قانون‌گذاران امریکایی از رئیس جمهور این کشور خواسته‌اند به منظور تحریک تغییر رژیم در سوریه از طریق کشورهای عربی زمینه ارائه اطلاعات و آموزش به شورشیان برخوردار از حمایت خارجی که با دولت دمشق می‌جنگند را فراهم کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي ، مایک راجرز، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا روز یک‌شنبه اعلام کرد :رهبری و هدایت امریکا از طریق ارائه اطلاعات و آموزش (به شورشیان) - و همکاری با شرکای خود در اتحادیه عرب- می‌تواند در سرنگونی سریعتر رژیم سوریه بسیار مفید باشد.
این سخنان در حالی مطرح شد که رژیم اسرائیل هفته جاری با تهاجم دوباره به سوریه یک مرکز تحقیقاتی در حومه دمشق را هدف قرار داد. این حمله در پی شکست‌های سنگین گروه‌های هم‌پیمان القاعده از سوی ارتش سوریه روی داد.
تل آویو روز جمعه (۱۳ اردیبهشت) تایید کرد که جنگنده‌های این رژیم به هدف «مهمی» در سوریه حمله کردند.
در همین حال، داچ روپرزبرگر، از نمایندگان دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا ادعا کرده است که واشنگتن منابعی در دست دارد که هیچ کشور دیگری آن را در اختیار ندارد و ما باید برای استفاده از آن مطمئن شویم. برخی از این منابعی که ما در دست داریم آموزش افرادی که به مبارزه مشغول هستند و اطلاعاتی در این باره را شامل می‌شود.
چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا روز پنج‌شنبه (۱۲ اردیبهشت) گفت واشنگتن در حال ارزیابی این مساله است که آیا شورشیان سوریه را مسلح کند یا نه. وی خطاب به خبرنگاران تاکید کرد :تسلیح شورشیان یکی از گزینه‌هاست.
روز پنج‌شنبه همچنین مدارک جدیدی درباره نقش کشورهای خارجی به‌ویژه امریکا در آموزش و کمک به شورشیان و تروریست‌های القاعده در سوریه به دست آمد.
یکی از فرماندهان ارشد گروه تروریستی موسوم به ارتش آزاد سوریه که نامش فاش نشد در مصاحبه با شبکه بی بی سی گفت امریکا به طور مخفی به آموزش شورشیان و عوامل القاعده در اردن پرداخته است.
وی افزود :اغلب شورشیان تا حدی تحصیل کرده هستند؛ تشخیص لهجه امریکایی مربی برای آن‌ها دشوار نیست. وی از طریق یک مترجم صحبت می‌کند اما شیوه سخن گفتن او نشان می‌دهد که امریکایی است.
سوريه از اواسط ماه مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامي بوده است. شمار زيادي از مردم اين کشور از جمله تعداد زيادي از نيروهاي امنيتي در اين خشونت‌ها جان خود را از دست داده‌اند.
دولت سوريه مي‌گويد، اين ناآرامي‌ها از خارج از کشور کنترل و هدايت مي‌شود و گزارش‌هاي موجود نيز حاکي از آن است که شمار زيادي از شورشيان اتباع خارجي هستند.
دمشق می‌گوید غرب و متحدان منطقه‌ای‌اش از جمله قطر، عربستان سعودی و ترکیه از گروه‌های مسلح حمایت می‌کنند.






برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، دمشق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار