رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: همان‌طور که بارها متذکر شده‌ایم، نواقص و نارسایی‌های فعلی، چه در زمینه اجرايی و چه در بعد علمی کشور، ناشي از فاصله گرفتن از احکام و قوانین اسلام است و گرنه اسلام دین کاملی است و هیچ نقصی براي اداره انسان و جامعۀ بشري ندارد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، آیت الله حسین مظاهری در همایش تجلیل از اساتید، پژوهشگران و طلاب حوزۀ علمیه اصفهان افزود: اگر در هر استان، به اندازه ده درصد بودجۀ مراکز دانشگاهي، به حوزه علمیّه آن استان اختصاص يابد، حوزه‌های علمیّه، خودکفا می‌شوند و این، علاوه بر اینکه حق حوزه‌هاست، کمترین وظیفه دولت اسلامي نسبت به حوزه‌های علمیّه شمرده می‌شود.

وی ادامه داد: اما همین مقدار کمک مالی از سوی دولت هم به صلاح حوزه‌ها نیست و همان طور که همواره تأکید کرده‌ايم، حوزه‌ها باید توسط مردم و از وجوه شرعيّه و بریّه اداره ‌شوند و هیچ گونه وابستگی مالی به دولت‌ها نداشته باشند.

دولت به وعده های قبلی خود عمل نمی‌کند، حوزه‌های علمیه در مضیقه هستند

رئیس حوزه علمیه اصفهان در ادامه، با قدردانی از تلاش‌هاي مرکز مدیریت حوزۀ علمیه اصفهان، از تدابیر و زحمات آیت‌‌الله طباطبائی، مدیر حوزۀ علمیه اصفهان، تشکر و تأکید کرد: در شرايط حسّاس فعلی که همۀ حوزه‌های علمیه در مضیقه شدید مالی به سر مي‌برند و دولت نیز به وعده‌های قبلی، عمل نمی‌کند، نباید انتظار بیش از حد از مسئولان و مدیران حوزوی داشت و همه وظیفه دارند با همدلی، به ادارۀ حوزه‌ها کمک کنند.

به گزارش مهر مظاهری در بخش دیگر سخنان خود، روز معلم را فرصت مغتنمی برای گرامی‌داشت مقام استاد و معلم دانست و تأکید کرد: در گرامی‌داشت مقام معلم نباید به جنبه‌‌های شعاری و برگزاری همایش و نظایر آن اکتفا شود، بلکه هدف عمده از برگزاری مراسم و همایش تجلیل از اساتید، باید برداشت علمی و عملی از تجارب و دیدگاه‌های اساتید مبرّز و نمونه و به‌کارگیری آن در نظام تعلیم و تربیت باشد.

وی در ادامه سخنان خود ضمن بررسی گوشه هايی از ابعاد شخصیتی استاد شهید آیت الله مطهری، لزوم الگو گیری معلمان و اساتید در حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مدارس، از مقام علمی و معنوی شهيد مطهری را یاد آور  و افزود: شخصیت شهید آیت الله مطهری، چند بعدی بود و ابعاد مختلف شخصيّت ايشان، نظير تعبّد و تقیّد به ظواهر شرع، تلاش و کوشش مستمر و هدفمند علمی و نیز شناخت وظیفه و عمل به وظيفه، می‌تواند سرمشق خوبی برای جامعۀ دانشگاهی و حوزوی باشد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به کمبود امکانات و نیز معضلات مادّي بسیاری از طلاب علوم دینی در گذشته، افزود: در زمان طلبگی ما، فقدان امکاناتی همچون آب و برق و نیز مضیقۀ شدید مالی، هیچ گاه مانع عبادت و تهجد شبانه و همچنین مانع تحصیل و مطالعۀ طلاب علوم دینی و علمای ربّانی نمی‌شد و شهید مطهری نیز در آن زمان، نظیر بسیاری از طلاب و علما، با وجود مشکلات فراوان، هم مقیّد به عبادت و به خصوص نماز شب بود و هم از تلاش و کوشش فراوان علمی مضایقه نکرد.

مظاهری، جامعیّت علمی شهید مطهری را از دیگر ابعاد شخصیّت ایشان و قابل الگو گیری برای نسل حاضر دانسته و تصریح کرد: تحصیل طلاب علوم دینی در یک رشتۀ خاص و منحصر شدن آنان در یک بعد علمی، کافی نیست و به خصوص در زمان حاضر، تسلّط علمی و تخصّص طلاب در وجوه مختلف علوم دینی، نظیر فقه، اصول، اخلاق، تفسیر، عرفان، فلسفه و حتي علوم اجتماعی، ضروری است.

