"فريد زکريا" مجري برنامه "جي پي اس" در سي ان ان تاکيد کرد تجربه عراق نشان داد مداخله نظامي آمريکا در سوريه باعث جنگ داخلي طولاني خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني سي ان ان، "فريد زکريا" گفت کساني اصرار دارند آمريکا در سوريه مداخله نظامي انجام دهد اما مسئله اين است که ما خشونتهاي بسيار بدتر از سوريه را در سالهاي اخير شاهد بوده ايم و آن در عراق بوده است. از سال 2003 تا 2012، با وجود اينکه حدود 180 هزار نيروي آمريکايي و متحدانش در عراق حضور داشتند، 150 تا 300 هزار غيرنظامي عراقي کشته شدند و يک و نيم ميليون نفر هم از اين کشور آواره شدند. القاعده نيز حضوري قوي در اين کشور داشت. اوضاع سوريه بسيار شبيه عراق است به همين علت ما مي توانيم از تجربه عراق استفاده کنيم. همه ويژگيهاي جنگ داخلي سوريه که برخي معتقدند نتيجه مداخله نکردن آمريکا در اين کشور است، با وجود مداخله گسترده نظامي آمريکا در عراق در اين کشور اوج گرفت. در عراق تحت اشغال آمريکا تروريستها از همه گروهها به سرعت رشد کردند.

فريد زکريا ادامه داد: "حال سؤال اين است که آيا مداخله آمريکا، ايجاد منطقه پرواز ممنوع، کمک تسليحاتي به مخالفان اوضاع را بهتر خواهد کرد. البته اين بستگي دارد که منظور از بهتر شدن اوضاع چه خواهد بود. شکي نيست اين کارها جنگ داخلي را تشديد خواهد کرد. اگر هدف از مداخله در سوريه، کاستن از حملات و بي ثباتي در سوريه باشد ، کليد آن حل سياسي بحران است. اين هدف هرگز در عراق محقق نشد به همين علت با وجود حضور ارتش آمريکا در اين کشور، عراق به کشوري پر از خشونت براي همه مردم تبديل شد. اگر بتوانيم درباره سوريه به راه حلي سياسي دست پيدا کنيم، مي توان به آينده اين کشور اميدوار بود، اما اگر نتوانيم به راه حل سياسي دست پيدا کنيم، کمک آمريکا به شورشيان يا حتي مداخله مستقيم نظامي کمک زيادي براي بهبود اوضاع نخواهد کرد و سوريه نيز از الگوي لبنان و عراق تبعيت خواهد کرد و شاهد جنگ داخلي طولاني و خونين خواهيم بود.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار