روندساخت پروژه فرودگاه سقز که با توجه به ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل زمینی در کردستان یکی از نیازهای مبرم این استان است که با وجود وعده های مسئولین به کندی پیش می رود و معلوم نیست سرنوشت آن چه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، عملیات اجرایی پروژه فرودگاه سقز بعنوان دومين فرودگاه استان کردستان که خرید زمین آن سال 84 انجام گرفته است و ساخت پروژه از سال 86 استارت خورده است چندین بار با وقفه مواجه شده است و مسئولین از فرماندار سقز گرفته تا نمایندگان مجلس این شهرستان در دو دوره و مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور هربار در اظهار نظری قول مساعد پایان این پروژه را می دهند اما متاسفانه از حرف تا عمل  فاصله ها بسیار است.پروژه ای که با توجه به ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل زمینی در استان یکی از نیازهای مبرم کردستان در این بخش به‌شمار می‌رود.
فخرالدین حیدری نماینده سابق مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی  در سال 89 ضمن اشاره به تعطیلی این پروژه گفته بود: با توجه به تلاش های صورت گرفته و جلب نظر مسئولان وزارت راه و ترابری قرار است که از ردیف های متفرقه بودجه سال 89 کشور مبلغی به عنوان کمک در راستای تسریع در ساخت فرودگاه سقز اختصاص پیدا کند.
حیدری گفته بود: در کنار جذب اعتبار برای این پروژه در سال جاری، قرار است که در بودجه سال 90 کشور یک ردیف اختصاصی برای ساخت و بهره برداری از پروژه فرودگاه سقز در نظر گرفته شود که این مهم باعث تسریع در ساخت آن خواهد شد.
فرماندار شهرستان سقز نیز در دی ماه سال 1391 با بیان اینکه تاکنون حدود 60 میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است گفت: ساخت فرودگاه سقز تاکنون 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
جالب اینجاست که عطاءا... قادری مدیرکل راه و ترابری استان کردستان یک سال قبل از این اظهارات فرماندار یعنی در سال  90در گفتگو با ایرنا  از پیشرفت 42 درصدی فرودگاه در دست احداث شهرستان سقز از جمله مصوبات سفر استانی هیات دولت خبر داده بود که احتملا پروژه به جای پیشرفت پسرفت داشته است و احتملا آب رفته است.
محسن بیگلری نماینده کنونی مردم شهرستانهای سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی هم  ازتخصیص 3 میلیارد و 400 میلیون تومان اعتبار برای ساخت این فرودگاه در سال جاری خبر داد و گفت امیدواریم با اختصاص اعتبارات مورد نیاز، ساخت این فرودگاه در کوتاهترین زمان ممکن به اتمام برسد.
امروز نیز مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور از تاسیس پنج فرودگاه جدید در کشور خبر داد و گفت: فرودگاه‌های گناباد، شهید مدرس تربت حیدریه، سقز، ولیعصر در نزدیکی بروجرد مجوز تاسیس گرفته‌اند و فرودگاه سلفچگان قم به عنوان اولین فرودگاه خصوصی کشور در حال ساخت است که در آینده نزدیک پنج فرودگاه به مجموعه فرودگاه‌های کشور اضافه می‌شوند.
طول باند فرودگاه سقز 3 کیلومتر و عرض آن 60 متر است . امکان فرود هواپیماهای تا بدنه متوسط همچون فوکر 100، ایر باس 320 و بوئینگ 727 در این فرودگاه امکان پذیر است.
عملیات اجرایی ساخت فرودگاه سقز در حالی  با کندی پیش می رود که در حال حاضر تنها فرودگاه فعال در استان کردستان در شهر سنندج واقع شده و روزانه دو پرواز رفت و برگشت به شهر تهران انجام می‌شود و با توجه به ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل زمینی در استان ساخت و راه اندازی فرودگاه سقز یکی از نیازهای مبرم کردستان در این بخش به‌شمار می‌رود.
گفتنی است که با بهره برداری از فرودگاه سقز، 800 هزار نفر از جمعیت استان‌های كردستان، آذربایجان غربی و شرقی تحت پوشش این فرودگاه قرار می گیرند.این فرودگاه جزو پروژه های ملی است که با بهره برداری از آن توسعه سقز از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و کشاورزی شتاب خواهد گرفت./س
برچسب ها: فرودگاه ، سرازیری ، فرود ، سقز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۲۴ آبان ۱۳۹۳
هزار سال دیگه