وی تأثیرگذاری و نفوذ علمی و معنوی شهید مطهری و نیز ماندگاری آثار آن شهید بزرگوار را متأثر از تلاش وافر در جهت جامعیّت علمی او دانسته و خاطرنشان کرد: شهید آیت الله مطهری به تحصیل صرف در فقه و اصول، اکتفا نکرد و علاوه بر تسلط بر فقه و اصول، در سایر رشته های علوم دینی و حتی علوم جنبی، مطالعات دقیق و عمیق داشت و در یک کلام می‌توان گفت: شهید مطهری در علوم، فنون و معارف اسلامی، مسلّط و متضلّع بود و با تسلّط و جامعیّت در رشته‌هاي مختلف علوم دینی، کاربرد ویژۀ اسلام ناب را به همه شناساند و نيز به همه فهماند که اسلام عزیز توانائی ادارۀ جامعه را به خوبی دارد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان در این خصوص بیان داشت: همان‌طور که بارها متذکر شده‌ایم، نواقص و نارسایی‌های فعلی، چه در زمینه اجرايی و چه در بعد علمی کشور، ناشي از فاصله گرفتن از احکام و قوانین اسلام است، و گرنه اسلام دین کاملی است و هیچ نقصی براي ادارۀ انسان و جامعۀ بشري ندارد.

اگر به وظایف عمل می‌شد کشور دچار نارسايی‌های علمی و اجرایی نبود

به گزارش مهر، آیت الله مظاهری ادامه داد: اگر در این سی و چهار سال که از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می‌گذرد، همگان نظیر شهید مطهری، وظیفۀ خود را طبق آنچه اسلام می‌پسندد، تشخیص داده بودند و به آن وظیفه، به خوبی عمل کرده بودند، اکنون کشور ما دچار مشکلات، معضلات و نارسايی‌های علمی و اجرایی نبود و در دنیا، درخشندگی و سرافرازی بیشتری داشت.

وی در ادامه بیانات خود، از «تقوی» و «تلاش» به عنوان دو عنصر اساسی موفقیّت علمی و معنوی اشخاص نام برده و با کمرنگ توصیف کردن عنصر استعداد و ضریب هوشی، اظهار داشت: یک بررسی اجمالی در احوال افراد موفّق و تأثیرگزار و دانشمندان علوم مختلف، نشان می‌دهد که آن افراد، از نبوغ، استعداد و ضریب هوشی فوق تصوّر و خارق‌العاده برخوردار نبوده‌اند، بلکه ارادۀ قوي، تلاش مداوم و جدیّت در رسیدن به هدف، آنان را به جایگاه والای علمی رسانده است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: در حوزه‌های علمیّه، عنصر سازندۀ تلاش، با عنصر اساسی تقوی ترکیب شده و شخصیت‌های کم نظیر و ماندگاری در تاريخ، ثبت و ضبط کرده و شهید آیت‌الله مطهری نیز یکی از آن جمله است.

مظاهری در اين زمينه تصریح کرد: با تلاش شبانه‌روزی، فعالیّت مستمر و همّت عالي، به هر جایگاه و موقعیت مطلوبی می‌توان دست یافت و هیچ کس نمی‌تواند موانعی نظیر کمبود امکانات یا مضیقۀ مالی را برای دست نیافتن به موفقیّت، بهانه قرار دهد؛ چرا که افراد موفق، دانشمندان و علمای تأثیرگزار، عليرغم وجود مشکلات و موانع فراوان، همواره موفق و پیروز و سرافراز بوده‌اند.

استفاده صرف حوزه‌های علمیه از تلاش‌های علمی نسل‌های گذشته پذیرفتنی نیست

مظاهری با ابراز نگراني از افت علمی در سطوح مختلف حوزوي و دانشگاهي، افت علمی حوزه‌های علمیه را قابل قبول ندانست و تأکید کرد: متأسفانه در زمان حاضر، مراکز علمی اعمّ از دانشگاهی و حوزوی؛ با افت علمی مواجه هستند، ولي آنچه پذیرفتنی نیست، اینکه حوزه‌های علمیّه، همچنان صرفاً از تلاش‌هاي علمی و کتب نسل‌های گذشته استفاده مي‌کنند.

وی در این رابطه افزود: علما و مراجع گذشته توانستند کتب ارزشمندی نظیر جواهرالکلام، کفايه، رسائل، مکاسب و شرح لمعه را برای ما به یادگار بگذارند و علماء و فضلای نسل حاضر نيز وظیفه دارند نسبت به تألیف کتب علمی و تخصّصی جدید، متناسب با نیاز روز و با رفع نواقص و اشکالات کتب قبلی، اقدام و علاوه بر نسل کنونی، نیاز علمی نسل‌ آینده را نیز تأمین نمايند.

مظاهری در بخش دیگری از بیانات خود، با یاد آوری شکوفايی و درخشندگی حوزه علمیه اصفهان در تاریخ حوزه‌های علمیه تشیّع، افزود: یک سیر اجمالی در تاريخ حوزه‌های علمیّه، حاکی از آن است که معمولاً علمای اصفهان، مایۀ فقه تشیّع را به حوزه‌های علمیه اعطاء کرده‌اند و از این جهت حوزۀ اصفهان، همواره از درخشندگی و شکوفائی خاصی برخوردار بوده است.

مظاهری در این زمینه بیان داشت: سابقۀ علمی و پیشینۀ پر افتخار حوزۀ علمیۀ اصفهان، نشان مي‌دهد که طلاب و فضلای فعلی حوزۀ علمیه اصفهان نيز می‌توانند از نظر شکوفايی علمی سرآمد حوزه‌های علمیّه باشند و به تولید علم و نوآوری مفید علمی دست یابند./ک

برچسب ها: دولت ، وعده ، نواقص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.