجتماعي مساجد به منظور تغيير روش ها و انديشه موجود در شهرسازي و معماري تاكيد كرد.

احمدي نژاد اظهار داشت: مسجد و صيانت از ميراث فرهنگي يك ملت دو جزء از اركان يك جامعه پيشرو و سعادتمند است.

رئيس جمهور خاطر نشان كرد: انسان براي رسيدن به خدا و قله هاي كمال خلق شده است و شرط اول آن، راه توحيد است و بقيه ارزش ها به تبع توحيد است و اگر توحيد نباشد باقي مسائل هدايت گر و كمال آفرين نخواهد بود.

احمدي نژاد با بيان اينكه عبوديت، مكمل توحيد عبوديت است، اظهار داشت: توحيد بدون عبوديت معنايي ندارد و انعكاس توحيد در وهله اول همان عبوديت است، هر چه درجه عبوديت بالاتر باشد، معرفت، كمال و جلوه گري خدا هم بالاتر خواهد بود.

وي ادامه داد: مسجد كانون توحيد و عبوديت است كه اولين موجوديتش همان توحيد و عبوديت مي باشد.

احمدي نژاد اظهار داشت : آزادي،‌ كمال، رشد و شكوفايي و تحقق همه آرزوهاي فطري انسان در سايه توحيد و عبوديت شكل مي گيرد و كه همه اينها با وصل شدن به خزانه علم الهي و خلاقيت و قدرت الهي در سايه اين عبوديت معنا مي يابد.

رئيس جمهور مساجد را كانون و محل تمرين امامت و ولايت عنوان كرد و گفت: هر مكتب و انديشه اي براي تحقق اهداف خود در جامعه انساني نيازمند سازماندهي و برنامه اجتماعي است كه بدون آن سازمان و برنامه اهداف مد نظرش محقق نخواهد شد. انديشه توحيدي و سازماندهي اجتماعي نيز حول محور امامت محقق مي شود.

وي با بيان اينكه مسجد محل تمرين امامت است، تصريح كرد: اگر امام از نقش مسجد برداشته شود، مسجد كاربرد و معنايي نخواهد داشت.

احمدي نژاد خاطر نشان كرد: مسجد براي اتصال به آسمان و تمرين يك سازماندهي اجتماعي و محور مديريت و کانون هاي اجتماعي است که به دليل ارتباطش با مسائل اجتماعي بايد اين مسائل در مسجد مطرح و مديريت شود.

وي از مشخصه‌هاي ديگر مسجد را زندگي جمعي عنوان و تصريح کرد: بايد در مسجد مسائل اجتماعي را بياموزيم و مديريت کنيم و مسجد بدون اين مشخصه‌ها معنا و مفهومي حقيقي نخواهد داشت.

رئيس جمهور ادامه داد: مسجد محور، مرکز و کانون محلات و مناطق شهري است و بايد در شهرسازي ها به اين موضوع توجه داشت.

احمدي نژاد با بيان اينکه براي دستيابي به زندگي متعالي بايد نقش و جايگاه مسجد در شهرسازي و معماري انعکاس داشته باشد، خاطرنشان کرد: مسجد کانون نشر انديشه، معرفت و مديريت محله و منطقه‌اي و شهري است که همه اينها در کنار يکديگر يک سازماندهي اجتماعي را بوجود مي آورند.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار